• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 خرداد 1402
کد مطلب : 193530
+
-

1۵خرداد 1342

الگوی مقاومت در 1402

نهضتی که همچنان ادامه دارد

گزارش
الگوی مقاومت در 1402

امیر خداداد همدانی-دبیر گروه فرهنگ

قیام 15خرداد1342 و تمامی ایستادگی‌های ملت مسلمان ایران که نهایتا انقلاب اسلامی را به‌وجود آورد و موجب نابودی سلطنت و رفع سلطه آمریکا و سایر قدرت‌ها از کشور شد، مقابله فرهنگ دینی و مذهبی با فرهنگ کفر و الحاد و فساد بود و هست و خواهد بود تا جایی که روزنامه‌های آمریکایی مثل نیویورک‌تایمز یا روزنامه‌های دیگر، مطالبی در مورد 15خرداد نوشته شده بود و نخستین‌بار بود که در غرب مطالبی در مورد امام‌خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و براندازی سلطه داخلی توسط یک فقیه، چاپ می‌کردند.
هم‌اکنون نیز از گروه‌های وابسته و ملی‌گرا و روشنفکر غربزده و سوسیالیست گرفته تا گروه‌هایی مانند بهاییان و سلطنت‌طلبان و ...  زیر سایه آمریکا و استکبار جهانی هر یک به‌نحوی با انحای دروغ و تزویر و توطئه در جهت شکست و نابودی نهضت اسلامی امام‌خمینی تلاش می‌کنند ولی گفتمان تمامی آنها علیه اسلام ناب و انقلاب اسلامی است و اتکای همه آنان آزادی‌گرایی غربی، مذهب‌ستیزی و لزوما بی‌بند و باری اخلاقی - آشکار یا پنهان - است. و صدالبته مهم‌ترین دستمایه تبلیغات آنان، ضعف‌ها و کاستی‌ها یا اشتباهات عادی و طبیعی یا غیرمعمول و غیرعادی عرصه اجرایی کشور است و مهم‌تر از آن ترویج فساد اخلاقی و جنسی با تمام امکانات موجود از قبیل ماهواره و اینترنت و... خصوصا روی ذهنیت جوانان است، یعنی کسانی که نهایتا وارث 15خرداد و انقلاب اسلامی خواهند بود. در این بین الگوی این رویداد نباید به فراموشی سپرده شود تا جایی که قیام‌آفرینان 15خرداد هرگونه سازش، کرنش و مذاکره را در برابر استعمارگران و جهانخواران رد می‌کردند و با آنان مبارزه آشتی‌ناپذیر داشتند. مردم خالق 15خرداد با فریاد مرگ بر اسرائیل، همراهی و همدردی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند و با خون خود با مجاهدین فلسطین پیمان ناگسستنی بستند. اقشار مختلف در 15خرداد با شعارهای حماسی و انقلابی، به اندیشه‌های مرموز و اسارت‌بار استعماری که زیر پوشش «عرف بین‌المللی»، «افکار جهانی»، « جامعه جهانی» و... مطرح می‌شود، «نه» گفتند و راه اسلام را استواری بخشیدند. امروز بزرگ‌ترین وظیفه ما این است که راه شهدای 15خرداد42 را تداوم ببخشیم و از آن پاسداری کنیم. سرانجام اینکه امروزه ما با 2خط متفاوت و متضاد مواجهیم؛ نخست، خط مقاومت که خط امام و انقلاب اسلامی است و نشأت‌گرفته از خط مقاومت از زمان رسول اکرم(ص) و امام حسین(ع) است. امام می‌فرمایند: «اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده‌زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی ما را در برابر چشمان ما به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه کفر و ظلم را امضا نخواهیم کرد.» این خط مقاومت است. در مقابل خط مقاومت، خط سازش است و به‌دنبال محو کردن خط مقاومت است و قیام 15خرداد، الگوی مقاومت در جهان امروز است.

نفرت از صهیونیست‌ها

روحانیون و وعاظ در فرصت‌های مغتنم ضمن حمله به جنبه‌های مختلف رابطه شاه با اسرائیل، حکومت اسرائیل را مرکز استثمار و استعمار و همچنین عامل استعمار دولت‌های عربی و اسلامی برمی‌شمردند و دوستی دولت ایران با اسرائیل را سبب متزلزل شدن مبانی اسلامی می‌دانستند. امام(ره) هم اعلام داشتند که «اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد، اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد، و اینها سبب پیدایش قیام 15خرداد شد.»

مردم برای خدا به میدان آمدند

جواد منصوری، مورخ معتقد است که 15خرداد یک مسئله مهم دیگر دارد و آن این بود که مردمی که به خیابان آمدند برای خدا آمدند، برای پست و مقام نیامدند، برای اسم و رسم نیامدند، برای حزب نیامدند، برای امام‌خمینی(ره) هم نیامدند؛ آنها برای خدا آمدند و این نکته مهمی است. و چون برای خدا آمدند خدا هم بر خونشان این اثر را گذاشت. این نکته مهم و ظریفی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید