• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193702
+
-

تماشای دایناسورها از نمای نزدیک

تهرانی‌ها؛ اگر می‌خواهید خودتان و فرزند جست‌وجوگرتان از نزدیک با تعدادی از دایناسورها آشنا شوید، پیشنهادهای جذابی پیش‌رویتان قرار دارد. شاید خیلی‌ها تصور کنند تنها پارک ژوراسیک تهران، در سعادت‌آباد واقع شده است اما گزینه‌های جالب توجه دیگری هم وجود دارند؛ فضاهایی که بعضی از آنها اطلاعات بسیار علمی درباره دیرینه‌شناسی و گونه‌های انواع جانوران غول‌پیکر به ‌شما می‌دهند.

پارک ژوراسیک سعادت‌آباد
پارک ژوراسیک یکی از پارک‌های موضوعی شهر تهران است که در منطقه ۲ شهرداری و در محله سعادت‌آباد واقع‌ شده است. موضوع اصلی این پارک درخصوص دایناسورها و تاریخچه آنهاست. در این پارک مجسمه متحرک بیش‌از 30 دایناسور قرار دارد و نام علمی، روش زندگی و خوراک آنها به نمایش گذاشته شده است. این دایناسورها به شکل کاملاً طبیعی طراحی شده‌اند به‌طوری که قادر هستند پلک بزنند و دست و پای آنها نیز حرکت می‌کند. همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می‌آید و دوباره به داخل فرو می‌رود نیز طراحی‌شده است. کارگاه‌های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما سه‌بعدی و ژورا شاپ (کافی‌شاپ مخصوص پارک ژوراسیک) از دیگر امکانات پارک ژوراسیک تهران است.

علم ژوراسیک در باغ کتاب
باغ کتاب مجموعه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد، یکی از بهترین محل‌ها برای شناخت علمی دایناسورهاست. جدا از مجسمه یک دایناسور در این مجموعه، در بخش باغ علم کودک آن و قسمت داستان زمین هم سرگذشتی از زندگی دایناسورها به نمایش گذاشته می‌شود؛ مرکزی که مخصوص کودکان 5تا 13سال است و تصاویر شگفت‌انگیزی از داستان زمین و دایناسورها در آن پخش می‌شود. بماند که در کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های باغ‌کتاب هم، کلی کتاب و بازی‌های جذاب درباره دایناسورها با تصاویر جالب وجود دارد. در آکادمی باغ کتاب هم می‌توانید در مورد حادثه انقراض جمعی دایناسورها در 66 میلیون سال پیش و شواهدی بر آنچه موجب پایان عصر دایناسورها شد، مطالبی را بیاموزید.

تماشای حشرات غول‌پیکر
پارک حشرات غول‌پیکر یا اسپایدر پارک تهران محل جانوران غول‌پیکر یک پارک آموزشی و موضوعی است که نخستین نمونه در نوع خود در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که تلاش دارد کودکان و نوجوانان را با حشرات و خزندگان و لزوم حفظ محیط‌زیست آشنا کند. در این پارک، در میان ماکت‌های حشرات غول‌پیکر متحرک، نمونه‌هایی هم هستند که سرگذشت تکامل آنها به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد. وجود ماکت‌های غول‌پیکر و متحرک بیش از ۲۰ نوع حشره و بندپایان همچون زنبور، پروانه، مانتیس، کفشدوزک، حلزون و…، مجموعه‌ای از خزندگان غول‌پیکر (مار پیتون، تمساح، لاک‌پشت و ایگوآنا) همراه با اطلاعات علمی آنها، مجموعه‌ای زیبا را برای نوجوانان فراهم آورده است. دانستنی‌های علمی این پارک توسط یکی از بهترین حشره‌شناسان کشور دکتر علیرضا زمانی تهیه شده است؛ پارکی که در سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاک‌نژاد قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید