• پنج شنبه 14 تیر 1403
  • الْخَمِيس 27 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 04
چهار شنبه 18 مرداد 1402
کد مطلب : 199377
+
-

آیا در آمریکا برق قطع می‌شود؟

اصل ماجرا
آیا در آمریکا برق قطع می‌شود؟

آنچه می‌تواند کابوس یک روز داغ تابستانی را تکمیل کند، قطعی برق و از ‌کار ‌افتادن سیستم‌های سرمایشی است؛ امری که ایالت‌های مختلف آمریکا کاملا با آن آشنا هستند؛ از قطعی برق چند ساعته و اختلال در امور روزمره زندگی گرفته تا قطعی‌های طولانی‌مدت به‌دلیل از کارافتادن بخشی از شبکه برق‎رسانی. گفته شده که در تابستان جاری، دوسوم ایالات آمریکا با قطعی‌های مکرر برق روبه‌رو شده است.
اوایل جولای 2023 بود که روزنامه واشنگتن‎پست با هشدار درباره بالا گرفتن بی‎سابقه تقاضا برای برق به‌دلیل گرمای شدید هوا به‌ویژه در بخش‌های جنوبی آمریکا، هشدار داده که قطعی احتمالی برق می‌تواند بیش از نیمی از ساکنان شهری چون فونیکس را روانه بخش فوریت‌های پزشکی بیمارستان کند. البته این تهدید تنها متوجه ساکنان شهر فونیکس نیست و دوسوم آمریکای شمالی با خطر کمبود شدید برق روبه‌رو است. کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا همزمان با تهدید گرمای شدید هوا و کمبود شدید برق روبه‎رو هستند.
در این میان، آنچه بحران کمبود برق در آمریکا را تشدید کرده، تغییرات آب‌وهوایی و تأثیر آن بر شبکه برق‎رسانی است. کارشناسان هشدار داده‌اند که سناریوی کابوس‎واری در انتظار آمریکاست و انتظار می‌رود در حالی‌که موج‌های شدید گرما طولانی‌تر و بیشتر از گذشته شود، شبکه برق‎رسانی نیز بر اثر آتش‌سوزی‌های مکرر و بار سنگین افزایش تقاضا، عملا تاب‌آوری نصفه و نیمه فعلی خود را نیز از دست بدهد. آمارها حاکی از آن است که از سال 2015 میلادی اغلب قطعی‌های برق، بیش از یک ساعت به طول انجامیده و در هر مرتبه، زندگی حداقل 50هزار مشترک را دچار اختلال کرده است. به ‌نوشته واشنگتن پست، این قطعی‌های مکرر برق در سال2021 باعث مرگ صدها نفر و روانه شدن تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی به بیمارستان‌ها شده است. بر همین اساس است که افرادی چون اشلی وارد، مدیر مرکز نوآوری سیاست‌های انرژی دانشگاه دوک، قویا به این نتیجه رسیده‌اند که شبکه انرژی آمریکا پاسخگوی نیازهای روزافزون تقاضای برق شهروندان این کشور در روزهای گرم تابستان نیست. مثال واضح این ناتوانی کمبود 2تا 4هزار مگاواتی برق در ایالت کالیفرنیا در روزهای گرم تابستان است. البته در فصل زمستان نیز شرایط برقی آمریکا وضعیت بهتری ندارد. مجله تایم گزارش داده که در زمستان 2021 توفان ایالت‌های جنوبی این کشور را در یک بحران برقی تمام‌عیار فرو برده و باعث شده تا ساکنان این منطقه ازجمله در شهر نئواورلئان در ایالت لوئیزیانا ساعت‌ها و در برخی مناطق روزها در خاموشی به سر ببرند. در 26مارس سال‌جاری میلادی نیز قطعی گسترده برق به‌دلیل وزش باد، بزرگ‌ترین خاموشی اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان را رقم زده و باعث شده که حدود 607هزار خانواده آمریکایی، ساعت‌ها در تاریکی بنشینند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید