• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194636
+
-

با ما در بازار گل شهید محلاتی قدم بزنید

بهشت خاوران

بهشت خاوران

مهدیه تقوی‌راد

جایی روبه‌روی دادگاه خانواده و مجتمع قضایی شهید محلاتی، گل‌های رنگارنگ و گلدان‌های ریز و درشت هر روز سر به آسمان می‌سایند و پذیرای هزاران نفر از شهروندانی هستند که بازارگل شهید محلاتی را برای خرید انتخاب می‌کنند. این بازار نزدیک به 3دهه قدمت دارد اما نخستین موقعیتش در کنار باغ ارمنی‌ها در محله دولاب قرار داشت و بعد به محله قدیمی در تقاطع فعلی بزرگراه امام علی و شهید محلاتی، نقل مکان کرد و از سال 1374در محل فعلی فعالیت دارد. بیش از هزار گونه گیاهی در این بازار وجود دارد که تمام آنها توسط غرفه‌داران تولید می‌شود و 15هزار نفر اعم از غرفه‌دار، راننده، کارگر، باربر، تولید‌کننده و... مستقیم و غیرمستقیم از کار‌کردن در بازار گل شهید محلاتی ارتزاق می‌کنند.

با نظم و ترتیب یک جا نشسته
ساعت کاری بازار گل شهید محلاتی از 4:30صبح شروع می‌شود اما شهروندان ترجیح می‌دهند تا خریدهای خود را به بعد از ساعت 8موکول کنند و تا قبل از این ساعت بیشتر صاحبان گلفروشی در بازار تردد دارند. در این بازار غرفه‌ها به 3دسته تقسیم می‌شوند: غرفه‌های مربوط به گل‌های شاخه بریده که در ابتدای ورود به بازار توجه هر تازه‌واردی را به‌خود جلب می‌کند و غرفه‌هایی که رایحه خوشبوی گل‌های رنگارنگشان هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد، بخش بعدی غرفه‌های مربوط به ملزومات گل و گیاه از قبیل انواع گلدان‌های سفالی، سرامیکی، پلاستیکی و شیشه‌ای، انواع بذر، کود و سموم، خاک‌، وسایل باغبانی و کشاورزی و لوازم مربوط به جشن‌های تولد و ازدواج و... است. دسته سوم غرفه‌ها نیز مربوط به گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و درختچه‌ها و نهال‌های مثمر و غیرمثمر است.


همسایه‌های گلفروش
در این بازار، گل‌ها و گیاهان ارزان‌تری هم وجود دارد. در حال حاضر لیسیانتوس و میخک با رنگ‌های متنوعی که دارند در دسته‌های 25تایی به قیمت 30هزار تومان و گل ژربرا با 10شاخه گل 50هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت گلدان‌های شمعدانی و ناز هم 25هزار تومان است. همچنین در اینجا غرفه‌هایی برای فروش ملزومات گیاهان آکواریومی، انواع کاکتوس، گل‌های خشک و مصنوعی و... اختصاص داده شده تا مراجعه‌کننده‌ای دست خالی از این بازار بیرون نرود. در محوطه خارج از بازار و در دو‌طرف خیابان، غرفه‌های متعددی به چشم می‌آید که انواع گل و گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای و گونه‌های مثمر گیاهی را می‌فروشند. اما فعالیت این غرفه‌داران آزاد است و زیرنظر هیأت امنای بازار گل شهید محلاتی نیستند.

300غرفه در 10سالن
اگر برای نخستین بار به این بازار بروید از همان ورود ممکن است سردرگم شوید؛ چراکه تابلوی اطلاع‌رسانی درباره نحوه استقرار 300غرفه‌ای که در 10سالن سرپوشیده قرار دارد و دیگر غرفه‌هایی که در حیاط بازار هستند و دیگر امکانات محدود این بازار به چشم نمی‌آید. تنها راه نجات از سردرگمی این است که از یکی از خیابان‌هایی که سوله‌ها در آن قرار دارد شروع کنید و وارد سالن‌های تعبیه شده در سوله‌ها شوید و راهتان را ادامه دهید. یکی از مواردی که با ورود به این بازار نباید فراموش کنید این است که خرید خود را در نخستین غرفه انجام ندهید و حتما به غرفه‌های دیگر هم سر بزنید و در انتهای بازدید خریدهایتان را انجام دهید در این صورت هم از قیمت دیگر غرفه‌ها مطلع می‌شوید و هم ناچار نیستید تا خریدتان را تا زمان بازگشت در دست‌تان نگه دارید.

ارزان بخرید
اگر اهل خرید گل هستید و برای اینکه در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید می‌توانید با رفتن به این بازار تزیین دسته گل تولد، عروسی یا نامزدی یا ختم را به غرفه‌هایی که به این کار اختصاص داده شده، بسپارید و با هزینه‌ای بسیار کمتر از مغازه‌های گلفروشی سفارش خود را تحویل بگیرید. گران‌ترین گل موجود در این بازار، ارکیده است که یک گلدان آن 700هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر هم تمایل دارید گل ارکیده را شاخه‌ای بخرید، هر یک شاخه‌اش 40هزار تومان قیمت دارد. گل آنتریوم هم در دسته‌های 15تایی به قیمت 450هزار تومان و رز هلندی در دسته 20تایی 300هزار تومان است. اگر اهل خرید بن‌سای و بابا‌آدم هم باشید می‌توانید این گیاهان زیبا را در بازار گل شهید محلاتی از پایین‌ترین قیمت آن که 100هزار تومان تا 100میلیون تومان در بزرگ‌ترین سایز آن است بخرید.

لزوم بازسازی بازار گل
جعفر خراسانی، دبیر بازار گل شهید محلاتی که یکی از تولید‌کنندگان گل در تهران است، با بیان اینکه بازار گل شهید محلاتی در‌ماه پذیرای بیش از 50هزار بازدید‌کننده است، به همشهری می‌گوید: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم کار زیادی برای بهبود وضعیت ظاهری بازار گل انجام دهیم؛ چراکه ملکیت بازار مربوط به زمین شهری و فقط سرقفلی‌ها برای مغازه‌داران است؛ مغازه‌دارانی که تا سال 1392اجاره می‌دادند و چون مشخص شده ملکیت اینجا برای زمین شهری است تکلیفمان مشخص نیست. او با بیان اینکه 15هزار نفرمستقیم و غیرمستقیم از این بازار ارتزاق می‌کنند، می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین امکاناتی که باید در اختیار غرفه‌داران و بازدیدکنندگان قرار بگیرد، پارکینگ و یکی از ضروریات است، مسئله دیگر بهبود وضعیت فعلی غرفه‌های بازار و بازسازی این مکان است که از مسئولان تقاضا داریم در این زمینه به کمک ما بیایند تا بازاری که از سال‌ها قبل در خدمت مردم است و محلی برای گردشگری شده، بتواند سراپا بماند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید