• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198756
+
-

موج‌سواری روی بخشنامه کذب

محمدسرابی؛ روزنامه‌نگار

طی روز‌های گذشته خبری منتشر شد که بیان می‌کرد شهرداری به مناطق 22گانه بخشنامه‌ای فرستاده و در آن اجازه ساخت بنا‌های 7طبقه در کوچه‌های 8متری را داده و بیان شده  که مجوز ساخت طبقات از 5 به 7 افزایش پیدا کرده است. برخی‌ رسانه‌ها به این موضوع دامن زدند و گفتند که این بخشنامه بدون دریافت مجوز از کمیسیون ماده‌5 برای مناطق صادر شده است. اما اصل ماجرا چیست؟
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نخستین فردی بود که نسبت به این ادعا واکنش نشان داد: «در کوچه‌های 8متری ساخت 7طبقه مجاز نیست و تنها در کوچه‌های بیش از 6متر عرض، مجوز یک طبقه اضافی داده می‌شود و در کوچه‌های باریک ضوابط موجود اجرایی می‌شود. آنچه انجام می‌شود، براساس ضوابط شهرسازی است.»
حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز درخصوص جنجال رسانه‌ای روزهای اخیر برخی گروه‌ها و افراد درخصوص ابلاغ بخشنامه ساخت‌وساز 6طبقه روی همکف مشاعی در گذرهای 8متری و لغو بخشنامه 10ساله  نکاتی را در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد:
اولا، بخشنامه صادره در جهت تعیین تکلیف ابهام به‌وجود آمده در مناطق 22گانه شهر تهران بین مفاد بخشنامه صادره از جانب معاونت شهرسازی و معماری در سال‌1391 با ضوابط اعلامی در آخرین ویرایش ابلاغی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان درخصوص تعیین حداکثر ارتفاع ساختمان، تهیه و تدوین شد. در این زمینه باید توجه داشت که آخرین ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در سال‌1395 جمع‌بندی و ابلاغ شده و معاون شهرسازی و معماری وقت شهرداری تهران نیز در قالب مکاتبه با شماره 216508180/80مورخ 1396/2/30 این مباحث را جهت اجرا به مناطق 22گانه ابلاغ کرده است و یکی از ضوابط اعلام‌شده در این مبحث  تعیین حداکثر ارتفاع 25متر (ارتفاعی بالغ بر 7طبقه دارای کاربرد) برای گذرهای با عرض 8متر است. از آنجا که این ضوابط مغایرتی با بخشنامه پیشین داشت، مناطق جهت تعیین تکلیف موضوع از ستاد استمداد کردند که طبیعتا با توجه به اولویت داشتن پایبندی به مقررات ملی ساختمان نسبت به بخشنامه‌های داخلی شهرداری تهران در مواردی که قطعیت و صراحت وجود دارد، در بخشنامه جدید مطابق با مرّ قانون، بر پیاده‌سازی‌ ضوابط و مقررات ملی ساختمان (مبحث سوم) تأکید شده است. نکته دوم اینکه این بخشنامه ابلاغی جنبه محدود‌کننده داشته و حداکثر تعداد طبقات را مشخص کرده و ابداً به‌معنای تعلق‌گرفتن 6طبقه برای کلیه پلاک‌های واقع در‌ گذرهای 8متری نیست و این موضوع صراحتا در بخشنامه مورخ1402/4/1اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت مورد تأکید قرار گرفته است. در واقع هر ملکی که از گذر 8متری دسترسی داشته باشد، براساس ضوابط پهنه و مساحت عرصه، تعداد طبقات مشخصی خواهدگرفت که سقف آن تحت هیچ شرایطی از 6طبقه نباید تجاوز کند. فرضاً اگر ملکی با مساحت بیش از 400مترمربع که حاصل تجمیع چند قطعه بوده و در پهنه رایج شهر تهران (R122) در بافت فرسوده جنوب محور انقلاب در مجاورت گذر 8متری قرار دارد و طبق ضوابط ساخت‌وساز در بافت فرسوده موضوع بند 15 طرح تفصیلی پایتخت باید 7طبقه روی پیلوت ساخت‌وساز داشته باشد، تعداد طبقاتش در 6طبقه محدود خواهد شد. نهایتا آنکه‌ تعداد طبقات به‌صورت 6طبقه روی همکف مشاعی لحاظ شده و این موضوع صراحتا در بخشنامه مورد اشاره قرار گرفته است که در رسانه‌ها به‌گونه‌ای وانمود شده که گویا با ساخت 7طبقه دارای کاربرد موافقت شده درحالی‌که بخشنامه پیشین که تعداد طبقات را حداکثر 5طبقه روی همکف مشاعی درنظر گرفته بود، به‌صورت مغرضانه در فضای رسانه‌ای بازنشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید