• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198848
+
-

شیر مادر؛ کامل‌ترین غذای نوزاد

مشاوران شیردهی با جدیت سرگرم کار هستند

بسیار شنیده‌ایم که چیزی برای بچه‌ها و نوزادان، جایگزین شیر مادر نخواهد شد و از نظر طبیعی، در شیر مادر، مواد مورد نیاز بدن نوزاد وجود دارد که حتما باید به او برسد. شاید برخی مادرها تصور کنند که با تغذیه جایگزین و شیر خشک‌ و... بتوانند چنین کمبودی را جایگزین کنند، درحالی‌که چنین باوری درست نیست.
اهمیت شیر مادر در روند رشد و بزرگ شدن بچه‌ها به قدری مهم است که حالا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم، از تربیت مشاوران شیردهی سخن می‌گوید؛ کاری که چند باری انجام داده‌اند و هنوز هم در حال انجام آن هستند. محمدرضا سهرابی، در گفت‌وگو با مهر، علاوه بر اشاره به فایده‌های زیادی که شیر مادر دارد، گفته: «شیر مادر کامل‌ترین و سازگارترین غذا برای نوزاد است و تا پایان 6 ماهگی به تنهایی برای تغذیه شیرخوار کافی است.» وی همچنین اشاره کرده که شیر مادر، باعث می‌شود تا ایمنی بهتری در کودکان شکل بگیرد و کمتر به بیماری‌های گوارشی و اسهال دچار شوند. سهرابی همچنین گفته: «ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد، از دیگر اثرات مثبت تغذیه با شیر مادر است. تلاش ما این است که هیچ کودکی از این نعمت الهی محروم نماند.»
به‌گفته وی، عدم‌شیردهی مادر به نوزاد باعث پیامدهای سوء زیادی در سطوح مختلف می‌شود. ضمن اینکه بخش قابل توجهی از مادران ایرانی را زنان شاغل تشکیل می‌دهند و باید حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد تا دچار مشکل نشویم. در قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز به این دست حمایت‌ها اشاراتی شده و مواد قانونی مورد نیاز به تصویب رسیده است.
سهرابی همچنین به مواردی چون مرخصی زایمان، مرخصی ساعتی شیردهی مادران شاغل، آماده‌سازی اتاق شیردهی و مهد کودک در محل کار، تأمین امنیت شغلی مادران پس از زایمان و بازگشت به‌کار اشاره کرده که ازجمله حمایت‌های قانونی طراحی شده در قوانین مورد نظر هستند. او همچنین درباره تربیت مشاوران شیردهی اشاره کرده: «سومین دوره تربیت مشاوران شیردهی به‌صورت تئوری و عملی با حضور ۲۵فراگیر سال گذشته اجرا شد و مشاوران آموزش دیده پس از گذراندن آزمون OSCE در حال ارائه خدمات در سطوح محیطی هستند.» او همچنین گفته که 19مرکز مشاوره شیردهی در حوزه تحت پوشش این دانشگاه فعالیت دارند که 3هزار مشاوره شیردهی توسط آنها در سامانه اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در سال گذشته ثبت شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید