• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194205
+
-

ثبت جهانی سیر همدان

گزارش روز
ثبت جهانی سیر همدان

پس از 2سال پیگیری «سیر همدان» به ثبت جهانی رسید. در روزهای اخیر دفتر بین‌المللی سازمان مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس رسما اعلام کرد که سیر همدان با آگهی به شماره AO-1273 ثبت جهانی شده است. به گزارش همشهری، بعد از ثبت جهانی کشمش ملایر و گردوی تویسرکان این سومین محصول کشاورزی همدان است که به ثبت جهانی می‌رسد. استاندار همدان با اشاره به اینکه سیر همدان در سال ۹۶ به ثبت ملی رسیده بود، گفت:‌ «سرانجام بعد از 2 سال پیگیری سیر به‌عنوان برند کشاورزی همدان ثبت جهانی شد. همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته‌ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.»  به‌گفته علیرضا قاسمی‌فرزاد، در سال زراعی ۱۴۰۰، ۴۲هزار تن سیر خشک در 4 هزار هکتار سطح زیرکشت در استان تولید شده است و 8300تن نیز سیر‌تر برای مصرف تازه خوری تولید شده است. همدان با 4400هکتار اراضی زیرکشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به‌خود اختصاص داده است.

زمین حاصلخیز
شرایط مناسب آب‌وهوا درکنار حاصلخیزی زمین‌های همدان موجب شده ‌تا این منطقه یکی از مستعدترین استان‌ها برای تولید سیر باشد، هرچند گسترش‌نیافتن صنایع تبدیلی و بسته‌بندی همچنان مسیرهای توسعه این محصول همدان را بسته ‌اما حالا با جهانی شدن سیر همدان  انتظار می‌رود این دو حوزه دوباره مورد توجه قرار گیرند.
درصد آلیسین یا همان ماده تند و مؤثر سیر در محصول هیچ نقطه‎‌ای به اندازه همدان نیست. خواص درمانی و دارویی سیر هم به واسطه وجود همین ماده است و وقتی یک نوع از سیر مقدار بیشتری از آن را داشته باشد، برای مصارف دارویی و درمان مناسب‌تر است. بر همین اساس، ثبت جهانی سیر موضوعی است که درنهایت باید آورده بیشتری برای تولید‌کنندگان داشته باشد و صادرات را افزایش دهد. از طرفی چون این محصول یک برند کشاورزی خاص برای همدان به شمار می‌رود پیشنهاد می‌شود به بهانه جهانی شدن آن با برپایی جشنواره‌های ویژه برای معرفی بهتر این محصول کشاورزی و درنظر گرفتن بسته بندی مناسب سیر و کشت، آن را به یک مولفه جذاب در گردشگری کشاورزی محور استان همدان تبدیل کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید