• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 6 تیر 1402
کد مطلب : 195720
+
-

ریاست شورای حکام میراث‌ ناملموس آسیای غربی و مرکزی به ایران رسید

پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، صبح دیروز در تهران برگزار شد و علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ایران با اکثریت آراء به ریاست این شورا به‌ مدت 3 سال انتخاب شد. آتوسا مومنی، رئیس دفتر منطقه‌ای مرکز میراث ناملموس نیز به ‌مدت 4سال به این سمت منصوب شد.
به گزارش وزارت میراث فرهنگی، علی دارابی، قائم ‌مقام وزیر میراث ‌فرهنگی در این نشست، تصمیم یونسکو برای تأسیس مرکز میراث ناملموس را اقدام مورد توجه کشورهای مختلف جهان اعلام کرد و گفت: کشورها از طریق این مراکز کانون سیاست‌های فرهنگی خود و مناطق پیرامون را برنامه‌ریزی و هدایت می‌کنند و در عین حال از میراث ‌فرهنگی ناملموس ویژه خود و آنچه با کشورهای دیگر به شکل مشترک دارند پاسداری می‌کنند.
وی گفت: جغرافیای تعیین شده برای مرکز میراث ‌ناملموس تهران ۲۴ کشور از کشورهای منطقه را شامل می‌شود و این بدان معناست که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و غربی با برنامه‌ریزی اصولی مرکز میراث ناملموس تهران، می‌توانند در راستای هم‌افزایی منطقه‌ای و احترام متقابل میان ملت‌های عضو هدایت شوند و در گسترش صلح و توسعه پایدار نقش کلیدی در منطقه ایفا کنند.
معاون میراث ‌فرهنگی افزود: ایران افتخار دارد به ‌عنوان نقطه کانونی در منطقه آسیای غربی و مرکزی با برخورداری از توانایی ترویج نمادها و نمودهای غنی میراث ‌فرهنگی ناملموس در پاسداری از این مقوله میراثی در کنار کشورهای عضو نقش‌آفرینی کند و با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند کشورهای عضو و تدوین و اجرای برنامه‌های تخصصی برای پاسداری از هویت فرهنگی ملت‌ها، تکریم میان صاحبان فرهنگ‌های گوناگون و صلح حاصل از آن را زمینه‌سازی کند.
فنگ جینگ، رئیس بخش فرهنگ دفتر یونسکو در بانکوک و نماینده یونسکو در شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران نیز با حضور ویدئویی در نشست تهران اعلام کرد: الان زمان آن است که بتوانیم اقداماتی را اتخاذ و نیازهای کشورها را برآورد کنیم. امیدواریم همکاری‌ها به حفاظت بیشتر شورا از میراث ناملموس منجر شود و به اهداف توسعه پایدار دست یابیم.
گفتنی است، شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در حال حاضر ۱۱عضو دارد که شامل کشورهای سوریه، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان، اندونزی، هند، لبنان، ترکیه، افغانستان، قزاقستان و ایران است. مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران) نیز ۱۰نوامبر۲۰۱۲ به‌صورت رسمی در ایران افتتاح شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید