• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193817
+
-

هدف؛ رسیدن به ۳۰۰ ایستگاه

هدف؛ رسیدن به ۳۰۰ ایستگاه

محسن هرمزی- مدیرعامل شرکت متروی تهران

 باتوجه به اینکه در یکی دو سال گذشته بخش تولید کارخانه واگن‌سازی فعالیت خاصی نداشته است، از ظرفیت سالن‌های این قسمت برای کمک به ماموریت بازسازی و تعمیرات واگن‌های نیازمند مرمت شبکه متروی تهران استفاده‌ شده و به همین جهت در سال گذشته ۱۴۷واگن (معادل۲۱ رام قطار) به چرخه سیر در خطوط مترو بازگشت.
 متعاقب نهایی‌شدن تست‌های فنی قطار ملی و قرارداد بین شرکت متروی تهران و شرکت واگن‌سازی که ناظر بر تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن از پروژه قطار ملی است، آماده‌سازی‌ و تجهیز سالن‌های تولید در دستور کار قرار‌گرفته‌است، به موازات تدارک تمهیدات لازم برای شروع ماموریت تولید واگن‌های جدید، ظرفیت‌های تعمیراتی شرکت نیز همچنان به قوت خود فعال بوده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال با حمایت‌های نهادهای مربوطه، حداقل ۲۰۰دستگاه واگن در چرخه تعمیر و مرمت قرار‌گرفته و در خطوط مختلف شبکه مترو به‌کار گرفته شوند.
با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی و مشکلات مربوط به تهیه قطعات یدکی از کشورهای خارجی، با همت و تلاش کارگران و مهندسان فعال در شرکت واگن‌سازی و نیز بهره‌مندی از تخصص و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت سایر نهادهای ذیربط داخلی، موفق شده‌ایم در زمینه تعمیر و تامین قطعات مورد نیاز واگن‌های مترو گام‌های رو به جلویی برداریم تا چرخه بازسازی واگن‌ها دچار وقفه نشده و شبکه خطوط متروی تهران با حداکثر ناوگان ممکن به خدمت‌رسانی خود ادامه دهد.
امسال، توسعه متروی تهران و آغاز عملیات اجرایی خطوط چهارگانه ۸ تا ۱۱ را داریم. ظرفیت متروی تهران امروز ۲۶۰ کیلومتر با ۱۵۰ ایستگاه است؛ اما برنامه میان‌مدت ما رسیدن به ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ ایستگاه است. او درباره دیگر اقدامات شرکت مترو در امسال اینطور توضیح می‌دهد: پایان تست‌های فنی قطار ملی مترو و شروع قرارداد تولید انبوه آن (۸+۱۰۵ واگن) و ورود نخستین رام از قطار ملی به شبکه مترو، افتتاح فاز نخست پایانه دولت‌آباد، بهره‌برداری از پست برق جنوبی خط۶ و افتتاح ۱۲ ورودی جدید در خط۶ بخشی از این اقدامات است.
همچنین بهره‌برداری از 5.5کیلومتر مسیر تونلی از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه شهدای کن در خط۶ و افتتاح ۳ایستگاه شهر زیبا، شهران و شهدای کن در خط6 در فاز نخست و افتتاح 7ایستگاه آیت‌الله کاشانی، کوهسار، میدان خراسان، شهدای هفدهم شهریور، سرباز، بهار شیراز و شهید نجات‌اللهی در فاز دوم (درصورت تامین به‌موقع منابع مالی) از دیگر کارهاست. همچنین توسعه جنوبی خط6 مترو به‌سمت حضرت حرم عبدالعظیم حسنی در برنامه کاری قرار دارد که هرمزی امیدوار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن ۴ایستگاه بخش توسعه جنوبی خط6 مترو نیز وارد مدار بهره‌برداری شوند.
توسعه غربی خط4 مترو از دیگر اقدامات این حوزه است که با بنیاد مسکن کار را شروع کردیم تا به‌صورت تهاتری پروژه را پیش ببریم، اردیبهشت‌ماه امسال ایستگاه علامه جعفری وارد مسیر بهره‌برداری شد و تلاش خواهیم کرد ۲ ایستگاه باقی‌مانده خط4 مترو در بخش توسعه غربی آن ظرف امسال و سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید