• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 19 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191284
+
-

فینال در نیمه نهایی

آیا تقابل رئال‌مادرید و منچسترسیتی یک جدال نابرابر است؟

تیتر یک
فینال در نیمه نهایی

بازی امشب رئال‌مادرید و منچسترسیتی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو می‌توانست فینال این فصل لیگ قهرمانان اروپا باشد اما قرعه طوری رقم خورد که 2‌تیم در نیمه‌نهایی به‌هم بخورند و در آن‌سو میلان و اینتر با هم روبه‌رو شوند. می‌توان گفت مسیری که رئال‌مادرید در جام حذفی اسپانیا طی کرد و با پشت سر گذاشتن بارسا، اتلتیکو و ویارئال به جام قهرمانی رسید، از مسیر رسیدن 2باشگاه میلانی به نیمه‌نهایی اروپا سخت‌تر بوده است! رئال‌مادرید فصل پیش هم در مسیری دشوار قرار گرفت و مجبور شد با معجزه‌هایی تمام‌نشدنی و متوالی از سد مدعیانی چون پاری‌سن‌ژرمن، منچسترسیتی، چلسی و لیورپول بگذرد و چهاردهمین قهرمانی را به تالار افتخارات خود اضافه کند.
    من‌سیتی مدتی است که همه را می‌برد؛ این تیم ۱۴‌بازی خانگی خود در تمامی رقابت‌ها را با پیروزی به پایان رسانده است. سیتی 10‌بازی لیگ برتری آخر خود را هم با پیروزی به پایان برده و از ۳۹‌امتیاز ممکن در ۱۳‌بازی اخیر، تنها ۲‌امتیاز از دست داده است. این تیم در حال‌حاضر با یک بازی کمتر نسبت به آرسنال، یک‌امتیاز از این تیم بیشتر دارد و در آستانه پنجمین قهرمانی لیگ قرار گرفته است.
    در مقابل رئال‌مادرید لالیگا را به بارسلونا واگذار کرده و حتی رده دوم را هم به اتلتیکو هدیه داده است. آنها پس از قهرمانی شنبه‌شب در جام حذفی حالا تنها 3‌بازی دیگر تا تکرار قهرمانی در اروپا فاصله دارند. کارلتو 2‌بار لالیگا، 2‌بار جام حذفی و 2‌بار لیگ قهرمانان را برای رئال به ارمغان آورده. او طلسم دهمین قهرمانی اروپا را برای رئال از بین برد و حالا دنبال کسب افتخار جام پانزدهم برای باشگاه محبوبش است. او پس از قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم پایانی به مالدینی زنگ زده و به او وعده داده بود در فینال میلان را ملاقات خواهد کرد. همین وعده را به سرمربی اوساسونا داده بود برای فینال جام حذفی در زمانی که هنوز راه درازی تا فینال در پیش بود.
    منچسترسیتی در هفته‌های اخیر توانست آرسنال را پس از 30هفته مداوم صدرنشینی از بالای جدول به زیر بکشد. بازی‌های باقیمانده منچسترسیتی سخت‌تر و فشرده‌تر است چون آنها یک دیدار عقب افتاده و همچنین 2‌بازی در لیگ قهرمانان دارند. حریفان بعدی منچسترسیتی به این ترتیب هستند: رئال‌مادرید، اورتون، رئال‌مادرید، چلسی، برایتون، برنتفورد و 6‌بازی در 19‌روز. آرسنال در این مدت تنها 3بار به میدان می‌رود؛ مقابل برایتون، ناتینگهام فارست و ولوز. احتمال سه‌گانه گرفتن سیتی در این فصل زیاد است اما پپ می‌تواند هر 3‌جام را از دست بدهد. آبی‌های شهر منچستر در فینال جام حذفی باید با منچستریونایتد یک شهرآورد برگزار کنند.
    سیتی و رئال در 4‌سال اخیر، 3‌بار با هم روبه‌رو شده‌اند. بار اول در سال2020، سیتی هر دو دیدار رفت و برگشت را با درخشش گابریل ژسوس و اعتراض رئالی‌ها به داوری 2 بر یک بردند و صعود کردند. فصل پیش بازی رفت را 4 بر 3 بردند و در بازی برگشت درحالی‌که تا دقیقه90 یک بر صفر جلو بودند، اسیر 2‌گل دیرهنگام رودریگو شدند و پنالتی بنزما در وقت‌های اضافه نسخه سیتی را پیچید.
    براساس آمار ثبت شده، 4‌بازی اخیر بین من‌سیتی و رئال‌مادرید، 17‌گل در بر داشته؛ میانگین 4.25‌گل در هر بازی.
    این نهمین‌باری خواهد بود که این 2تیم در رقابت‌های اروپایی به مصاف یکدیگر می‌روند؛ هر تیم 3برد و 2‌تساوی در بازی رودررو داشته.
    من‌سیتی 31‌شوت در 4بازی اخیر به سمت دروازه رئال زده، در مقایسه با 17شوت رئال مادرید. تیم اسپانیایی با 47‌درصد از تلاش خود به سمت دروازه، در مقایسه با 29‌درصد برای سیتیزن‌ها موفق به گلزنی شد.
    تیم‌های انگلیسی از 18‌بازی خارج از خانه لیگ قهرمانان اروپا در زمین رئال‌مادرید تنها 4‌برد کسب کرده‌اند (4تساوی، 10شکست) و آرسنال، چلسی و لیورپول همگی یک‌بار در کنار من‌سیتی پیروز شده‌اند.
    پپ 2‌قهرمانی اروپا با بارسلونا دارد اما از سال2011به این‌سو تنها یک‌بار با سیتی به فینال رفته و هرگز نتوانسته قهرمانی‌اش را تکرار کند. کارلتو 4قهرمانی در اروپا داشته؛ 2قهرمانی با میلان و 2قهرمانی با رئال.
    اگر گواردیولا نتواند به فینال برسد با رکورد منفی مورینیو که 6بار در نیمه‌نهایی ناکام مانده، برابری خواهد کرد.
    پپ در 21رویارویی مقابل رئال‌مادرید تنها 5بار شکست خورده؛ 12برد و 4تساوی. بیشتر بردهای پپ به دوران بارسا برمی‌گردد. او از زمانی که بارسلونا را ترک کرده، نیمی از 6مسابقه خود را مقابل کهکشانی‌ها باخته است. پپ در 15‌تقابل قبلی 2‌بار شکست خورده بود.
    در 8تقابل قبلی بین آنچلوتی و گواردیولا، سرمربی اسپانیایی 5بار و همتای ایتالیایی‌اش 3بار برنده بوده‌اند؛ 17گل برای تیم‌های پپ و 13گل برای تیم‌های کارلتو.
    رئال هیچ‌وقت جام حذفی اسپانیا را جدی نگرفته و در 40فینال، نیمی از‌آنها را باخته. کارلتو نخستین مربی رئال مادرید در 41‌سال اخیر است که 2‌کوپا را کسب می‌کند. نفر قبلی مولونی در سال‌های 1974 و 1982 بود.
    کریم بنزما برای آنچلوتی و ژسوس برای من‌سیتی بیشترین گل‌ها را (4گل) وارد دروازه تیم‌های مربی دیگر کرده‌اند. دی‌بروینه 3گل به تیم‌های کارلتو زده است.
    آرتور مانوئل سوارس دیاز قضاوت بازی رفت رئال‌مادرید و منچسترسیتی در برنابئو را به‌عهده دارد. او سابقه بازی فوتبال را هم دارد و یک مدافع مستحکم بود اما فوتبال را رها کرد و به داوری روی آورد تا بهترین داور پرتغال شود. او قضاوت بازی رئال و پی‌اس‌جی را هم در سال2019 به‌عهده داشت یعنی در همان شبی که آزار دچار مصدومیت شد و فوتبالش به نابودی کشیده شد. او سال گذشته نیز پیروزی آینتراخت در نوکمپ را سوت زد که بارسا 3 بر 2 به حریف آلمانی در لیگ اروپا باخت و حذف شد.
    ادن آزار اعلام کرده که می‌خواهد یک فصل دیگر در رئال مادرید بماند. گران‌ترین و پرهزینه‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه با پیراهن رئال‌مادرید به تمام قهرمانی‌های ممکن دست یافته بدون آنکه یک‌دقیقه در هیچ فینالی بازی کند یا یک‌ثانیه در ال‌کلاسیکوها به میدان رفته باشد. او می‌خواهد پس از پایان قراردادش بازنشسته شود.

    وینی جونیور از نظر پاس گل (19)، موقعیت‌های ایجاد شده (101) و تعداد تأثیرگذاری روی گل‌ها (41‌؛ 22‌گل و 19‌پاس‌گل) بازیکن برتر لالیگا در تمام رقابت‌های این فصل است.
    وینیسیوس در این فصل 59‌شوت زده و 51‌موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش ایجاد کرده، درحالی‌که مجموع 110‌ضربه یا پاس‌های او 24‌تا از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده در لیگ‌های اروپایی یعنی رافائل لیائوی میلان بیشتر است.
    وینی در هر 9‌بازی اخیر خود در رقابت‌های اخیر یا گل زده یا یک ‌پاس‌گل داده (3‌گل و 9‌پاس‌گل) و در 10‌بازی اخیر خود در اروپا که از ابتدا در ترکیب بوده، 12تأثیر روی گل‌ها داشته؛ 7گل و 5پاس‌گل.
    وینگر برزیلی در آستانه تبدیل شدن به بهترین پاسور رئال در یک فصل است و فعلا با رکورد دیوید بکام برابر شده است. بیشترین پاس گل در یک فصل برای رئال مادرید؛ فیگو با ۲۷ (01-2000)، اوزیل با ۲۵ (11-2010 و
12-2011)، دی ماریا با ۲۵ (14-2013)، اوزیل با ۲۴ (13-2012)، کریستیانو رونالدو با ۲۲ (15-2014)، بکام با ۲۱ (06-2005)، وینیسیوس با ۲۱ (23-2022)، زیدان با ۲۰ (03-2002) و بنزما با ۲۰ (13-2012).
    این بازیکن برزیلی در این فصل 43‌تأثیرگذاری روی گل داشته که در 55‌بازی رسمی خود 22‌گل و 21پاس‌گل با پیراهن رئال‌مادرید داشته است. کریم بنزما نیز با 29‌گل و 6‌پاس‌گل در 38بازی خوش درخشیده است. از طرفی رودریگو گوئس هم با 16‌گل و 11‌پاس‌گل فصل درخشانی داشته. بعد از این 3‌نفر نیز آسنسیو با 11‌گل و 8‌پاس‌گل قرار دارد و والورده نیز روی 12‌گل و 6‌پاس گل تأثیر مستقیم داشته است.

خیلی‌ها از جمله وین رونی با قاطعیت می‌گویند امسال، سال منچسترسیتی است. رونی که اسطوره منچستریونایتد به‌حساب می‌آید، اعتقاد دارد سیتی امشب رئال را نابود می‌کند. او حتی آرزو کرده کاش می‌توانست در من‌سیتی فعلی و در کنار دی‌بروینه بازی کند. تجربه و تاریخ نشان داده معمولا تیم‌هایی که کری‌های این‌چنینی پشت‌شان است، از همین ضربه می‌خورند. محمد صلاح 3‌بار برای رئال‌مادرید کری خواند که می‌خواهد انتقام شکست در فینال لیگ قهرمانان را بگیرد و هر بار ناکام ماند و مضحکه شد. رومنیگه یک‌بار زمانی که گواردیولا سرمربی بایرن‌مونیخ بود برای رئال‌مادرید رجز خواند که این تیم را در آلیانس آره‌نا به آتش خواهند کشید و در زمین خودشان 4گل خوردند. چیزی که روشن است این است که رئال‌مادرید همچون فصل پیش شانس کمی برای قهرمانی دارد. بنابراین با اضطراب کمتری بازی خواهد کرد.
یحیی توره، بازیکن ساحل‌عاجی سابق بارسلونا و منچسترسیتی که در دو مقطع مورد بی‌مهری گواردیولا قرار گرفت و توسط سرمربی از تیم کنار گذاشته شد و بعدها او را به نژادپرستی متهم کرد، به‌تازگی ادعا کرده که دلیل ناکامی پپ گواردیولا در این سال‌ها در اروپا این است که جادوگران او را طلسم کرده‌اند. بازیکنان دارای ریشه آفریقایی زیادی ازجمله خود یحیی، پوگبا یا لوکاکو اعتقاد خاصی به جادوگران دارند. یحیی توره مدعی شده که امسال گواردیولا را بخشیده و طلسم را باطل کرده. اما اگر حرف او درست باشد، چرا پپ در همه این سال‌ها جام برده و لیگ‌های داخلی آلمان و انگلیس را
درو کرده؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید