• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19335
+
-

آغاز نمایش ترامپ-کیم

سران آمریکا و کره‌شمالی فردا برای نخستین بار در جزیره‌ای در سنگاپور دیدار خواهند کرد

گزارش
آغاز نمایش ترامپ-کیم

محمد امین خرمی | خبرنگار:

رهبـر کره ‌شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا طی 18‌ماه گذشته همه کار کردند؛ به یکدیگر ناسزا گفتند، جهان را تا آستانه یک جنگ تمام‌عیار اتمی پیش بردند و ناگهان تغییر موضع دادند و از در دوستی با هم درآمدند. آنها در ادامه این راه طولانی فردا در سنگاپور با هم دیدار می‌کنند.

کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی دیروز پس از یک پرواز 6ساعته با هواپیمای قرضی چین به سنگاپور رسید. ساعاتی بعد، دونالد ترامپ هم قدم به سنگاپور گذاشت. او پس از گذراندن 2روز پرتنش با سران کشورهای گروه7 و جدال لفظی با نخست‌وزیر کانادا، حدود 9ساعت در پرواز بود تا خود را به جنوب شرق آسیا برساند. ترامپ پیش از آنکه به سنگاپور برسد گفت که دیدارش با کیم جونگ اون «شانس یکباره» است و اگر به نتیجه نرسد دیگر تکرار نمی‌شود.

دونالد ترامپ طی یک سال و نیم حضورش در کاخ سفید حواشی بسیاری داشته اما یکی از مهم‌ترین حواشی دوران ریاست‌جمهوری‌اش تنش و دعواهای لفظی‌اش با رهبر کره‌شمالی بوده است. او در جایی کره‌شمالی را با «آتش و خشم» تهدید کرد و در جایی هم رهبر این کشور را «مرد کوتوله موشکی» نامید. در مقابل، کیم هم او را «دیوانه» و «خرفت» خواند. آمریکایی‌ها طی این مدت فشارها را بر کره‌شمالی افزایش دادند تا دولت این کشور را تسلیم کنند اما کره‌ای‌ها ششمین آزمایش هسته‌ای‌شان را هم حدود 9‌ماه پیش در دوره حضور ترامپ در کاخ سفید انجام دادند تا نشان دهند هیچ‌چیز جلودارشان نیست. خیلی زود پس از این آزمایش بود که کره‌شمالی اعلام کرد توانایی هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارد و اکنون آماده مذاکره است.

پس از آن، رویدادها در شبه‌جزیره یکی پس از دیگری و به سرعت رخ دادند. کره‌شمالی و جنوبی در کنار هم در المپیک شرکت کردند، مقام‌های سیاسی و امنیتی دوطرف دیدار و در نهایت رهبران 2کشور در مرز با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری تاریخی که سنگ‌بنای دیدار کیم ‌جونگ اون و دونالد ترامپ را هم گذاشت. سفر به سنگاپور، سومین سفر خارجی کیم طی 7سالی است که از رهبری‌‌اش می‌گذرد. او اندکی پیش از دیدار با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، طی سفری به چین با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 دو طرف چه می‌خواهند؟

آمریکا به‌طور مشخص خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی را خواسته است. دولت آمریکا برای رسیدن به این خواسته، کره‌شمالی را تحت تحریم‌های شدیدی قرار داده که اقتصاد این کشور را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است. کره‌شمالی اما خواستار اجرای خلع سلاح کامل در شبه‌جزیره کره شده است. این بدین معنی است که شمالی‌ها به‌دنبال خروج نیروهای آمریکایی از خاک کره‌جنوبی هستند. کیم جونگ اون البته طی هفته‌های اخیر بارها تأکید کرده که به‌دنبال احیای اقتصاد کره‌شمالی است و این موضوع از هر چیز دیگری برایش مهم‌تر است. او در راستای همین ادعا، سایت اصلی آزمایش موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را هم در مقابل دوربین رسانه‌ها منهدم کرد تا نشان دهد برای عبور از وضعیت کنونی مصمم است.

با این حال، به‌نظر نمی‌رسد نشست فردا میان سران کره‌شمالی و آمریکا به یک توافق هسته‌ای تاریخی منجر شود. ترامپ گفته که این نشست تنها با هدف «برآورد وضعیت» برگزار می‌شود. در عین حال، احتمال امضای یک توافق تاریخی در این نشست وجود دارد و آن توافق صلح دائمی میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی است. 2کشور در سال 1953، در پایان جنگ‌ خونین شبه‌جزیره کره تنها یک توافق ترک مخاصمه باهم امضا کرده و عملا طی 7دهه گذشته با یکدیگر در وضعیت نه ویرایش جنگ و نه صلح قرار داشته‌اند.

سنگاپور؛ سوئیس آسیا

سنگاپوری‌ها می‌گویند برگزاری نشست در سنگاپور پیشنهاد آمریکایی‌ها بوده است. سنگاپور از نظر بی‌طرفی سیاسی در آسیا با سوئیس در اروپا مقایسه می‌شود. این کشور یکی از معدود کشورهایی است که در مناقشه میان آمریکا و کره‌شمالی، جانب هیچ کدام را نگرفته است. سنگاپور همچنین کشوری امن و ساختار امنیتی آن برای برگزاری چنین نشست‌های مهمی مورد تأیید نهادهای امنیتی آمریکایی بوده است. فارغ از اینها، سنگاپور هتل‌های مجللی دارد که می‌توانند پذیرای نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون باشند.

دیدار ترامپ و کیم در هتل مجللی در جزیره «سنتوزا» سنگاپور برگزار می‌شود و از چند هفته قبل تدابیر شدید امنیتی داخل و اطراف این جزیره در جریان بوده است. روز جمعه، دولت سنگاپور اعلام کرد 2خبرنگار از کره جنوبی را که قصد داشته‌اند وارد خانه سفیر کره‌شمالی در سنگاپور شوند، دستگیر کرده‌اند. دیروز همزمان با ورود کیم جونگ اون به سنگاپور نیز اعلام شد که از ورود برخی افراد به سنگاپور ممانعت به عمل آمده است. طبق گزارش رویترز به نقل از پلیس سنگاپور، یکی از این افراد در موبایل خود در یک جست‌وجوی اینترنتی عبارت «حمله انتحاری» را جست‌وجو کرده‌ بود. در مورد تعداد افرادی که طی روزهای اخیر از ورودشان به سنگاپور جلوگیری شده آماری منتشر نشده است.

سنگاپور بیش از هر چیز دیگر، یک مرکز بزرگ تجاری در جهان به‌شمار می‌رود که اقتصادش ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد آمریکا دارد. به نوشته نیویورک‌تایمز، اتاق بازرگانی سنگاپور-آمریکا بیش از 5هزار عضو دارد. علاوه بر این، سنگاپور یکی از اصلی‌ترین نقاط سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در جهان است. آمار دولتی در آمریکا نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی حدود 260میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روابط سنگاپور و کره‌شمالی نیز به سال1975 بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که 2کشور روابط رسمی دیپلماتیک برقرار کردند. سنگاپور جزو 10کشور اول شریک تجاری کره‌شمالی بود اما روابط تجاری میان 2کشور خیلی زود به‌خاطر اعمال تحریم‌های سازمان‌ملل علیه پیونگ‌یانگ دستخوش دگرگونی شد و رفته رفته کاهش یافت.

بهشت دزدان دریایی؛ میزبان نشست ترامپ-کیم

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در 2هتل مجزا در سنگاپور مستقر شده‌اند. تردد در خیابان‌های اطراف این هتل‌ها طی روزهای اخیر به‌شدت تحت کنترل نیروهای امنیتی بوده است. حضور نیروهای پلیس در اطراف این دو هتل پرشمار گزارش شده و هرگونه تجمعی ممنوع اعلام شده است. محل برگزاری نشست اما در جزیره سنتوزا در فاصله 20دقیقه‌ای محل اقامت رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی قرار دارد. سنتوزا جزیره‌ای تفریحی و برای گردشگران خارجی محلی شناخته‌شده است. هتل 5ستاره «کاپلا» میزبان نشست خواهد بود که ساختمان‌هایش ترکیبی از ساختمان‌های مدرن و قدیمی قرن نوزدهمی است. قیمت اتاق‌های این هتل از 500دلار شروع می‌شود و به 7هزار دلار هم می‌رسد.

سنتوزا اما پیش از استقلال سنگاپور و سال‌ها قبل از آنکه به جزیره‌ای تفریحی تبدیل شود، بهشت دزدان دریایی بود. در قرن نوزدهم این جزیره را «جزیره مرگ» می‌نامیدند. بیشتر ساکنان این جزیره را مردم مالایی، چینی و بوگیس‌ها تشکیل می‌دادند که ریشه‌شان به اندونزی می‌رسد. نیروهای ژاپنی در جنگ جهانی دوم پس از شکست دادن نیروهای مستعمراتی انگلیسی بر این جزیره کنترل پیدا کردند و دست به کشتار چینی‌های ساکن جزیره زدند. هتل کاپلا در محل یکی از این کشتارها بنا شده است. کاپلا 76سال بعد میزبان یکی از مهم‌ترین دیدارهای سیاسی تاریخ است؛ دیداری که  هنوز بر‌سر موفقیت‌آمیز بودنش تردید بسیاری وجود دارد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید