• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193980
+
-

نام‌های ماندگار

روزهای گذشته این چند نفر در صدر اخبار بودند

چهره‌های هفته
نام‌های ماندگار

در هفته‌ای که گذشت، فهرست اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با نام‌هایی پر شد که هرکدام به بهانه‌ای خبرساز شده بودند. از ورزشکارانی که در مسابقات جهانی مدال‌آور شدند و درخشیدند تا چهره‌های سیاسی، فرهنگی و هنری که نامشان به‌عنوان خبرسازان هفته پررنگ شد. خبرسازان این هفته را با هم مرور می‌کنیم.

علمی
صدرا بر صدر جهان نشست

در هفته‌ای که گذشت خبری غرورآفرین از درخشش جهانی دانش‌آموز دهه نودی در فضای مجازی و رسانه‌ها دست‌به‌دست شد و کلی حال خوب و شادمانی پمپاژ کرد. خبر این بود که صدرا منعام، دانش‌آموز کلاس دوم دبستان در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی leco cup  شرکت کرده و از میان شرکت‌کنندگانی از کشورهایی چون ایران، آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان و کویت در بخش روبات‌های جنگجو، مقام اول جهان را به‌دست آورده است. این مسابقات هفته گذشته به میزبانی دانشگاهی در کشور عمان در رده سنی 6تا18سال برگزار شد و صدرای 8ساله از همدان با پشت سر گذاشتن رقبایش از 37کشور جهان، مقام اول جهان را به‌دست آورد. افتخارآفرینی این دانش‌آموز ایرانی که این روزها نقل محافل شده و حال خوب و لبخند را برای دوستداران ایران عزیزمان به ارمغان آورده، دست مریزاد و خداقوت دارد. پیشینه حضور صدرا در این رقابت علاقه‌ای بود که در ۶سالگی بروز کرد. صدرا مثل دانش‌آموزان دیگر در کلاس‌های آموزشی پیش‌فرض شرکت کرد ولی به سیستم‌های روباتیک علاقه‌مند و بیشتر از یک کلاس آموزشی درگیر این موضوع شد. بعد از بروز استعداد،‌ خانواده‌اش هم موضوع را جدی گرفتند و در نهایت با همراهی یک مجموعه، در دوره اول مسابقات در دانشگاه شریف شرکت کرد و موفق به کسب مقام دوم کشوری شد. مسابقاتی که سکوی پرتاب صدرا به مسابقات بین‌المللی شده بود.

ورزشی
قهرمان تکواندوی بانوان جهان

برای طرفداران ورزش، این هفته خبرهای خوب و امیدوارکننده زیادی منتشر شد. ناهید کیانی، تکواندوکار جوان کشورمان که پیش از این هم موفقیت‌های پرتعدادی در مسابقات مختلف به‌دست آورده بود، این‌بار در رقابت‌های بیست‌و‌ششمین دوره مسابقات2023 جهان در باکو، نخستین مدال طلای تکواندوی بانوان ایران را کسب کرد. کیانی در فینال مسابقات جهانی مقابل «جو» حریف چینی خود با نتیجه 2برصفر پیروز شد و با اقتدار مدال مسابقات را از آن خود کرد. قهرمان کشورمان ورزش را از 8سالگی شروع کرده و آنقدر بااستعداد بوده که از همان سال‌های نوجوانی، در مسابقات مختلفی مثل قهرمانی نوجوانان جهان در چین تایپه، قهرمانی آسیا در فیلیپین، بازی‌های آسیایی اندونزی و بازی‌های همبستگی اسلامی در قونیه، مدال‌آور شده است. کیانی بعد از کسب مدال طلای جهان، گفت: مسابقات قهرمانی جهان سطح بالایی دارد، با همه توانم حاضر شدم و 5مسابقه را بدون شکست پشت سر گذاشتم و به مدال طلای این رقابت‌ها رسیدم. خیلی خوشحالم به این مدال رسیده‌ام، همیشه کسب نخستین مدال‌ها دلچسب است. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و تک‌تک بانوان تکواندوکار به مدال جهانی برسند. همه تلاش من برای کسب سهمیه المپیک است و امیدوارم به این هدفم برسم.

رکورد 9ساله کامپوند ایران شکست

در ادامه خبرهای خوب این هفته برای ورزش‌دوستان، باز هم یک چهره ورزشی خبرساز شد. محمدصالح پالیزبان عضو تیم‌ ملی کامپوند کشورمان، توانست رکورد بین‌المللی کامپوند ایران را بعد از 9سال بشکند. مرحله مقدماتی مسابقات تیراندازی با کمان مرحله‌سوم کاپ آسیایی سنگاپور این هفته برگزار شد و در پایان مرحله مقدماتی کامپوند مردان، محمدصالح پالیزبان بعد از 9سال رکورد ایران را شکست. او با ثبت رکورد714 در رده نخست مرحله مقدماتی ایستاد. پیش از این، رکورد کامپوند ایران در میادین بین‌المللی در اختیار اسماعیل عبادی که در بازی‌های آسیایی اینچئون2014 موفق شده بود امتیاز710 را به نام خود ثبت کند، بود. کامپوند نوعی از تیراندازی با کمان است و تیم 3نفره مردان کشورمان در مرحله سوم کاپ آسیایی سنگاپور در رده دوم این رقابت‌ها ایستاد. پالیزبان سال گذشته نیز در مسابقات تیراندازی با کمان بخش کامپوند بازی‌های کشور‌های اسلامی نایب قهرمان شده بود.

فرهنگی
نکوداشت گل‌آقای ایران


امکان ندارد نام طنزنویسی در مطبوعات بیاید و یادی از گل‌آقای مطبوعات ایران نشود. کیومرث صابری‌فومنی، مشهور به گل‌آقا، ادیب و طنزپرداز معاصر کشورمان خالق طنزهای بی‌تکراری است که در تاریخ مطبوعات ایران ماندگار شده‌اند. حالا خبر رسیده قرار است در جشنواره طنزپهلو از این نویسنده طناز تقدیر و مراسم نکوداشتی برای او برگزار شود. هفتمین جشنواره طنز و رسانه (طنزپهلو)، یادمان مرحوم کیومرث صابری‌فومنی(گل‌آقا) توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بالندگی طنز در سپهر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. آیین پایانی جشنواره در فومن زادگاه کیومرث صابری‌فومنی برگزار خواهد شد. گل‌آقا، ادیب و طنزپرداز معاصر، شهریور1320 در گیلان به دنیا آمد. فومنی پس از انقلاب و در زمان نخست‌وزیری شهید رجایی به مقام مشاورت فرهنگی و مطبوعاتی نخست‌وزیر منصوب شد. در زمان ریاست‌جمهوری شهید رجایی به مشاورت فرهنگی رئیس‌جمهوری رسید.کیومرث صابری از سال1363 ستون طنز «دو کلمه حرف حساب» را در روزنامه اطلاعات راه‌اندازی و از سال 1369 هفته‌نامه «گل‌آقا» را منتشر کرد. انتشار این هفته‌نامه تا سال 1381 ادامه یافت.

فناوری
افتخارآفرینی دانشمند ایرانی

در هفته‌ای که گذشت یک دانشمند ایرانی موفق شد برای نخستین‌بار انرژی را از فضا به روی زمین انتقال دهد. ماجرا از این قرار است که مؤسسه فناوری کلتک در کالیفرنیا در پروژه‌‌ای موسوم به Space Solar Powe و با هدایت علی حاجی‌میری دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف، برای اولین‌بار پروژه انتقال بی‌سیم انرژی از فضا به زمین را ممکن کرد. این خبر زمانی شیرین‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از شرکت‌ها و کشورها سال‌هاست رویای گردآوری انرژی خورشیدی از مدار را در سر دارند و حالا این مؤسسه با هدایت محقق ایرانی، این رؤیا را دست‌یافتنی کرده است. دکترعلی حاجی‌میری، استاد، مخترع و کارآفرین و یکی از نوابغ جهان در حوزه مهندسی برق است که در حال حاضر دارای کرسی استادی تامس‌جی. مایرز مهندسی برق در مؤسسه فناوری کالیفرنیا(کلتک) است. این دانشمند ایرانی لیسانس مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق‌لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه استنفورد دریافت و افتخارات بسیاری ازجمله مدال طلای المپیاد ملی فیزیک و مدال برنز بیست‌و یکمین المپیاد بین‌المللی فیزیک در هلند را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

سیاسی
 ایرانی‌ها در مهمان‌نوازی کم نگذاشتند

صحبت‌‌های «توماس کیمس» زندانی دانمارکی پس از آزادی از زندان و بازگشت به دانمارک در روزهای اخیر خبرساز شد. این شهروند دانمارکی که پاییز سال گذشته در جریان ناآرامی‌های کشورمان بازداشت و به زندان منتقل شده بود، در فرایند تبادل زندانیان سیاسی 2کشور آزاد شد و به دانمارک برگشت. او پس از ورود به کپنهاگ در یک نشست خبری درباره شرایطش در ایران این‌طور گفته: «اول اینکه در ایران با من مثل یک مهمان رفتار شد. آنها در مهمان‌نوازی کم‌نگذاشتند و هیچ شکنجه جسمی یا هیچ‌چیز دیگری در کار نبود.» بخشی از صحبت‌های این شهروند دانمارکی که بازتاب بسیاری در فضای مجازی داشته سوررئال تعبیر کردن تجربه زندانش در ایران بوده‌است. او در این‌باره تأکید کرده: «تجربه‌ام از زندان، سوررئال است و تا از پنجره هواپیما دانمارک را به چشمم ندیدم، باورم نمی‌شد که به کشورم بازگشته‌ام.» او یکی از 3اروپایی‌ای است که در آخرین مورد از مبادله زندانیان با ایران، آزاد و تحویل دولت بلژیک شد.

ادبی
شعری درباره بیانات رهبری

در حوزه فرهنگ و ادب، محمود تاری، شاعر آیینی کشورمان با سرودن شعری  مورد توجه خبرهای این حوزه قرار گرفت. این شاعر که برادر شهید انقلاب، احمد تاری است، درباره بیانات رهبر معظم انقلاب، در مراسم سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شعری سروده که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:
باید که میان ملت ما
ایمان و امید زنده باشد
در پویش راه خدمت ما
ایمان و امید زنده باشد
فرمود عزیز رهبر ما
باید که شنید این سخن را
با جهد و جهاد و همت ما
ایمان و امید زنده باشد
برخیز و ز جان و دل بکوشیم
از چشمه‌ عاشقی بجوشیم
هنگام نشست و عافیت نیست
اینجا بجز از حضور ما کیست
برخیز که با اجابت ما
ایمان و امید زنده باشد
هر صبحدم امیدواری
چون فصل مطهّر بهاری
«یاسر» ز طلوع غیرت ما
ایمان و امید زنده باشد


 

این خبر را به اشتراک بگذارید