• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193390
+
-

فیلم‌هایی در پیش‌بینی خطر AI

در دنیای سینما بحث هوش‌مصنوعی و تهدیدهای آن برای بشر همیشه داغ بوده است. در فیلم‌های علمی-تخیلی طیف گسترده‌ خطرات هوش‌مصنوعی از تنهاتر شدن بشر تا نابودی زمین به تصویر کشیده شده که شاید تا مدت‌ها دور از واقعیت به‌نظر می‌آمد. اکنون با ملموس شدن پیشرفت این فناوری اما خیلی‌ها تبدیل شدن این فیلم‌ها به واقعیت را نزدیک می‌دانند.

تنها مثل Her
چند سال قبل فیلم Her که چندین جایزه مهم را هم از آن خود کرد بسیاری از ما را نسبت به آینده بشر نگران کرد. اما حالا این فیلم تبدیل به واقعیت شده است. در فیلم «Her» سامانتا یک سیستم عامل پیشرفته هوش مصنوعی است که پاسخ محبت‌های صاحب خود را می‌دهد. سامانتا عاطفه و نظرات و احساسات دارد و برای آن برنامه‌ریزی شده است. این یکی از معدود فیلم‌های علمی- تخیلی درباره هوش مصنوعی است که نشان می‌دهد روبات می‌تواند احساسات انسانی را تقلید کند یا حتی واقعا احساس کند. به‌تازگی شرکت‌های هوش‌مصنوعی مدل‌های ماشینی صدای افراد مشهور را تولید کرده‌اند که واقعا می‌توانند با شما صحبت کنند و به نوعی مانند Her همدم مصنوعی آدم‌ها شوند.

ماتریکس (Matrix)
به گزارش همشهری، سری فیلم‌های ماتریکس بدون شک از بهترین فیلم‌های هوش مصنوعی در دنیا هستند. ماتریکس (۱۹۹۹) که بیش از ۲۰سال پیش منتشر شد، هنوز هم یکی از نمادهای هوش مصنوعی در سینماست. این فیلم داستان مردی به نام توماس ای. را روایت می‌کند که شبانه، با نام مستعار Neo به هک و کارهای غیرقانونی می‌پردازد. او به واقعیت مشکوک می‌شود و زمانی که هکر افسانه‌ای، مورفئوس را می‌بیند، به حقیقت دنیای اطراف خود پی می‌برد. ماتریکس درباره این است که چطور هوش مصنوعی در آینده بر انسان‌ها مسلط می‌شود. آنها دنیایی خلق می‌کنند که با استفاده از انرژی انسان‌ها کار می‌کند.

فراماشین (Ex Machina)
کالب اسمیت که یک برنامه‌نویس است فرصتی پیدا می‌کند که یک هفته را در عمارت کارفرمای خود بگذراند. در این عمارت، آوا، یک هوش مصنوعی بسیار پیشرفته که توسط کارفرمای کالب توسعه داده شده، حضور دارد. کالب یک بازی را با آوا شروع می‌کند، اما در نهایت با این سؤال مواجه می‌شود که چه چیزی ما را از روبات‌ها متفاوت می‌کند؟ برخلاف بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی، این فیلم به روبات‌هایی نمی‌پردازد که می‌خواهند بر جهان مسلط شوند. فیلم یک تریلر علمی-تخیلی روانشناختی است که حضور پررنگ هوش مصنوعی در دنیای ما را نشان می‌دهد. روزی شاید این سؤال برای خیلی‌ها پیش بیاید: تو روبات هستی یا انسان؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید