• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195551
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pgBwV
+
-

اصل ماجرای سامانه ثبت من

سال1400 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به تاسیس درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحت عنوان سامانه «ثبت‌من» کرد. علت تاسیس و راه‌اندازی این سامانه هم وجود سامانه‌های متعددی بود که هر کدامشان خدمات خاصی را به کاربران سایت ارائه می‌کردند و پراکنده بودن آنها همیشه موجب سردرگم شدن کاربران می‌شد؛ از سامانه جامع ثبت شرکت‌ها گرفته تا سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی، سامانه مالکیت فکری و سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی، برخی از سامانه‌های زیرمجموعه سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند.
حالا با راه‌اندازی سامانه «ثبت من» ضمن ارائه طیف وسیعی از خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مراجعان این سازمان دولتی، از تخلفات ثبتی و... هم جلوگیری می‌شود. درواقع مردم می‌توانند با ورود به سایت ثبت من، طیف گسترده‌ای از خدمات ثبت اسناد و ثبت املاک را به شکل غیرحضوری و اینترنتی دریافت و در عین حال، در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. از سوی دیگر آشنایی با این سامانه و بهره‌گیری از آن می‌تواند در کاهش تعداد دعاوی ملکی مطرح شده در سیستم قضایی کشور اعم از دعاوی حقوقی مانند الزام به تنظیم سند رسمی و دعاوی کیفری مانند فروش مال غیر که علت اصلی آن، آگاهی نداشتن اشخاص از عدم‌اعتبار سند طرف مقابل در هنگام انعقاد قراردادهای ملکی است، نقش داشته باشد.برای اینکه بتوانید از خدمات متنوع این سامانه نهایت بهره را ببرید باید ابتدا در این سامانه یک حساب کاربری ایجاد کنید؛ اقدام بسیار ساده‌ای که نیاز به هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد و افراد با مراجعه به سیستم یا از طریق تلفن همراه با ثبت کدملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه می‌توانند از طریق پیامک اعتبارسنجی، ثبت‌نام در سامانه را انجام دهند.
 نکته قابل توجه در این بخش این است که حتما باید سیم‌کارت به نام خود فرد باشد. حساب کاربری پس از دریافت کد اعتبارسنجی، از طریق پیامک ایجاد می‌شود.

پوشه املاک و کاداستر:‌
این پوشه تمامی اطلاعات مربوط به املاک و کاداستر را به متقاضی نشان می‌دهد. نقشه‌ای جامع از اراضی املاک شخص که شامل جزئیات دقیق است. این بخش از زیرمجموعه‌هایی چون املاک من، خوداظهاری املاک، تصدیق اصالت و سند، درخواست صدور سند و املاک دولتی تشکیل شده است. اینجاست که فهرست کاملی از همه املاک به‌نام متقاضی نمایان می‌شود. علاوه بر فهرست حتی امکان مشاهده نقشه ماهواره‌ای املاک سند الکترونیکی هم وجود دارد و این بخش در تصدیق اصالت سند در نقل و انتقالات خیلی مهم است.

پوشه اسناد رسمی:‌
در این پوشه هم می‌توانید اصالت سندی که قرار است معامله کنید را بسنجید. علاوه بر این بخش در پوشه اسناد رسمی هم می‌توانید از دفاتر دارای ظرفیت خبردار شوید؛ یعنی هم امکان محاسبه هزینه سند وجود دارد و هم پیگیری استعلام الکترونیک و موقعیت مکانی دفاتر.

پوشه  ازدواج وطلاق:
‌سومین پوشه‌ای که در صفحه اصلی سامانه ثبت من برای خدمت‌رسانی به مردم تهیه و تامین شده است، پوشه ازدواج و طلاق است. وارد این پوشه که شوید تمام وقایع ازدواج و طلاق ثبت شده است. سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق از سال 1392 فعال شده است. وجود نقشه دفاتر ازدواج و طلاق هم در این سامانه این امکان را به کاربران می‌دهد که روی نقشه دفترخانه نزدیک محل سکونت خود را انتخاب کنند و از آدرس دقیق و اطلاعات تماس و ظرفیت های آن دفترخانه آگاه شوند.

اجرای اسناد رسمی:‌
 استعلام ممنوع‌الخروجی یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های این سامانه است. اطلاع اشخاص از وضعیت ممنوع‌الخروجی‌های صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک براساس صدور انواع اجراییه و درخواست متعهدله جهت ممنوع‌الخروج کردن متعهد است و با توجه به صدور ممنوع‌الخروجی از سایر مراجع قضایی، قابل استناد برای ادارات نیست. با پیگیری پرونده اجرا پس از صدور اجراییه، تشکیل پرونده اجرایی و ارسال پیامک نام کاربری و رمز عبور مجزا توسط سیستم، هریک از اشخاص پرونده به روند عملیات اجرایی پرونده خود دسترسی دارند.علاوه بر این، امکان درخواست صدور سند با دریافت اطلاعات مالک و ملک برای صدور سند تک‌برگ، امکان ثبت مالکیت معنوی و حتی شکایت از واحدهای ثبتی، بخش پرداخت، بخش نوبت‌دهی و ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری را می‌توانید در همین سامانه دنبال کنید؛ بدون اینکه وقت خود را در ترافیک و شلوغی این روزها شهر هدر دهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید