• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 مرداد 1402
کد مطلب : 200160
+
-

تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر با چاشنی «عرصه عمومی»

مکث
تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر با چاشنی «عرصه عمومی»

زندان رجایی‌شهر که بیشتر از 40سال پیش فعالیت خود را در شهر کرج شروع کرده بود، در هفته‌های گذشته برای همیشه تعطیل شد تا به یک عرصه عمومی تبدیل شود. این تخلیه در راستای یکی از مصوبات سفر فروردین امسال رئیس دستگاه قضا به استان البرز صورت گرفت. با خروج زندانیان از رجایی‌شهر، حالا بحث تغییر کاربری این زندان  مطرح است.
معاون خدمات شهری شهرداری کرج در این‌باره به همشهری گفت: «استاندار البرز با اعضای شورای شهر و شهرداری کرج نشستی درباره تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر داشتند. نظر بر این است که عرصه زندان رجایی‌شهر در کمیسیون ماده5 مورد بررسی قرار گیرد و به بارگزاری منجر شود. به‌طور یقین، بخشی از زندان رجایی‌شهر با تغییر کاربری به تفرجگاه و محلی برای خدمات‌دهی در اختیار مردم
قرار می‌گیرد.»
حشمت‌الله عزیزی اضافه کرد: «تغییر کاربری در برنامه کاری قرار دارد، ولی اینکه بگویم درباره تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، هنوز نمی‌توان به طور قطع نظر داد. البته این تغییر کاربری بیشتر در حوزه اختیار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کرج است.» معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج نیز نسبت به کاربری جدید زندان رجایی‌شهر اظهار بی‌اطلاعی کرد.
عباس سعیدی‌کیا به همشهری گفت: «درباره کاربری جدید زندان رجایی‌شهر هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم؛ این موضوعی در سطح قوه قضاییه، رئیس سازمان زندان‌ها و استانداری البرز است. از آنجا‌ که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، شهرداری کرج هم نمی‌تواند اطلاعات دقیقی از تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر ارائه بدهد.»
او در ادامه به خروج زندان‌ها از استان البرز اشاره کرد و ادامه داد: «خروج زندان‌ها از شهر اتفاق بسیار خوبی است. بعد از سال‌ها، خروج زندان‌ها خواسته استان البرز بود و امروز خوشحال هستیم که زندان رجایی‌شهر تخلیه شده تا در آینده با تغییر کاربری بدهد.
رئیس قوه قضاییه، استاندار البرز و رئیس سازمان زندان‌ها نیز مساعدت لازم را انجام دادند تا تعطیلی زندان رجایی‌شهر به مرحله اجرا دربیاید. انتقال زندان‌ها از شهر خیلی خوب است. حالا از نظر اجتماعی، فرهنگی و از هر نظر که حساب کنید، تصمیم مناسبی بوده است.»
در روزهای گذشته رئیس شورای شهر کرج با اشاره به تخلیه زندان رجایی‌شهر توسط قوه قضاییه از آمادگی مدیریت شهر کرج برای تغییر کاربری این مکان به فضای فرهنگی و ورزشی خبر داده بود. مسعود محمدی معتقد است انتقال و جابه‌جایی زندان رجایی‌شهر یکی از مطالبات شهروندان کرج بود که در طول چند‌ماه گذشته به سرعت محقق شد: «شورا و شهرداری کرج آمادگی دارند تا با همکاری استانداری البرز برای تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر اقدام لازم را به عمل آورند. درصورت فراهم شدن سازوکارهای حمایتی، این مکان در کمترین زمان ممکن به مجموعه فرهنگی ورزشی تبدیل می‌شود.»

توافقات اولیه
رئیس‌کل دادگستری البرز درباره تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر معتقد است آنچه به قوه قضاییه مربوط می‌شود، واگذاری حدود ۶۰هکتار اراضی زندان است؛ از این‌رو قطعاً توافقات اولیه میان سازمان زندان‌ها و استانداری البرز صورت گرفته است.​
حسین فاضلی هریکندی گفت: «به جهت اینکه این اراضی در محیط شهری است و کاربری آن تاکنون زندان بوده، طبق مقررات، محدوده زندان رجایی‌شهر باید تعریف کاربری شود؛ یعنی کاربری‌های مختلفی که مورد نیاز شهر است در این محیط درنظر گرفته شود.»
او تأکید کرد: «اطلاعی که بنده در این خصوص دارم این است که اقدامات اولیه در حال انجام است؛ البته کمیسیون ماده ۵ استان و شورای‌عالی شهرسازی هم باید در این خصوص نظر بدهند که مطابق آن مقررات، واگذاری صورت بگیرد.»
رئیس‌کل دادگستری استان البرز در پاسخ به اینکه بیشترین درخواست‌ها پیرامون تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر مربوط به کدام نهادهاست، تأکید کرد: «در مورد تغییر کاربری زندان رجایی‌شهر ترکیبی از کاربری‌ها و آنچه مورد نیاز بوده، درنظر گرفته شده است.»

***
 نکته دیگری که باید توجه داشت اینکه زندان‌های رجایی‌شهر و قزل‌حصار با وجود جدایی شهر کرج از تهران در سال 1389و نامگذاری استان البرز، پس از سال‌ها همچنان در محدوده شهری این استان و اداره آن نیز ذیل اداره‌کل زندان‌های استان تهران قرار دارد که این تناقض مشکلاتی را در پی داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید