• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198392
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwNnA
+
-

تست کوررنگی فقط در چند ثانیه

«ایشیهارا» یک آزمون ادراک رنگ برای تشخیص کوررنگی قرمز-سبز است و هر فرد می‌تواند با انجام آن کوررنگی خود را تشخیص دهد

تست کوررنگی فقط در چند ثانیه

شاید در ادبیات و کلام روزمره ما «کوررنگی» داشتن یک شوخی و مزاح باشد که آن را برای دیگران زیاد به‌کار می‌بریم. طیف‌های رنگی بسیار گسترده و متنوع هستند و اصلا عجیب نیست که برخی افراد رنگ‌ها را دقیقا همان چیزی نبینند که ما می‌بینیم. تفاوت در ادراک طیف‌های متنوع رنگ‌ها بسیار شایع است.
تشخیص سریع متداول‌ترین نقص در ادراک بینایی، یعنی کوررنگی، امکان‌پذیر است. این نقص اغلب با کاهش ادراک رنگ‌های قرمز و سبز همراه است.
کسانی که نسبت به رنگ قرمز کور هستند، به 2 گروه تقسیم می‌شوند؛ گروهی کوری کامل دارند؛ درحالی‌که کوری گروه دیگر ناقص است. همچنین کسانی که نسبت به رنگ سبز کور هستند، باز هم ممکن است کوری کامل یا ناقص داشته باشند.
درباره کسانی که به رنگ سبز کوری کامل دارند، آن قسمت از طیف مرئی که برای فرد عادی سبز است، خاکستری به‌نظر می‌رسد. درباره کسانی که به رنگ‌های قرمز و سبز کوری ناقص دارند، هیچ بخشی از طیف مرئی خاکستری دیده نمی‌شود.
بنابراین یکی از ویژگی‌های افرادی که رنگ‌های سبز و قرمز را مخلوط می‌کنند، این است که رنگ‌های آبی و زرد را نسبت به رنگ‌های قرمز و سبز، تندتر می‌بینند.
«ایشیهارا» یک آزمون ادراک رنگ برای تشخیص کوررنگی قرمز-سبز است. این آزمون، به نام طراح آن، دکتر شینوبو ایشیهارا، استاد دانشگاه توکیو، آزمون ایشیهارا نام گرفته است. او این آزمون‌ها را اولین بار در سال۱۹۱۷ منتشر کرده است.
آزمون «ایشیهارا» را در این صفحه می‌بینید که براساس ویژگی‌های مطرح شده، استوار است و هر فرد می‌تواند با انجام آن کوررنگی خود را تشخیص دهد. این تست‌ها علاوه بر اینکه برای شما می‌تواند جنبه سرگرمی داشته باشد، به شما آگاهی درستی درباره درک طیف رنگ‌ها را هم می‌دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید