• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192973
+
-

هوش مصنوعی به کمک بیماران قلبی می‌آید

هوش مصنوعی به کمک بیماران قلبی می‌آید

شرکت‌های تجهیزات پزشکی مجبور شده‌اند به سرعت از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI) استفاده کنند تا کمبود مراجعه حضوری در طول همه‌گیری کووید-19را برطرف کنند. گلوبال دیتا پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های شرکت‌های تجهیزات پزشکی در حوزه هوش مصنوعی شاهد نرخ رشد ترکیبی سالانه 20.6درصدی بین سال‌های 2019تا 2024خواهد بود و انتظار می‌رود این روند در آینده نیز ادامه یابد.
اخیراً سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فهرستی از دستگاه‌های پزشکی مجهز به هوش مصنوعی را منتشر کرده که در سال 2022توسط این سازمان تأیید شده است. تقریباً 57درصد از این دستگاه‌ها در بخش قلب و عروق قرار دارند. یکی از موارد مهم در حوزه قلب و عروق این است که محققان در تلاش برای ترکیب هوش مصنوعی هستند تا حملات قلبی را پیش از وقوع پیش‌بینی کنند.
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه حدود 9/17میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی - عروقی جان خود را از دست می‌دهند که این بیماری را به‌عنوان عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان تبدیل می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی، پزشکان اکنون قادرند مقادیر زیادی از اطلاعات بیمار را تجزیه و تحلیل کرده تا تعیین کنند چه‌کسی در معرض خطر حمله قلبی است و چه زمانی امکان دارد، چنین اتفاق رخ دهد.
مرکز پزشکی سیدرز-ساینای اخیرا ابزاری با قابلیت هوش مصنوعی توسعه داده است که تصاویر پزشکی را تجزیه و تحلیل و الگوها و نشانه‌های بیماری قلبی را شناسایی می‌کند. به‌طور خاص، این ابزار الگوهای تجمع پلاک در شریان‌ها را بررسی می‌کند. با انجام این کار، پزشکان را قادر هستند تا احتمال ابتلای بیمار به حمله قلبی در آینده را بهتر ارزیابی کنند.
گلوبال دیتا پیش‌بینی می‌کند که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بیشترین هزینه را در سال 2024روی پلتفرم‌های هوش مصنوعی خواهند داشت؛ تقریبا 9/2میلیارد دلار. در عین حال سؤالات متعددی در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی جایگزین نقش‌های برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در طول برنامه‌های درمانی بیماران می‌شود، همچنان باقی مانده است.
با این حال، هوش مصنوعی اکنون قادر به ایجاد پیوند اعتماد آنگونه که بین پزشکان و بیماران اتفاق می‌افتد، نیست. درحالی‌که هوش مصنوعی به‌طور حتم می‌تواند به پزشکان در تشخیص بهتر بیماری افراد کمک کند، اما هرگز نمی‌تواند جنبه انسانی مراقبت‌های بهداشتی را داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید