• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193881
+
-

هراس لندن و واشنگتن از «فتاح»

رونمایی از نخستین موشک هایپرسونیک ایران، علاوه‌بر هراس صهیونیست‌ها، با واکنش آمریکا و انگلیس و« ابراز نگرانی» این 2کشور همراه شده‌است. وزارت امورخارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای، تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران را «اقدامی مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت» تلقی کرد. در این بیانیه تصریح شده‌است که «این اقدام ایران اثبات بیشتر بی‌توجهی مداوم تهران به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید امنیت جهانی است.»

واشنگتن؛ خشم و تهدید
یک مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا نیز با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، به رونمایی از تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران واکنش نشان داد. جان کربی
دراین باره گفت که «دولت بایدن در زمینه مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، ازجمله توسعه یک برنامه موشکی بالستیک که در حال ارتقاست، بسیار قاطع و صریح بوده‌است.» وی همچنین ادعا کرد واشنگتن تحریم‌های صریحی در این زمینه طراحی کرده و اقدام‌های دیگری هم «برای مقابله با عملکرد ایران در منطقه» درنظر گرفته‌ که شامل «برنامه موشک‌های بالستیک» نیز می‌شود.

 واکنش تحریمی آمریکا
دولت آمریکا همزمان با رونمایی از ابرموشک هایپرسونیک «فتاح» در تهران، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‎های جدیدی را علیه افراد و نهادهایی در ایران، چین و هنگ‌کنگ به‌دلیل آنچه برنامه تسلیحاتی ایران عنوان شده، اعمال کرده‌است. این وزارتخانه مدعی شده تحریم‎ها علیه شبکه‌ای متشکل از ۷فرد و ۶نهاد در چین، هنگ‌کنگ و ایران اعمال می‌شود که در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک با ایران همکاری کرده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید