• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194166
+
-

پیامی از زمین به اروپا...

پیامی از زمین به اروپا...

مهتاب خسروشاهی

« بابام نشست و بطری‌ها را دانه دانه خالی کرد...من هم میز کوچکی درست کردم... ما نخستین پست را در آن جزیره تاسیس کردیم و اسم آن را هم گذاشتیم: بطری‌های نامه‌بَر» اگر قسمت سوم کتاب «قصه‌های من و بابام» نوشته اریش اُزر را خوانده باشید، این تصویر و داستان کاملا یادتان هست؛ داستان بطری‌های نامه‌بَر. ماجرای بطری و نامه داخل آن و تلاش انسان برای برقراری ارتباط با انسان‌هایی که شاید هرگز آنها را نبیند یا نشناسد، سکانس خاصی از بسیاری از فیلم‌ها و داستان‌هاست که می‌توان با آنها ساعت‌ها خیال‌بافی کرد. حالا سازمان فضایی آمریکا (NASA) این خیال را به واقعیت تبدیل کرده ‌است. کمپین «پیام در یک بطری» اسامی افرادی که تا قبل از نیمه شب 31دسامبر2023(10دی) پیام خود را همراه با شعر و نام خود به ثبت ‌برسانند، در این طرح قرار خواهد گرفت. شعر ثبت شده روی یک میکروچیپ، شابلون می‌شود. این شعر که «در ستایش یک راز؛ شعری برای اروپا» از «آدا لیمون» شاعر آمریکایی به فضا سفر خواهد کرد. این ریزتراشه مسافت تقریبا 1.8میلیارد مایلی را طی خواهد کرد. سپس Europa clipper (اروپا کلیپر) سفر خود را در سال 2024میلادی شروع کرده و در سال 2030میلادی در دومین قمر مشتری به نام «اروپا» فرود خواهد آمد. به‌گفته پژوهشگران این طرح، کمپین پیام در یک بطری، همگرایی بی‌نقص علم، هنر و فناوری است.  Clipper Europa قرار است به بررسی این نکته بپردازد که آیا اروپا(دومین قمر مشتری) شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات دارد یا نه؟ قمر مشتری به این دلیل انتخاب شده که ناسا اعلام کرده این قمر مواد ضروری برای زندگی شامل آب، شیمی و انرژی را داراست. دانشمندان معتقدند اقیانوسی شور زیر سطح قاره اروپا قرار دارد که آب حبس شده در آن بیش از مجموع اقیانوس‌های زمین است. این آب از سال 1970میلادی زیر سطح بیرونی قاره اروپا جمع‌آوری شده است. این طرح نیز مانند کمپین دیگر ناساست که نام میلیون‌ها نفر را همراه با آرتمیس اول در چندین فضاپیمای مریخ به فضا فرستاد.
اگر می‌خواهید نام شما هم در این حرکت علمی- هنری ثبت شده و به فضا برود، به وب‌سایت ناسا وارد شده و اطلاعات موردنیاز را ثبت کنید. شرکت‌کنندگان می‌توانند یک هدیه هم دریافت کنند. این هدیه، تصویری از نام شما همراه با شعر انتخابی است که داخل بطری قرار می‌گیرد.
از زمان اعلام این کمپین در تاریخ اول ژوئن (11خرداد 1402) نزدیک به 2700نفر نام خود را به ثبت رسانده‌اند. اکثر این افراد در ایالات متحده زندگی می‌کنند اما اسامی دیگری از قاره‌های دیگر نیز در این بین به چشم می‌خورد.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید