• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 17 مرداد 1402
کد مطلب : 199237
+
-

سرمایه فرهنگی مردم ایران اسلامی؛ اصحاب رسانه و صیانت هویتی اصیل و تمدنی

مهدی توکلیان- نویسنده و روزنامه‌نگار فرهنگی

جلب مشارکت عموم شهروندان و ضرورت بهره‌گیری هوشمندانه همراه با رعایت موازین حرفه‌ای از رسانه در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی و کمک به ارتقای سطح شرایط زیستی و رفع معضلات و مشکلات ازجمله تلاش‌های اصحاب رسانه است. تعامل خردمندانه خرده‌فرهنگ‌ها در سطح ایران اسلامی از جانب مدیران رسانه‌های محلی و استانی که وظایف آگاه‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نیز بر عهده دارند، تأکید بر نکته مهمی دارد که نگاه نهادهای مدیریتی به رسانه‌ها، نگاه شریک و همکار فرهنگی است که این خود نوعی تلاش برای دستیابی به الگویی مناسب در تعامل با رسانه‌هاست.
زبان، فرهنگ و آداب و رسوم ازجمله شباهت‌هایی است که مردم ایران اسلامی را به هم پیوند می‌دهد؛ آنان در تابعیت از دین مبین اسلام و ریشه‌های آریایی خود دارای تاریخی مشترک هستند. هر چند قدرت‌های استعماری اروپا تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا قدرت جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشانند، اما هوشیاری و آگاهی اصحاب رسانه در تبیین واقعیت فضای موجود و تعامل دوسویه و مؤثر با مخاطبان تمام تلاش آنان را بی‌نتیجه گذاشته است. به‌رغم وجود گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت در هر یک از مناطق ایران اسلامی، فراگیر شدن یک زبان نوشتاری مشترک یا فارسی معیار، به گسترش همگانی شدن انتشارات و رسانه‌های فارسی کمک کرده است. گسترش اسلام به رواج فارسی نوشتاری در سراسر منطقه انجامیده است.
مردمان ایران اسلامی به دلایل متنوع و بسیاری مردمان سرمایه‌داری در حوزه فرهنگی و هنری هستند و از ذوق و توان خاصی برخوردارند. مردم این سرزمین متحجر نیستند و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نبوده‌اند، اما به اصول خود به‌شدت پایبندند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس بوده و هستند. آنان بی‌مبالاتی با خطوط زندگی ندارند و چرا ماندن و چگونه ماندن برایشان از اهمیتی خاص برخوردار است و شاهد این ادعا بی‌نتیجه ماندن تلاش رسانه‌های فارسی‌زبان و معاند در مدت اخیر است؛ هر چند تهدیدات و جنگ نرم نظام استکباری پایانی نخواهد داشت؛ همچنان که در دوران کنونی این اقدامات در شکل‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شود.
نسل جوان، مؤمن، دانا و پرانگیزه رسانه‌ای و هنرمند این خاک با طی کردن فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره تلاش می‌کند تا این فاصله با قدرت بیشتر طی شود. سرمایه فرهنگی مردم مهم‌ترین سرمایه‌ای است که همواره مورد توجه بوده است. سرمایه‌های مردمان جهان از سرمایه‌های فردی ریشه گرفته است؛ همچنان که سرمایه‌ها قابل تبدیل به یکدیگر هستند به این ترتیب که سرمایه اقتصادی می‌تواند سریعاً به سرمایه اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود. سرمایه فرهنگی نقش بسیار مهمی را در اندیشه‌پروری ایفا می‌کند. سرمایه فرهنگی شامل سلیقه‌های خوب، شیوه و راه و رسم پسندیده و پیچیده شناختی، شناخت و توانایی پذیرش محصولات فرهنگی مشروع از قبیل هنر، موسیقی کلاسیک، تئاتر و ادبیات می‌شود. سرمایه مهم و اصلی ایران و ایرانی، دارابودن کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، با عزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌هایی گرانبها، مطمئن و امیدوار است که دارای تأثیر اساسی در منطقه و منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر است که همگی محصول انقلاب و نتیجه جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است. هر چند کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ همواره با تمام ناملایمت‌ها جنگیده است، اما با همین سرمایه‌های مهم معنوی و مادی مردمی است که می‌تواند در برطرف کردن بسیاری از مشکلات کنونی گام بردارد.
دارابودن سرمایه معنوی و فرهنگی مردم ایران اسلامی ازجمله دغدغه‌های دشمنان این سرزمین متمدن و ارزشمند است و رسانه‌های جهان تمام تلاش خود را بر این مهم روا داشته‌اند تا بتوانند با از بین بردن هویت ایرانی و اسلامی و تضعیف جایگاه ایران در اذهان ایرانیان به اهداف شوم خود برای تازیدن به این خاک دست یابند. نتیجه عملکرد قدرتمند و مقتدرانه یک فرهنگ در فضای کنونی حاکم بر جامعه جهانی، بیزاری و بی‌علاقگی افراد به فرهنگ و ایدئولوژی ضعیف خودی و عشق و علاقه به فرهنگ و ایدئولوژی قوی و بیگانه است. با توجه به این عشق و علاقه به مرور ذهنیت‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتارها، رنگ و بوی فرهنگ بیگانه را به‌خود گرفته و فرد خود را شهروند دولت و فرهنگ قوی دانسته و از هویت فردی و ملی خود جدا خواهد شد. تلاش فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران و راویان روایت‌های واقعیت‌های جامعه که با بیان هنرمندانه و ادیبانه، در سالیان اخیر گواهی بر مجاهدت‌های فرهنگی و خالصانه این گروه از سربازان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است که تلاش می‌کنند تا در حفظ ارزش‌های فرهنگی بر حفظ هویت ایرانی و اسلامی مردم کوتاهی نکرده باشند و در تلاش خالصانه خود تأثیری بسزا در ارتباط با نسل هم‌عصر خویش به یادگار گذارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید