• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198858
+
-

نقره‌داغ کردن مفسدان با سوت‌زنی شهروندان

مدیریت شهری در راستای ارتقای سلامت اداری، 113گلوگاه فساد را شناسایی کرده است

گزارش
نقره‌داغ کردن مفسدان با سوت‌زنی شهروندان

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

فساد، واژه‌ای که گویا در ادوار گذشته خیلی مورد توجه مدیران شهری نبوده و با رخنه آن در لایه‌ها و بخش‌های مختلف مجموعه شهرداری، آسیب‌های جدی به سرمایه‌های شهر و شهروندان وارد شده است. پاکسازی مجموعه شهرداری از مفسده‌ها که سال‌ها جولان داده و متعلقات شهر را به یغما برده‌اند، کار سهل و آسانی نیست، اما غیرممکن هم نخواهد بود. مدیریت شهری در این دوره برای ممکن کردن برخورد با فساد و مفسده‌ها، ستاد ارتقای سلامت اداری را احیا کرد و 8کارگروه تخصصی تحت عناوینِ «هماهنگی و نظارت»، «مقررات‎زدایی»، «رفع تعارض و شفافیت»، «اصلاح نظام اداری و جمع‎سپاری»، «انضباط مالی، اصلاح الگوی مصارف و منابع»، «هوشمندسازی»، «شهرسازی» و «خدمات شهری» تشکیل و 113گلوگاه فساد شناسایی شد. همچنین در راستای سیاست مردمی‌سازی مدیریت شهری، پای شهروندان هم به پرونده‌های مقابله با فساد باز و سامانه سوت‌زنی برای فراهم‌شدن زمینه مشارکت مردم در این کار راه‌اندازی شد و مقرر شد تا مفسده‌ها از طریق امکان سوت‌زنی در بستر سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (137پلاس) به دستگاه‌های نظارتی شهرداری تهران معرفی شوند. آنطور که رضا ناصری‌سرای، رئیس سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی (137پلاس) به همشهری گفته، شهرداری تهران تلاش کرده با مردمی‎سازی و بهره‎گیری از ظرفیت نظارت مردمی، تخلفات را شناسایی و با مفسده‌ها برخورد قاطع کند.

افزایش سلامت اداری با نظارت همگانی
«در مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران معتقدیم که برای مبارزه بی‌امان با فساد، بهره‌گیری از ظرفیت مردمی بسیار راهگشا خواهد بود و نظارت همگانی سبب ارتقای سلامت اداری می‌شود.» ناصری‌سرای تأکید کرد که شهرداری تهران با رویکردی جدید، موفق به بازگرداندن بیش از 20هزار میلیارد تومان اموال به یغما رفته شده است. همچنین در حوزه مسئولیت‎پذیری و مشارکت شهروندان در اداره شهر، اقدامات خوب و ارزشمندی همچون ایجاد تحول در سامانه‌های ارتباط مردمی شهرداری تهران، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه و تعمیق فرهنگ مشارکت شهروندی در مدیریت شهری و نظارت همگانی، ایجاد درگاه یکپارچه مشارکت شهروندی و... صورت ‌گرفته است. آنطور که ناصری‌سرای عنوان کرده تا‌کنون 5هزار پیام مربوط به تخلفات اداری از قبیل سوءاستفاده از مقام، موقعیت اداری، امکانات و اموال دولتی، ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری، سرقت اموال عمومی و دولتی و درخصوص فساد در موضوعاتی از قبیل رشوه، تبانی، جرائم باندی و ... ثبت شده است.

حمایت شهرداری از گزارشگران فساد
مردمی‌سازی مدیریت شهری در این دوره زمینه مشارکت بیش از 4میلیون ارتباط شهروندی در 23‌ماه گذشته را ایجاد کرده است. علاوه بر امکان ثبت پیام شهروندان در سامانه 137 پلاس، مدیریت شهری برنامه‌های دیگری هم در راستای ترویج فرهنگ مشارکت همگانی، نظارت مردمی و سوت‌زنی پیش‌بینی کرده است که می‌توان به ایجاد امکان ارسال پیام شهروندی به‌تمامی ارکان شهرداری و شورای شهر، حمایت و صیانت از گزارشگران فساد و تخلّف، برگزاری نخستین دوره جشنواره تجلیل از شهروندان مشارکت‌جو با حضور بیش از 1200شهروند فعال، برگزاری دوره‌های آموزشی برای بیش از 10هزار شهروند با محوریت دانش‌آموزان، ساماندهی مشارکت شهروندی در قالب باشگاه شهروندان مشارکت‌جو تا سطح محله‌ای و برپایی کمپین‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی به‌صورت محیطی و مجازی و ... اشاره کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید