• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 22 تیر 1402
کد مطلب : 197226
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1gnl
+
-

نزول بورس تا کجا ادامه دارد؟

روند نزولی بورس در مبادلات دیروز هم ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین 2.7درصدی مهم‌ترین خط حمایتی خود را شکست. تحت‌تأثیر این نزول ارزش کل بازار سهام 250هزار میلیارد تومان کاهش یافت و جمع کل نزول بازاراز 17اردیبهشت تا دیروز به2150هزار میلیارد تومان رسید.این نزول شرایط بازار سهام را پیچیده‌تر کرد. اکنون پرسش این است که روند نزولی بورس تا کجا ادامه دارد؟ به گزارش همشهری، بازار سهام این هفته شرایط بحرانی را سپری کرد چرا که میزان نزول بورس به قدری عمیق بود که به خروج گسترده نقدینگی از بورس منجر شد. این سقوط درحالی اتفاق افتاد که اغلب تحلیلگران انتظار داشتند روند نزولی بورس در هفته جاری متوقف شود اما برخی رویداد‌ها ازجمله انتشار نامه افزایش نرخ خوراک و سوخت صنایع و اعلامیه درآمد حاصل از بهره وکارمزد تبدیل ارز صادرات فراورده‌های نفتی که توسط شرکت ملی پالایش و پخش اعلام شد فضای کلی بازار سرمایه را به هم ریخت و به افت‌های سنگینی در طول هفته منجر شد. دیروز هم این روند نزولی ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین 2.7درصدی مهم‌ترین خط حمایتی خود را شکست.
تحت‌تأثیر این نزول ارزش کل بازار سهام 250هزار میلیارد تومان کاهش یافت و جمع کل نزول بازار از 17اردیبهشت که نزول بورس آغاز شده است به2150هزار میلیارد تومان رسید. آمار‌ها نشان می‌دهد فقط در هفته گذشته بیش از 572هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌ها کاسته شده است.  اما مهم‌ترین رویداد هفته گذشته که دیروز اتفاق افتاد، شکست خط حمایتی شاخص در محدوده 2میلیون و 100هزار واحد بود. این محدوده نوعی محدوده حمایتی برای جلوگیری از نزول شاخص بورس بود و انتظار نمی‌رفت شاخص به زیر این محدوده سقوط کند.
 از نظر تکنیکی سقوط شاخص به زیر محدوده حمایت می‌تواند به عمیق‌تر شدن نزول در روز‌های آینده منجر شود چرا که این محدوده خود به یک محدوده مقاومت برای جلوگیری از رشد شاخص در روز‌های آینده تبدیل خواهد شد اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟
بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد منطقه اصلی خط حمایت شاخص بورس محدوده‌ای بین 2تا 2میلیون و 100هزار واحد است و احتمال بازگشت شاخص از این محدوده کم نیست. ضمن اینکه انتظار می‌رود در هفته پیش رو از فشار فروش سهامداران کاسته شود و شاخص بورس با تعادل بیشتری مواجه شود. با این حال درصورت شکست محدوده حمایت 2میلیون واحد شاخص بورس می‌تواند تا محدوده یک میلیون و 900هزار واحد نزول کند. اما تحلیلگران بر این باورند که احتمال وقوع این سنارویو کمتراز سایر فرضیات است.
همچنین با توجه به سخنان وزیر اقتصاد برای تعیین تکلیف نرخ خوراک صنایع انتظار می‌رود در روز‌های آینده این موضوع شفاف‌تر شود. ضمن اینکه نمودار قیمت سهام اغلب شرکت‌ها نشان می‌دهد که قیمت آنها به کف رسیده و این موضوع می‌تواند جذابیت خرید سهام را در روز‌‌های آینده افزایش دهد و به افزایش تقاضا در بورس منجر شود. موضوعی که احتمالا وقوع آن بسیار زیاد است. با این حال از نظر زمانی به‌نظر می‌رسد بازار سهام به اندکی زمان برای اغاز رشد نیاز دارد اما فاصله گرفتن شاخص از محدوده 2میلیون واحد خیلی محتمل نیست.

نامه رئیس سازمان بورس به دادستان کل کشور
 به‌دنبال انتشار اطلاعات متناقض از سوی شرکت ملی پالایش و پخش که اثرات زیانباری برای بورس داشت روز گذشته رئیس سازمان بورس به دادستان کل کشور نامه نوشت و اعلام کرد: انتشار اطلاعات گمراه‌کننده از شرکت ملی پالایش و پخش موجب متاثر شدن سهام پالایشگاه‌ها در بورس شده و ارائه اطلاعات غیرقابل اتکا و غیرمربوط به تضییع حقوق سهامداران منجر شده است. مجید عشقی با بیان اینکه ظن وقوع جرایم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار وجود دارد از دادستان کل کشور خواسته است به‌صورت فوری و قاطع این موضوع را بررسی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید