• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193839
+
-

مسی در نزدیکی آمریکا

هواداران بارسلونا برای این بازگشت تنها یک‌درصد امید و 99درصد ایمان دارند

مسی در نزدیکی آمریکا

شاید تعجب کنید از اینکه چرا مسی و پدرش تقریبا به پیشنهاد الهلال عربستان پاسخ منفی داده‌اند و بارسلونا یا آمریکا را برای ادامه فوتبال انتخاب کرده‌اند. پیشنهاد بارسلونا که هنوز مشخص نیست، اما به‌نظر می‌رسد ابتدا دوطرف با رقمی صوری و پایین به توافق برسند و زیر میز پول‌های دیگری رد و بدل شود یا آپشن‌ها و بندهای پاداشی درنظر گرفته شود؛ نظیر پاداش 70میلیون یورویی وفاداری که به او در دوره قبلی داده شد، آن هم درست یک سال پیش از جدایی از بارسلونا. اما پیشنهاد آمریکایی چرب و نرم است، هر چند به درآمد یک میلیارد یورویی مسی در چند سال آینده درصورت پذیرش پیشنهاد الهلال نمی‌رسد. جزئیات پیشنهاد اینتر مایامی به مسی به این شرح است؛ قرارداد ۳+یک ساله، با دستمزد سالی ۱۰۰میلیون دلار به‌علاوه درصدی از سود قرارداد باشگاه با آدیداس، درصدی از سهم سود مشترکین Apple TV+ که برای تماشای MLS وارد شده‌اند و امکان خرید سهام باشگاه بعد از بازنشستگی.
آمریکایی‌ها یک برنامه دقیق ارائه کردند، درحالی‌که بارسلونا فقط جزئیات کلی و مبهمی را اعلام کرده است. مسی باید تصمیم بگیرد. مشکل اصلی باشگاه تازه‌تاسیس آمریکایی با مالکیت دیوید بکام رئالی این است که تازه سرمربی انگلیسی خود یعنی فیل نویل را به‌دلیل نتایج ضعیف برکنار کرده است. اینتر مایامی درحال‌حاضر در رده27 از 29تیم لیگ ام‌ال‌اس آمریکا جای دارد و از 16بازی آخر 11بازی را باخته، 5باخت در 6مسابقه آخر. این تیم هیچ جام رسمی‌ای در تاریخ خود کسب نکرده. از لحاظ ورزشی هیچ توجیهی برای این انتقال وجود ندارد. همچنین این تیم در لیگ قهرمانان کونکاکاف سال بعد (آمریکای مرکزی و شمالی) حضور ندارد. از لحاظ مالی هم پیشنهاد عربستان وسوسه‌انگیزتر است. اما شانسی که آمریکایی‌ها آورده‌اند این است که بارسلونا با اینکه تبلیغات زیادی را پس از کسب مجوز شفاهی از لالیگا برای بازگرداندن مسی انجام داده، در عمل چندان جدی نشان نمی‌دهد. خورخه، پدر و مدیر برنامه‌های مسی به بارسلونا اعتماد ندارد. چیزهای زیادی باید به‌طور اساسی تغییر کند تا احتمال بازگشت لئو مسی به بارسلونا وجود داشته باشد.
باز بودن پرونده قضایی رشوه بارسلونا به داوران و محرومیت احتمالی این باشگاه از سوی یوفا برای حضور در رقابت‌های اروپایی ممکن است مسی را از بازگشت به این باشگاه منصرف کند. جرارد رومرو، خبرنگار معتبر نقل‌وانتقالاتی فوتبال ظهر دیروز ادعا کرد که پروسه بازگشت منتفی شده است. این خبرنگار اسپانیایی نوشت: «هیچ گزینه واقعی برای بازگشت مسی وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد همه‌‌چیز تمام‌شده است.» در حال‌حاضر در شهر بارسلون فقط یک درصد به بازگرداندن ستاره آرژانتینی امید دارند و البته به قول خودشان «یک درصد امید، 99درصد ایمان!»

عربستان، با جذابیت اضافه
بهبود روابط ایران با دولت سعودی، از نظر فوتبالی هم کاملا بموقع بود

بهروز رسایلی|  این روزها فوتبال عربستان در صدر اخبار رسانه‌های ورزشی جهان قرار گرفته است. برنامه‌های بلندپروازانه و جاه‌طلبی‌های بی‌پایان سعودی‌ها در جذب ستارگان اسم و رسم‌دار، تمام جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است. تا همین 2سال پیش کریستیانو رونالدو و کریم بنزما، 2ستاره مهم در تیم‌های اروپایی بودند که تقابل احتمالی‌شان در لیگ قهرمانان می‌توانست صدها میلیون نفر را به وجد بیاورد. حالا اما مخاطبان آنها برای تماشای نبرد کریس و کریم، باید منتظر آغاز لیگ عربستان و رویارویی الاتحاد و النصر باشند. اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، هنوز برای خیلی‌ها قابل باور نیست؛ مخصوصا که بعد از امضای قرارداد کریم بنزما با الاتحاد، شایعات جدی دیگری در مورد احتمال پیوستن انگولو کانته و سرخیو راموس به همین تیم به گوش می‌رسد.

   6توپ طلا در صحرا
تابستان گذشته شیوخ سعودی با عقد قراردادی 200میلیون دلاری به ازای هر سال، رونالدو را به‌عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان به این کشور کشاندند و به عضویت النصر درآوردند. خیلی‌ها از رونالدو به‌خاطر این انتخاب انتقاد کردند. او فصل موفقی هم نداشت و گزارش‌های زیادی در مورد پشیمانی‌اش از حضور در النصر منتشر شد. با این حال رونالدو در پایان فصل مصاحبه بسیار مثبتی انجام داد و گفت از بازی در عربستان راضی است. کریس برای چندمین بار تکرار کرد فوتبال باشگاهی عربستان به‌زودی جزو 5 لیگ برتر دنیا خواهد شد؛ ادعایی عجیب که بیشتر شبیه خواب و خیال است. سعودی‌ها اما به خریدهای‌شان ادامه می‌دهند. آنها کریم بنزما، آخرین برنده توپ طلا را هم جذب کردند. حالا در مقابل 5توپ طلای ریاض، شهر جده هم صاحب نخستین توپ طلای خود شده است و تازه شاید این پایان راه نباشد.

   سهم الهلال چه می‌شود؟
همه می‌دانند که خریدهای استثنایی و رؤیایی باشگاه‌های عربستانی با اراده حکام این کشور انجام می‌شود و خود آنها هم خرجش را می‌دهند. بنابراین وقتی النصر و الاتحاد کریس و کریم را می‌گیرند، سهم الهلال به‌عنوان مهم‌ترین تیم فوتبال این کشور هم محفوظ است. رئیس (لقب الهلال) یک طلب بزرگ از دولت عربستان دارد و بسیاری بر این باورند که طلب مورد نظر فقط با جذب لیونل مسی صاف خواهد شد. مدت‌هاست که شایعه حضور مسی در ریاض سر زبان‌هاست و حتی پیراهن فیک او در عربستان هم کلی فروش داشته است. ابرستاره آرژانتینی هنوز تصمیمش را نگرفته؛ اگر او به عربستان برود، جنگ ستارگان در این کشور دیوانه‌وارتر خواهد شد و اگر مسی فعلا به الهلال جواب رد بدهد، شاید آنها سراغ گزینه‌هایی مثل نیمار یا مودریچ بروند که هر دو زمینه کافی برای جدایی از تیم‌های فعلی‌شان را دارند.

   در ایران ملاقات‌شان می‌کنیم
همزمان با گسیل شدن سوپراستارهای جهان فوتبال به عربستان، روابط سیاسی این کشور با ایران هم بهبود یافته و دیگر خبری از برگزاری مسابقات در زمین بی‌طرف نخواهد بود. به این ترتیب احتمال قابل توجهی وجود دارد که تعدادی از این ستارگان را در ایران و در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا ملاقات کنیم. همچنین شایعات زیادی هم در مورد آغاز ترانسفر تاریخی بازیکنان ایرانی به فوتبال عربستان وجود دارد. طی چند هفته گذشته از مهدی طارمی، احمد نوراللهی و علیرضا بیرانوند به‌عنوان بازیکنان مدنظر سعودی‌ها نام برده شده است. درصورت حضور بازیکنان ایرانی در این لیگ، رویارویی آنها با امثال رونالدو و بنزما هم جالب خواهد شد.

الاتحاد یک نشانه بود
حقایقی درباره یک انتقال تاریخی؛ قرارداد 3ساله کریم بنزما با الاتحاد نکته‌های زیادی داشت

    کریم در مراسم معارفه به زبان عربی صحبت کرد. او به‌خاطر اصالت الجزایری‌اش مشکل زیادی برای بازی در لیگ عربستان نخواهد داشت و از همه مهم‌تر اینکه برای بازی در‌ماه مبارک رمضان در سرزمین وحی، مشکلی متوجهش نخواهد بود. بنزما سال‌های اخیر در‌ماه رمضان عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته، به‌ویژه فصل 22-2021که با رئال‌مادرید قهرمان اروپا شد و گل‌های زیادی با زبان روزه به ثمر رساند.
    وقتی کریم 14سال پیش پیراهن رئال‌مادرید را بر تن کرد، نخستین بازی‌اش را در ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو مقابل همین تیم الاتحاد انجام داد. آن بازی که با عنوان تور صلح برگزار می‌شد، با تک‌گل رائول روی پاس‌گل بنزما به سود رئال تمام شد. آن زمان شماره7در اختیار رائول بود و فصل بعد به‌خاطر برند CR7 رئال مجبور شد رائول را رد کند و این شماره را در اختیار کریستیانو قرار دهد که فصل اول شماره9پوشیده بود. پیراهن رونالدو هم در فصل دوم حضور این دو بازیکن در رئال، به بنزما رسید و 13سال در اختیار این فرانسوی بود. بنزما سال اول شماره 11می‌پوشید.
    عبدالرزاق حمدالله گلزن مراکشی که فصل گذشته بالاتر از رونالدو  آقای گل شد، با آمدن کریم باید تیمی دیگر برای خودش پیدا کند. او پیش از این گفته بود از بازی کنار بنزما و رقابت با او استقبال می‌کند اما نشریه اسپرت سعودی خبر داد با حضور کریم در خط حمله ببرها، حمدالله در لیست خروج قرار گرفته است.
    جدایی بنزما باعث شد تا آخرین عضو مثلث بی‌بی‌سی (بیل – بنزما – رونالدو) هم برود. بیل خداحافظی کرده و دو ضلع دیگر هم‌در عربستان هستند.آنها بین سال‌های 2013تا 2018کنار هم بازی کردند؛ بیل با 101، رونالدو با 96و کریم با 35‌میلیون یورو به رئال پیوسته بودند. آنها کنار هم 4بار قهرمان اروپا شدند و روی‌هم 911گل برای رئال زدند و 60جام کسب کردند؛ بیش از 1300بازی و بیش از 100هزار دقیقه بازی.
    جدایی بنزما و آسنسیو باعث شد جشن پیراهن فصل آینده تیم رئال‌مادرید خراب شود. این دو در کلیپ تبلیغاتی پیراهن فصل آینده در کنار ناچو، آلابا، کاماوینگا و وینیسیوس حضور داشتند تا پوسترشان در فروشگاه‌های رئال‌مادرید مورد استفاده قرار بگیرد. شاید ناچو هم از رئال جدا شود و به اینتر یا تیمی دیگر در خارج اسپانیا بپیوندد.

معارفه کریم بنزما امشب در ورزشگاه ملک عبدالله شهر جده در حضور 65هزار نفر از هواداران الاتحاد برگزار می‌شود.

رئال تنها ماند
تهدید یووه و بارسا از سوی یوفا جواب داده است

زور یوفا به سوپرلیگ می‌چربد. همان اوایل که راه‌اندازی این پروژه به‌سرکردگی رئال‌مادرید، بارسلونا و یوونتوس و همراهی 6باشگاه انگلیسی و چند باشگاه دیگر از ایتالیا، اسپانیا و... مطرح شد، یوفا و رئیس آن چفرین شروع به مقابله عملی و نظری با آن کردند. ابتدا رسانه‌های وابسته، با این توجیه که سوپرلیگ متشکل از باشگاه‌های بزرگ به لیگ‌های داخلی و باشگاه‌های کوچک آسیب می‌ز‌ند، هیجان را از فوتبال می‌گیرد و این ورزش را در اختیار پولدارها قرار می‌دهد، تأثیرگذاری‌شان را روی افکار عمومی آغاز کردند. رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر وقت بریتانیا و همچنین باشگاه‌های بایرن‌مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن هم به صف مخالفان پیوستند تا اینکه سوپرلیگ موقتا به خاموشی رفت و 2تیم شهر میلان، باشگاه‌های انگلیسی و اتلتیکومادرید به‌طور شفاهی از این پروژه جدا شدند. حالا که دشمنی‌ها بیشتر شده و یوونتوس و بارسلونا از لحاظ حقوقی و اقتصادی دچار مشکلات زیادی شده‌اند، به‌نظر می‌رسد فلورنتینو پرس و رئال‌مادرید باید تنهایی بر سر دفاع از سوپرلیگ با کل جهان مبارزه کنند. خبر جدید این است که یوونتوس هم از این پروژه کناره‌گیری کرده است. این فصل به‌دلیل آنچه تخلف مالی عنوان شد، 10امتیاز از یوونتوس کسر شد و این باشگاه به همین دلیل از راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا باز ماند و حتی لیگ اروپا را هم از دست داد. باشگاه ایتالیایی از سوی اتحادیه فوتبال اروپا تهدید شده بود به‌مدت 5سال از رقابت‌های اروپایی محروم خواهد شد و این برای خزانه باشگاه یوونتوس اصلا اتفاق خوبی نبود. همین حالا که یووه نتوانسته به 2لیگ اول اروپایی راه یابد، بازیکنان زیادی را از دست می‌دهد و برای خریدهای جدید با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. دی‌ماریا با پایان قرارداد یک‌ساله‌اش از این تیم جدا شد. او احتمالا به عربستان خواهد رفت و در النصر برای یک‌بار دیگر کنار رونالدو بازی خواهد کرد. پاردس قرارداد قرضی‌اش را تمدید نمی‌کند و به پاریس برمی‌گردد. ولاهوویچ احتمالا به باشگاهی بزرگ در لیگ برتر می‌پیوندد یا به بایرن‌مونیخ و...
بارسلونا هم وضعیت نامتعادلی دارد. لاپورتا که اخیرا بر سر حمایت رئال‌مادرید از اتهام تبانی و رشوه به داوری توسط بارسلونا با فلورنتینو پرس به مشکل خورده، ممکن است برای رهایی از محرومیت‌های احتمالی بین‌المللی از سوی یوفا به پروژه سوپرلیگ پشت کند. چفرین بدون درنظر گرفتن روند قانونی دادگاه پرونده رشوه به داوران، قصد دارد دست‌کم 2سال بارسلونا را از رقابت‌های اروپایی محروم کند. حتی صحبت از این بود که درصورت قطعی شدن چنین محرومیتی بارسلونا در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. اما محرومیت اروپایی و حضور در آسیا باعث می‌شود لیونل مسی برای بازگشت به تردید بیفتد. لاپورتا و ژاوی نمی‌خواهند فرصت بازگرداندن مسی را از دست بدهند. با آمدن مسی هر شکستی می‌تواند گردن او بیفتد و رئیس باشگاه و سرمربی از آن مبرا شوند. هم‌اکنون پدر مسی دوست دارد پسرش به الهلال برود و در 3سال آینده یک میلیارد یورو پول بگیرد، خود مسی می‌خواهد به بارسا برگردد و حتی در دستمزدش تخفیف بدهد اما همسرش ترجیح می‌دهد به آمریکا و باشگاه اینتر مایامی بروند. حتی شایعه محرومیت بارسلونا از حضور در لیگ قهرمانان اروپا می‌تواند مسی را به شک بیندازد. ستاره آرژانتینی قرار است تا آخر هفته میلادی تیم آینده‌اش را معرفی کند. اگر یوفا یک فشار کوچک به بارسا بیاورد، نوبت خروج ناگهانی این باشگاه از سوپرلیگ خواهد رسید. پرس تنهای تنها مانده.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید