• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 25 مرداد 1402
کد مطلب : 200137
+
-

در جست‌وجوی دانش‌آموزان بازمانده

یکی از چالش‌هایی که نظام آموزش و پرورش کشور همواره با آن روبه‌رو شده است، مشکل کودکان بازمانده از تحصیل است که در سال‌های اخیر، به‌ویژه بعد از همه‌گیری کرونا و غیرحضوری شدن آموزش‌ها، رشد چشمگیری داشته است. آنطور که در تعاریف آمده، کودکان بازمانده از تحصیل کودکانی هستند که به‌دلیل تبعیض طبقاتی، تبعیض جنسیتی، فقر فرهنگی و سایر محدودیت‌ها و محرومیت‌ها از تحصیل بازمانده‌اند؛ کودکانی با گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال با وجود اینکه نیازمند رفتن به مدرسه هستند، اما به‌دلایل مختلفی در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند. اگرچه همیشه تلاش‌هایی برای بازگشت به تحصیل این دانش‌آموزان وجود دارد، اما باز هم هر ساله تعدادی از کودکان هستند که رنگ مدرسه را نمی‌بینند و از تحصیل باز می مانند.
از سال گذشته اما در کرمانشاه طرح جالب و جدیدی اجرا شده تا آمار کودکان بازمانده از تحصیل کاهش پیدا کند  طبق این طرح، حدود ۵۰۰ مدیر دبستان مسئول بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل -یعنی دانش‌آموزانی که باید در مدرسه ثبت نام می‌کردند- در استان شدند؛ چرا که مسئولان آموزش و پرورش این استان معتقدند به‌دلیل رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی؛ در استان کرمانشاه هیچ دانش‌آموزی نیست که به‌دلیل نداشتن هزینه مدرسه از تحصیل بازمانده باشد. سال گذشته از ۳۷۰هزار دانش‌آموز این استان، حدود 2700دانش‌آموز در مدارس
ثبت نام نکرده اند که به مدیران دبستان‌های استان ماموریت داده شد تا آنها را شناسایی کرده و به مدرسه بازگردانند. از این تعداد، مدیران دبستان‌های استان موفق به شناسایی 1800دانش‌آموز شدند و مابقی نیز به‌دلیل جابه جایی منزل و مهاجرت شناسایی نشدند در نهایت ۴۲۰دانش‌آموز بازمانده از تحصیل سال گذشته به مدرسه بازگشتند. به‌گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، خیلی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل فقط به‌خاطر مشکلات مالی و فقر نیست که از تحصیل بازمانده اند؛ بلکه عوامل دیگر فرهنگی، اجتماعی مانند بدسرپرستی، بی‌سرپرستی، بیماری و معلولیت جسمی در بازماندن آنها از تحصیل تأثیر‌گذار است. به همین دلیل هم  آموزش و پرورش استان کرمانشاه با  تلاش و کوشش و با مأمور کردن  بیش از ۵۰۰ مدیر مدرسه به‌دنبال  بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از  تحصیل است و این اطمینان وجود  دارد که هیچ دانش‌آموزی به‌خاطر  شهریه و پول مدرسه (مدرسه  دولتی) از تحصیل بازنمانده و  دیگر عوامل تأثیر‌گذار بوده است. این طرح امسال هم در حال اجراست و امید آن می‌رود که دانش‌آموزان بیشتری در سال تحصیلی جدید وارد مدارس شده و مشغول به تحصیل شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید