• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 17 مرداد 1402
کد مطلب : 199197
+
-

جایی برای رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان

حال و هوای نوجوانان در محرم

حال و هوای نوجوانان در محرم

مژگان مهرابی

هیئت ثقلین، چند سالی می‌شود  که راه‌اندازی شده است. یک فضای خوب برای رشد و شکوفایی استعداد نوجوانان، در واقع خانه دوم آن‌ها به شمار می‌آید. اداره‌کنندگان کانون خود نوجوانان هستند؛ کسانی که تازه دوران کودکی را پشت‌سر گذاشته‌اند. با این‌که سرد و گرم چشیده نیستند اما آنقدر خوب هیئت‌داری می‌کنند که گویی کوهی از تجربه دارند. برنامه‌های پربار هیئت ثقلین در غرب تهران حرف اول را می‌زند و هر هفته در خانه یکی از بچه‌ها دایر می‌شود. سعید محمدخان، بانی هیئت است و از فعالیت‌های آن می‌گوید.



اجرای برنامه‌های فرهنگی در هیئت ثقلین
شغلم معلمی است. در دارالقرآن مسجد به نوجوانان درس قرآن می‌دادم. سال 1396به بچه‌ها پیشنهاد دادم هیئتی دایر کنیم. همه استقبال کردند و پای کار آمدند. با همکاری هم هیئت هفتگی ثقلین را برپا کردیم. از آن زمان تا الان هر هفته در خانه یکی از بچه‌ها هیئت را دایر می‌کنیم. گاهی اوقات در مسجد هم دور هم جمع می‌شویم. علاوه بر برنامه روضه‌خوانی و خواندن دعا، برنامه فرهنگی هم داریم. برای بیش‌تر‌شدن آگاهی بچه‌ها حلقه صالحین تشکیل داده‌ایم. در این حلقه‌ها مربی احکام و مسائل اعتقادی آموزش می‌دهد.


شهید آرمان علی وردی مربی هیئت بود

یکی از مربی‌های خوب هیئت شهید آرمان علی وردی بود. هم قرآن آموزش می‌داد و هم در حلقه صالحین پاسخگوی سؤال بچه‌ها بود. موضوع خوب دیگری که در هیئت اتفاق افتاده، حضور نوجوانان در کارهای جهادی است. هر جا نیاز به کمک‌رسانی باشد اول از همه بچه‌ها آستین بالا می‌زنند. در همایش‌ها و راه‌پیمایی‌ها شرکت می‌کنند و حضور پررنگی دارند.

غذای ویژه هیئت
غیر از روضه هفتگی در مناسبت‌ها هم برنامه برگزار می‌کنیم. امسال محرم هیئت را با همکاری فرهنگسرای معرفت دایر کردیم. زمینی در کنار فرهنگسرا بود که با همکاری بچه‌ها در آن داربست نصب کردیم. صفر تا صد کارها را خود نوجوانان انجام دادند. از سیاه‌پوش‌کردن هیئت تا وصل‌کردن باند و بلندگو. هر روز دم غروب یکی‌دو نفر از بچه‌ها می‌آمدند موکت‌ها را پهن کرده و چراغ‌ها را روشن می‌کردند. قرائت قرآن را محمدجواد حمیدی قاری مطرح کشوری انجام می‌داد. امیر حسین شرفی هم روایتگر زندگی ائمه(ع) یا جنگ بود. حتی غذای نذری را هم خود بچه‌ها آماده می‌کردند. البته چون آشپزی بلد نبودند از مادرها کمک می‌گرفتند بعضی اوقات هم تخم‌مرغ و غذاهای فست‌فودی درست می‌کردند.

محمد‌امین نظری
از بچه‌های تدارکات هیئت ثقلین

از 3سال پیش با هیئت آشنا شدم و مرتب در برنامه‌های آن شرکت می‌کنم. شهیدعلی‌وردی مربی من بود. از او خیلی چیزها یاد گرفتم. در مناسبت‌های مذهبی کارهای تدارکاتی هیئت را انجام می‌دهم. هیئت هر هفته برگزار می‌شود. اگر بانی داشته باشیم خانه او هیئت را برپا می‌کنیم وگرنه در مسجد یا حسینیه دورهم جمع می‌شویم. غیراز اعیاد مذهبی یا مراسم سوگواری ائمه(ع)، حلقه صالحین برپا می‌شود. در این برنامه اطلاعات زیادی در زمینه احکام و مسائل اعتقادی به‌دست آورده‌ام. بعضی اوقات هم برنامه اردو داریم.

فعالیت 30هزار هیئت دانش‌آموزی
30هزار هیئت دانش‌آموزی در کشور فعال است؛ هیئت‌هایی که توسط نوجوانان اداره می‌شود. اتفاق خوبی که پیامد تاثیرگذاری در رشد و پرورش فکری بچه‌ها می‌گذارد. هر کدام از این نوجوانان در سال‌های جوانی به سمت فعالیت‌های فرهنگی سوق پیدا کرده و خود یکی از مروجان و مربیان برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خواهند شد. در این هیئت‌های مذهبی علاوه بر برگزاری مسابقات قرآن، برپایی نمایشگاه، تهیه و توزیع کمک‌های مومنانه، تبلیغات دینی هم صورت می‌گیرد. با این‌که ایام دهه نخست محرم امسال مصادف با تابستان شده بود اما هیئت‌های دانش‌آموزی هم‌چنان پربار مراسم عزاداری خود را برگزار کردند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید