• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199410
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgJqg
+
-

هشدار برای اریس

زیرسویه جدید کووید-19 با گردش در جهان و ایران، موج جدیدی را از ابتلا به این بیماری راه انداخته است

دانش
هشدار برای اریس

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

یک‌ماه پیش بود که پایان وضعیت اضطراری شیوع کووید-19رسما اعلام شد. اما به‌گفته برخی از صاحب‌نظران پزشکی، ویروس کرونا هنوز می‌تواند باعث بیماری و ‌ بستری‌شدن باشد. آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد موارد ابتلا به زیرسویه جدید کووید در برخی از نقاط پرجمعیت جهان 55درصد از هفته قبل افزایش یافته است. موج دوباره ابتلا به کووید-19 این بار با انتشار زیرسویه جدیدی به نام EG.5 یا اریس رخ داده است. این زیرسویه در سراسر اروپا، آسیا و آمریکا در حال گسترش است و ژاپن نیز رسما اعلام کرده شاهد موج نهم عفونت‌های کووید است.‌

خیز تابستانی برای موج زمستانی
داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همچنین نشان می‌دهد که از زمان شروع همه‌گیری در سال 2020، موج زمستانی ابتلا با یک موج کوچک در اواسط سال همراه بوده است. آنا برشتاین، استادیار دپارتمان بهداشت جمعیت در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، گفت: وحشتناک‌‌ترین چیز برای من این است که ما نمی‌دانیم این سویه جدید از کجا آمده است برای همین درباره آینده آن کمی نگرانیم. همانطور که سویه‌های جدید کووید از راه می‌رسند، کارشناسان بهداشت نگران هستند که جوامع با توجه به پایان شرایط اضطراری کووید-19، آمادگی مواجهه با آن را نداشته باشند. به‌ویژه اگر ویروس رفتار عجیب و غیرقابل پیش‌بینی از خود نشان دهد.

نه مسری‌تر، نه کشنده‌تر
EG.5 یا eris به‌عنوان سویه غالب بیماری کووید در روزهای اخیر شناخته شده است. اشیون واسان، مدیر بهداشت نیویورک، گفت: خبر خوب این است که ما چیزی در ویروس نمی‌بینیم که نشان دهد میزان سرایت یا کشندگی آن بالاتر از سویه‌های قبلی باشد. واقعیت این است که ابتلا به این سویه جدید حاصل کاهش سطح ایمنی نسبت به کروناست. این بخشی از زندگی با کووید است و این نوسانات قابل انتظار است.

آمادگی لازم وجود ندارد
سفرهای تابستانی، اکران فیلم‌های پرطرفدار و برگزاری کنسرت‌های مختلف با جمعیت زیاد با افزایش موارد ابتلا ارتباط مستقیم دارد ولی مسئله این است که با وجود این آزمایش‌‌های کووید-19 به راحتی در دسترس نیستند. یک‌ماه پیش، دولت آمریکا ارسال کیت‌های آزمایش رایگان را متوقف کرد. برشتاین گفت: بدون انجام آزمایش، نمی‌توان تشخیص داد آنچه مردم به آن مبتلا شده‌اند کووید است یا چیز دیگر. به‌دلیل در دسترس بودن قرص Paxlovid ضد‌ویروسی، درواقع هیچ مشکلی در مورد درمان موارد کووید-19نداریم. اما آزمایش واقعا راه کلیدی برای استفاده از این داروها است. کارشناسان بهداشت می‌گویند فقدان کیت‌های آزمایش در دسترس می‌تواند به افزایش بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید منجر شود.

تزریق دوز یادآور
هفته گذشته 5.4درصد از آزمایش‌ها روی افراد مبتلا به بیماری تنفسی درآمریکا، نشان‌دهنده ابتلا به کووید بوده است. بستری در بیمارستان هم هرچند بسیارکم اما در جریان است. اما افزایش در بخش مراقبت‌های ویژه نداریم. با این حال دوزهای یادآور واکسن‌های مخصوص  کووید-19به‌ویژه شات‌هایی که برای هدف قراردادن سویه و زیرسویه‌های اومیکرون طراحی شده است، می‌تواند شدت ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید