• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193076
+
-

ثبت جهانی جاذبه‌های ارس

آیا می‌دانستید در سراسر جهان به‌طور معدود، موزه‌هایی وجود دارد که قدمت آثار آن نه به سده و قرن و هزاره، بلکه به میلیون‌ها و میلیاردها سال قبل‌ بر می‌گردد؟ حالا می‌دانستید که ما هم در کشورمان از این موزه‌های طبیعی کم نداریم که یکی از آنها در ارس قرار دارد و تازه ثبت جهانی هم شده است. این روزها اهالی آذربایجان غربی مخصوصاً ساکنان ارس حسابی کیفشان کوک است. حق هم دارند. اگر به شما هم بگویند سازمان جهانی یونسکو پارک محله‌تان را به‌عنوان یک پارک جهانی معرفی کرده است، خوشحال می‌شوید و گردشگران برای دیدن پارک نزدیک خانه شما سر و دست می‌شکنند. اقتصاد شهرتان زیر و رو می‌شود و کلی خبرهای خوب دیگر. حالا این اتفاق خوب برای اهالی
آذربایجان غربی افتاده است و سازمان جهانی یونسکو «ژئو پارک ارس» را ثبت جهانی کرده است. دارید در ذهنتان به‌معنای ژئوپارک فکر می‌کنید؟ ژئوپارک معادل «پارک زمین شناسی» است و به مناطقی می‌گویند که در آن پدیده‌های زمین‌شناسی منحصر به فردی قرار دارد که بخشی از سرگذشت کره زمین را می‌توان در آنها مشاهده کرد.
کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان، اشکال ریپل مارک (اشکال موجی‌شکل)، کوه‌های طهلوم، چشمه گئچی قالاسی، راک فال، آسیاب خرابه و ژئوسایت علی باشی(پرموتریاس) ژئوسایت‌هایی هستند که همه در کنار هم در منطقه آزاد ارس قرار دارند و به مجموع آنها ژئوپارک جهانی ارس می‌گویند.

این خبر را به اشتراک بگذارید