• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193511
+
-

شلوغ‌ترین متروهای جهان کدامند؟

سعیده مرادی

مترو به‌عنوان یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی طرفداران بسیاری دارد و تقریبا همه شهرهای بزرگ جهان با داشتن شبکه حمل‌ونقل ریلی هر روز پذیرای مسافران بسیاری هستند. این پرازدحام‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی و پراقبال‌ترین، در گوشه و کنار جهان شرایط متفاوتی دارد و برخی از تعدد خطوط بهره‌‌ می‌برند و در دسته شلوغ‌ترین متروهای جهان قرار گرفته‌اند مثل متروهای سئول، توکیو، مسکو، پکن و نیویورک:


با وجود اینکه نهمین شهر پرجمعیت دنیاست، اما شلوغ‌ترین متروی جهان را دارد. مسئولان شهر پکن بعد از اینکه شهرشان موفق شد میزبانی المپیک۲۰۰۸ را به دست‌آورد، خیلی سریع خطوط مترو را گسترش دادند و همین موضوع باعث رشد زیاد مسافران متروی پکن شد. تا جایی که متروی پکن با جابه‌جایی نزدیک به ۱۰.۵میلیون مسافر در روز و ۳.۸میلیارد مسافر در سال، رکورددار شده و عنوان شلوغ‌ترین متروی جهان را نصیب خود کرده است. علاوه‌بر این، ترافیک جاده‌ای زیاد و قیمت پایین بلیت، باعث محبوبیت بالای مترو در میان مردم پکن شده و بر حجم تردد در این شهر به وسیله مترو افزوده است. متروی پکن بیش‌ از ۵۶۰۰واگن قطار دارد و فاصله حرکت قطارها تنها ۳دقیقه است و این موضوع باعث شده تا مسافران زیاد در انتظار نمانند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسافران بسیاری جابه‌جا شوند.


احتمالا تصاویر مأموران متروی توکیو که در حال هل دادن مردم برای سوار شدن در مترو هستند را دیده‌اید. تا همین چند سال قبل و پیش ‌از هجوم چینی‌ها برای استفاده از مترو، توکیو سال‌ها عنوان شلوغ‌ترین متروی جهان را یدک می‌کشید، اما حالا متروی توکیو با نزدیک به ۱۰میلیون مسافر در روز و ۳.۵میلیارد در سال عنوان دومین متروی شلوغ دنیا بعد از پکن را با خود یدک می‌کشد. در حال حاضر توکیو ۱۳خط و ۲۹۰ایستگاه مترو دارد که از شهرهای پکن و شانگهای چین بسیار کمتر است. توکیو برخلاف اکثر شهرهای جهان دارای 2شرکت فعال در زمینه قطار شهری است و برای استفاده از خطوط متروی هر کدام از آنها باید بلیت آن شرکت را تهیه کرد. توکیو در مجموع حدود ۲۰۰کیلومتر خط و بیش‌ از ۲۷۰۰واگن قطار شهری دارد و جزو قدیمی‌ترین متروهای جهان است. این مترو در سال۱۹۲۷ راه‌اندازی شده‌ است.


شانگهای لقب سومین سیستم متروی قدیمی چین(بعد از متروی پکن و مترو تیانجین) و سومین متروی شلوغ جهان را از آن خود کرده است. طبق اعلام وزارت حمل‌ونقل چین، متروی شانگهای در سال۲۰۲۰ حدود ۲.۸میلیارد مسافر را در طول مسیر ۴۶۲مایلی خود جابه‌جا کرده است. ۱۴ایستگاه جدید نیز در پایان سال۲۰۲۰ به شبکه متروی شانگهای اضافه شد که نقش مؤثری در توسعه شبکه قطار شهری آن داشته است. این مترو که در سال۱۹۹۳ راه‌اندازی شد ۱۹خط، ۵۰۶ ایستگاه و ۸۰۲کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین متروی جهان است.


در متروی سئول مسافران ۵ یا ۶پله‌برقی را پایین می‌روند تا به قطار برسند. مترو در شهر سئول از سال۱۹۷۴ آغاز به‌کار کرده ‌است و ۴سازمان مختلف آن را اداره می‌کنند. سئول با بیش از هزار کیلومتر طول ریلی، یکی ‌از وسیع‌ترین خطوط متروی جهان را دارد که روزانه بیش از ۸میلیون مسافر از آن استفاده می‌کنند. متروی سئول جزو مجهزترین و پیشرفته‌ترین متروهای دنیاست. که بیشترین تعداد ایستگاه در جهان را دارد. قطارها مجهز به صفحه نمایش LCD هستند که اخبار و قیمت سهام را نشان می‌دهند. تهویه مطبوع برای تابستان و صندلی‌های گرم‌شونده برای زمستان از دیگر ویژگی‌های متروی سئول است. بسیاری از قطارهای شهری سئول به امکاناتی نظیر خدمات تلفن همراه، وای‌فای، تلویزیون و کنترل دما مجهز شده‌اند.


یکی از کهن‌ترین سامانه‌های قطار شهری در جهان متروی مسکو است که تاسیس آن به سال۱۹۳۵ برمی‌گردد. راهی به‌درازای بیش از ۴۵۰کیلومتر که از زمان تاسیسش تاکنون هیچ‌گاه توسعه آن متوقف نشده و حتی در اوج جنگ جهانی دوم نیز توسعه آن ادامه داشته ‌است. نقاشی‌های زیبای دیوارها و تزئینات جذاب ایستگاه‌ها، متروی مسکو را حسابی معروف کرده ‌است. ایستگاه‌های متروی مسکو نیز همانند سئول بسیار عمیق هستند به‌طوری که ایستگاه پارک پیروزی مسکو با عمق ۸۴متر سومین ایستگاه عمیق متروی دنیاست. قطار شهری مسکو از ساعت ۶صبح تا یک‌بامداد به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند و روزانه میزبان بیش‌ از ۷میلیون مسافر است و در سال نیز حدود ۲.۵میلیارد نفر را جابه‌جا می‌کند. این حجم از جابه‌جایی آن را در زمره شلوغ‌ترین متروهای دنیا قرار داده است. اکثر ایستگاه‌های خطوط متروی مسکو به اینترنت وای‌فای رایگان مجهز هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید