• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192721
+
-

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به نمایندگان برای سال چهارم نمایندگی

مسیر سال‌آخر مجلس

مسیر سال‌آخر مجلس

رهبرمعظم انقلاب صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس یازدهم، این مجلس را در مجموع و در نگاهی کلی، مجلسی انقلابی، جوان، پرتحرک و دارای مصوبات خوب برای رفع مشکلات کشور خواندند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبیین الزام‌های قانونگذاری، ازجمله «اثرناپذیری از جوزدگی و ملاحظات جناحی»، گفتند: در سال پایانی مجلس، کارهای بزرگی مانند بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه، تصویب قوانین لازم برای تحقق شعار سال، یعنی مهار تورم و رشد تولید و بررسی لوایح و طرح‌های  نیمه‌کاره را با تلاش بی‌وقفه به سرانجام  برسانید.


اهمیت ‌شأن قانونگذاری مجلس
شأن قانونگذاری مجلس از ‌شأن نظارتی آن بسیار بالاتر و مهم‌تر است. قوانین برای «ایجاد ثبات»، «قابل پیش‌بینی شدن آینده فرد، جامعه و کشور» و «فراهم شدن امکان برنامه‌ریزی مسئولان» ضرورت حیاتی دارد. قانونگذاری، «ریل‌‌گذاری» و به تعبیر دقیق‌تر «جاده‌سازی» است که مسیر حرکت دیگر قوا را مشخص می‌کند.

امتیاز «ساده‌زیستی» مجلس یازدهم
یکی از امتیازات مجلس یازدهم که اصرار دارم بگویم، «ساده‌زیستی» است؛ یعنی تا‌ آنجایی که به من گزارش شده، نسبت به بسیاری از افراد این مجلس رفتار اشرافی‌مآبانه و از نگاه از موضع بالا و به مردم بی‌اعتنایی کردن یا نیست یا کمتر است. نشست و برخاست با مردم، تواضع درمقابل آنان و شنیدن حرف‌شان را از دست ندهید.

آفت دوقطبی‌سازی
«اثرپذیری از جوزدگی و فضاسازی تبلیغاتی دشمنان یا اصحاب تبلیغ»، آفت دیگری بود که رهبرانقلاب، نمایندگان را از آن کاملا منع کردند و افزودند: ملاحظات جناحی و دسته‌بندی‌ها نیز مطلقاً نباید در بررسی و تصویب قوانین نقش داشته باشد. البته به‌دلیل سلایق مختلف، دسته‌بندی همیشه در مجالس بوده اما نباید گذاشت به‌صورت دوقطبی درآید .

نسبت سیاست‌های کلی نظام با قانونگذاری
سیاست‌های کلی، که برای همه سلایق و شیوه‌های مدیریتی ظرفیت حرکت دارد، جهت را مشخص می‌کند و قانونگذاری مسیرهایی را تعیین می‌کند که می‌شود دراین جهت مشخص شده، در آنها حرکت کرد. توجه کامل به سیاست‌های کلی در هر نوع قانونگذاری کاملا ضروری است.

مصوبات راهبردی مجلس
برخی مصوبات مجلس یازدهم راهبردی بوده ‌است. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مصوبه‌ای اساسی و مهم بود که کشور را از سرگردانی در مسئله هسته‌ای و حالت ندانم‌کاری نجات داد که نتایج اجرای آن را حتی در عرصه جهانی هم مشاهده می‌کنیم. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز بسیار مهم بود.

مجلس انقلابی
از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم اعتقاد و علاقه‌ خود را به این مجلس، که از روی اطلاع بود، عرض کردم. گفتم مجلس، مجلس انقلابی است. اکنون هم پس‌از 3 سال همین را تکرار می‌کنم. این مجلس مجلسی انقلابی، باسواد، جوان، پرتحرک و پرکار است. با نگاه مجموعی، این مجلس انصافاً یک مجلس انقلابی است.

خصوصیات «قانون خوب»
قانونگذاری هم شیوه‌ها و اصولی دارد که در سیاست‌های کلی تقنین ابلاغ شده، اما متأسفانه بعد از چندین سال هنوز در مجلس به‌صورت قانون درنیامده است.«تأویل‌ناپذیری و صراحت» و «اتقان و اتکا به‌کار کارشناسی جامع» ازجمله خصوصیات لازم «قانون» است. قانون خوب باید قابل اجرا باشد وگرنه شبیه آرزو و اهداف اجرانشدنی می‌شود.

 راهبردی برای قانونگذاری
شناخت مشکلات کشور و قانونگذاری برای حل آنها، از دیگر خصوصیت‌های مجلس یازدهم است. عمده قوانین برای مبارزه با فساد، رفع تبعیض، رفع انحصار و بهبود فضای کسب‌وکار و با «قاطعیت و صراحت» تصویب شده ‌است. کارهایی که دراین مجلس انجام شده، قانون‌هایی که تصویب شده یا در مجرای تصویب قرار دارد، حاکی از آشنایی با مشکلات کشور است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید