• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199514
+
-

وعده رئیسی‌به‌خانواده شهدا:‌

بساط کشف حجاب جمع می‌شود

گزارش
بساط کشف حجاب جمع می‌شود

امیررضا قشقائی-روزنامه‌نگار

صبح دیروز همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن اجلاس سران برگزار شد. به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این همایش، اشاره رئیس‌جمهور به ابراز نگرانی‌های خانواده‌های شهدا از کشف حجاب‌ها و کارشکنی‌های برخی در داخل کشور بود.
سیدابراهیم رئیسی در پاسخ به نگرانی‌ها گفت: خانواده معظم شهدا به من گفتند و نگران موضوع کشف حجاب بودند، حتما بدانید که این بساط جمع خواهد شد.پیش‌تر نیز خانواده‌های معظم شهدا ابراز نگرانی خود را به رئیس قوه مقننه در قالب نامه‌هایی برای تصویب لایحه عفاف و حجاب نشان داده بودند. در ادامه به راهکارهای لازم جهت پیشگیری و برخورد با هنجارشکنی‌ها در موضوع حجاب اشاره خواهیم کرد.

صحبت‌های رئیسی در جمع خانواده شهدای مدافع حرم

سیدابراهیم رئیسی پس از آنکه به خانواده شهدا قول داد که بساط کشف حجاب جمع خواهد شد، در ادامه گفت: افرادی غافل هستند و باید آنها را بیدار کرد که این کارها را به نفع چه‌کسی انجام می‌دهند و عده معدودی هم هستند که ممکن است به‌صورت سازمان‌یافته و با حرکتی جهت‌دار و آموزش‌های بیگانگان اقدام به این کار کنند که تکلیف آنان روشن است. ابراهیم رئیسی در پایان اشاره‌ای به فرموده‌های رهبر معظم انقلاب داشت و عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند آنها با برنامه‌ریزی به میدان آمدند ما هم باید با برنامه‌ریزی حرکت کنیم.

پیگیری اثرگذاری فرهنگی و مطالبه‌گری با همایش و اجتماع
قطعا قدم اول برای پیشگیری از بی‌حجابی و مقابله با بدحجابان، اقدامات خشن و فیزیکی نخواهد بود. همانطور که تقریبا تمام مسئولان کشور نیز قریب به اتفاق به‌درست بودن این موضوع تأکید دارند. بنابراین انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی برای تشویق زنان و دختران به رعایت عفاف و حجاب و گوشه‌نشین کردن مروجان بی‌حجابی، قدمی مهم برای ترویج عفاف و حیا در جامعه ایرانی به‌شمار می‌آید.برگزاری اجتماع بزرگ مردمی عفاف و حجاب با هدف «دفاع از ارزش‌های دینی و انقلاب مردم مسلمان» به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب با حضور پرشور مردم پایتخت در میدان آیینی امام حسین(ع)، ورزشگاه آزادی و دیگر نقاط سراسر کشور نیز در راستای همین موضوع انجام شده است.اما غیراز برگزاری جشن‌ها و همایش‌ها و البته اجتماعات مطالبه‌گرانه در حوزه حجاب، همانطور که در لایحه عفاف و حجاب جریمه‌های نقدی و شخصی برای هنجارشکنان پیش‌بینی شده است، راه‌اندازی طرح‌های تشویقی برای با حجابان و مروجان آن در سطح جامعه نیز اهمیت بالایی دارد.


برخورد پلیس با بی‌حجاب‌ها در 3حوزه

بعد از افزایش مطالبات مردمی برای مقابله با قانون‌شکنی در حوزه حجاب در 26فروردین‌ماه سال‌جاری، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور از اجرای طرح جدی مقابله با بدپوششی و کشف حجاب خبر داد و گفت: همکاران من در 3 حوزه معابر عمومی که کشف حجاب بعضا در آن صورت می‌گیرد، خودرو و اماکن اقدام‌هایی را انجام دادند؛ به‌صورتی که در حوزه معابر با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می‌شود، ابتدا به فرد تذکر داده شده و بعد از آن فرد با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می‌شود تا به مورد آن رسیدگی کنند؛ در حوزه خودرو بار اول به فرد تذکر داده شده و درصورت تکرار بار دوم خودرو توقیف می‌شود؛ توقیف الکترونیکی یا توقیف در محل یا توقیف در پارکینگ؛ در حوزه صنوف هم به صنوفی که متصدیانش احیانا کشف حجاب کنند تذکر جدی داده شده و اخطار پلمب گرفته و پلمب می‌شوند و این موضوع شامل باغ‌تالار‌ها، رستوران‌ها و مراکز بزرگ هم می‌شود.اگرچه قرار است پلیس با پیامک به بدحجاب‌ها تذکر و اخطار دهد اما اعلام کرده که حتی با وجود مستندات و عدم‌خطای دوربین‌های مورد استفاده در طرح عفاف و حجاب، برای بار اول درصورتی که فرد اعلام کند که اشتباهی برایش پیامک آمده است این موضوع را می‌پذیرد اما درصورت تکرار و برای بار دوم، دیگر چشم‌پوشی نخواهد کرد.

لایحه عفاف و حجاب در مسیر تصویب

قوای سه‌گانه کشور چندی پس از آشوب‌های سال گذشته، به فکر تدوین و اجرای لایحه‌ای افتادند که در عین نبود برخورد فیزیکی و خشن، مانع از تحقق اهداف دشمن مبنی بر رواج بی‌حجابی و بی‌بندوباری در کشور شود؛ بنابراین لایحه عفاف و حجاب توسط مسئولان مربوطه به تقریر درآمد. این لایحه توسط قوه قضاییه نوشته و تدوین و سپس به دولت فرستاده شد. پس از اعلام نظر نهایی، لایحه عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی فرستاده و پس از اینکه در خرداد‌ماه در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، با توجه به مخالفت نمایندگان و ناکافی دانستن آن لایحه، ماجرا برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد. در ادامه گزارش نهایی کمیسیون با اعمال تغییراتی نسبت به گزارش اولیه برای بررسی به هیأت رئیسه ارجاع شد و درنهایت پس از بررسی مجدد در صحن اصلی، احتمالا رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب رسیدگی مشمول اصل 85قانون اساسی شد‌. یعنی درصورتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی رأی دهند، کمیسیونی ویژه برای بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس تشکیل می‌شود و مفاد لایحه در آن کمیسیون بررسی خواهد شد.پس از اتمام بررسی لایحه در کمیسیون ویژه و درصورت تأیید شورای نگهبان، قانون به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

گشت خودرویی و پیاده برای مبارزه با بی‌حجابی

25تیرماه1402 سخنگوی فراجا از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در سراسر کشور با هدف انجام مأموریت‌ها و برخورد با هنجارشکنی‌های اجتماعی خبر داد.سعید منتظرالمهدی درباره شیوه برخورد گشت‌های خودرویی گفت: آن دسته از کسانی که بدون توجه به تبعات و عواقب پوششِ خارج از عرف همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند ضمن انذار و تذکر درصورت عدم‌تمکین از دستورات پلیس برخورد قانونی و آنان را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد.
اما چرا گشت‌های خودرویی پلیس فعال شده؟ حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: «وقتی سخن از تصویب قانون درباره مسائلی مثل عفاف و حجاب می‌شود، عده‌ای گمان می‌کنند درحال حاضر در موضوع عفاف و حجاب و مبارزه با هنجارشکنان آن در کشور دارای خلأ قانونی هستیم. پس این افراد به انجام حرکات اعتراضی روی می‌آورند، اما این افراد باید بدانند که قانون حجاب درحال کامل شدن است و مجلس شورای اسلامی در قانون جدید درحال برطرف کردن برخی نقاط ضعف و به‌روز کردن برخی از مفاد این قانون است؛ بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های قضایی و اجرایی مطابق قانون حال حاضر در حوزه عفاف و حجاب، با هنجارشکنان برخورد کنند.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید