• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190612
+
-

جشن عقب افتاد ، شگفتی خنثی شد

این هفته در لیگ‌های اروپایی چه خبر بود؟

جشن عقب افتاد ، شگفتی خنثی شد

یکشنبه اتفاقات مهمی در فوتبال اروپا رخ داد. منچسترسیتی سرانجام به صدر جدول برگشت و با یک بازی کمتر و یک‌امتیاز بیشتر از آرسنال، تیم اول فوتبال جزیره شد. این مهم پس از پیروزی خفیف 2بر یک بر فولام اتفاق افتاد. در آلمان، بایرن‌مونیخ که پس از شکست 3بر یک هفته گذشته مقابل ماینتس صدر را به دورتموند پیشکش کرده بود، این هفته با توجه به توقف یک-یک رقیب مستقیم برابر بوخوم و پیروزی 2بر صفر خودش بر هرتابرلین قعرنشین، دوباره به صدر جدول برگشت. در ایتالیا، اینتر با کامبک دیرهنگام مقابل لاتزیو و کسب پیروزی 3بر یک برابر عقاب‌ها، زمینه قهرمانی زودهنگام ناپولی را فراهم کرد اما پارتنوپی این هدیه را باز نکرده پس فرستادند و نتوانستند درحالی‌که همه بازی را مقابل سالرنتینا در دست داشتند، نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک-یک کسب کنند و در ورزشگاه مارادونا سومین قهرمانی تاریخ خود را جشن بگیرند. هواداران این تیم پیش از این مسابقه در اقدامی نمادین لوگوی 19تیم دیگر سری‌آ را به خاک سپرده بودند. آنها دست‌کم یک هفته دیگر باید برای جشن صبر کنند. در فرانسه باز هم پاری‌سن‌ژرمن در خانه تن به شکست داد که البته بعید است قهرمانی این تیم را در لیگ به مخاطره انداخته باشد اما باشگاه باید چاره‌ای برای این شکست‌های خانگی در چنین لیگی با تیم‌های گمنام بیندیشد. این بار نوبت تیم گمنام لوریان بود تا شکست 3بر یک را به یاران امباپه و مسی تحمیل کند.

بازگشت به خانه
سیتی |   سیتی سرانجام به صدر برگشت. آنها تنها در دو هفته اول طعم رتبه اول را چشیده بودند و آرسنال از هفته سوم تا سی‌و‌سوم ‌صدرنشین بود.
   ارلینگ هالند این‌بار از روی نقطه پنالتی دروازه برند لنو را باز کرد و خودش را یک گام دیگر به گذشتن از رکورد جاودانه آلن شیرر و اندی کول نزدیک کرد. او حالا 34بار در این فصل لیگ موفق به گلزنی شده و تنها یک‌گل دیگر تا عبور از رکورد این دو مهاجم افسانه‌ای فاصله دارد. این در حالی است که هر دو بازیکن یادشده رکورد 34گل خود را در لیگ 22تیمی و با انجام 42بازی ثبت کرده بودند و هالند 34گل در لیگ 20تیمی زده است.
   هالند در حال حاضر 4گل بیشتر از چلسی و ناتینگهام، 5گل بیشتر از ولوز و 9گل بیشتر از کل اورتون در لیگ زده است.
   ارلینگ هالند نخستین بازیکنی است که از سال 1931تاکنون بیش از 50‌گل در تمام مسابقات در یک فصل به ثمر رسانده است.
   مهاجم نروژی من‌سیتی اکنون 50‌گل برای من سیتی در این فصل به ثمر رسانده. او تاکنون 44‌بازی انجام داده و حداقل 9‌بازی در تمام رقابت‌ها در فصل 23-2022باقی مانده است.
   منچسترسیتی در سال 2023و در لندن (4‌بار) در لیگ برتر، بیشتر از چلسی برنده شده (2‌بار).
   خولین آلوارس، نیمکت‌نشین آرژانتینی منچسترسیتی، گل‌های بیشتری (8) نسبت به بهترین گلزن چلسی (7) در این فصل دارد.

لیورپول |   لیورپول درحالی‌که 3بر صفر از تاتنهام پیش بود، کامبک خورد و در دقیقه پایانی 3-3مساوی کرد اما در نهایت توانست با یک‌گل دیگر یکی از دراماتیک‌ترین بازی‌های این فصل را به سود خود تمام کند.
   محمد صلاح به رکورد ۳۰۰‌بازی با پیراهن لیورپول رسید. او هر 97دقیقه، یک‌گل یا پاس‌گل با پیراهن قرمزها به نام خودش ثبت کرده؛ 184گل و 69پاس‌گل.
   آرنولد در 5بازی اخیر 6پاس‌گل به هم‌تیمی‌هایش داده است.
   ژوتا سرانجام پس از طی کردن مصدومیتی طولانی به روند گلزنی برگشته. او در هر دو بازی آخر توانسته دبل کند.
   از آخرین کلین شیت تاتنهام 2‌ماه می‌گذرد (۷ اسفند برابر چلسی.)
   ریچارلیسون در دقیقه پایانی پس از 20بازی برای تاتنهام گل زد و پیراهنش را درآورد و کارت زرد گرفت اما 30ثانیه بعد روی اشتباه لوکاس مورا تیمش گل خورد و شادی او تنها 30ثانیه دوام داشت.
   لیورپول در 3‌بازی خانگی اخیر خود در لیگ برتر (2-2مقابل آرسنال و 3-2مقابل ناتینگهام فارست) و تاتنهام (برد 4-3)، 7‌گل دریافت کرده. آنها از سپتامبر 2012در 3‌بازی متوالی لیگ خانگی بیشتر از 2‌گل دریافت نکرده بودند.

من‌یونایتد |   اریک تن‌هاخ سرانجام ترمز اونای امری را کشید. امری از استون‌ویلای بحران‌زده تیمی نتیجه‌گرا ساخته بود اما آنها در بازی این هفته با نتیجه یک بر صفر به یونایتد باختند.
   منچستریونایتد نخستین تیمی است که از زمان هدایت اونای امری در بازی‌های لیگ برتر توانسته مقابل این مربی کلین شیت کند.
   منچستریونایتد در پایان فصل 22-2021، 58‌امتیاز کسب کرده بود اما در فصل جاری و درحالی‌که 6‌بازی تا پایان فصل مانده، 63‌امتیاز در کارنامه دارد.
   منچستریونایتد پس از باخت مقابل برایتون در بازی اول، 39‌امتیاز از 45‌امتیاز ممکن لیگ برتری را در اولدترافورد به‌دست آورده است.
   یونایتد در بازی‌های لیگ برتر در اولدترافورد زمانی که نیمه اول را با پیروزی پشت سر گذاشته، شکست نخورده است؛ 289‌برد و 23‌مساوی.
   در مجموع یونایتد در اولدترافورد نمی‌بازد. آنها پس از شکست خانگی مقابل سوسیداد، 22برد و 4تساوی در خانه به‌دست آورده‌اند.

جشن به تعویق افتاد
ناپولی در بازی با سالرنتینا هر چه زد به در بسته خورد. تساوی در این بازی جشن قهرمانی را چند روز عقب انداخت. قهرمانی ناپولی، چهارشنبه یا پنجشنبه ممکن است رقم بخورد. لاتزیو چهارشنبه ساعت 22:۳۰ با ساسولو بازی دارد که بازی سختی است. اگر این تیم موفق به کسب برتری مقابل ساسولو نشود، ناپولی قبل از انجام بازی خود قهرمان خواهد شد. ناپلی‌ها ساعت ۲۲:۱۵ پنجشنبه با اودینزه بازی دارند که این هم دیدار سختی است. با تساوی یوونتوس برابر بولونیا، آخرین شانس‌های یوونتوس برای کسب قهرمانی در سری‌‌آ هم از بین رفت تا ناپولی برای کسب جام، حالا تنها به یک‌امتیاز دیگر نیاز داشته باشد. ناپولی قبل از این فقط 2‌بار در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ قهرمان فوتبال ایتالیا شده و هر دو به لطف دیگو مارادونا و حالا به لطف کواراتسخلیا ملقب به کوارادونا و مربیگری اسپالتی.
   یوونتوس که 15امتیاز کسر شده‌اش با حکم موقتی دادگاه به این تیم برگشته، همچنان روی دور ناکامی گام برمی‌دارد. انگیزه یووه در روزهای کسر امتیاز بیشتر بود. تساوی با بولونیا، پنجمین بازی بدون برد این تیم در همه رقابت‌های اخیر بود تا فرصت رسیدن به رده دوم برای این تیم از دست برود. در این شرایط حتی ممکن است سهمیه لیگ قهرمانان هم بپرد.
   اینتر باید مدیون تیاگو موتا، بازیکن سابق خودش هم باشد که در میانه فصل هدایت بولونیا را در دست گرفته و هم یووه و هم میلان را متوقف کرده تا اینتر بالاتر از میلان به فاصله 3‌امتیازی یووه برسد. حالا اختلاف امتیاز تیم هفتم جدول یعنی آتالانتا با رده دوم یعنی لاتزیو تنها 6امتیاز است و هر سناریویی برای سهمیه لیگ قهرمانان امکان‌پذیر است.

پاریس می‌بازد، مسی می‌ماند
پاریس روی دور ناکامی گام برمی‌دارد و با اینکه گالتیه به بازیکنانش مرخصی نداده، لئو مسی به‌عنوان سفیر گردشگری عربستان پاریس را ترک کرده و به این کشور رفته است. درباره آینده او گفته می‌شود که احتمالا در پاریس خواهد ماند چون بارسلونا توان بازگرداندنش را ندارد، حتی نمی‌تواند تمدید قرارداد با گای و آرائوخو را ثبت کند و بحث بازگشت مسی را برای سرپوش گذاشتن روی مشکلات مالی باشگاه و همچنین رسوایی رشوه به داوری مطرح کرده است. احتمال اینکه مسی در پاریس بماند بیش از بازگشت و همچنین انتقال به عربستان است.
    شکست خانگی 3بر یک مقابل لوریان، سومین باخت در ۴‌بازی خانگی اخیر بود. لوریان در سال 2023فقط در 2‌بازی خارج از خانه پیروز شده که یکی از آنها همین مسابقه بود.
    پاریس در 3‌بازی از 9‌بازی خانگی خود در لیگ‌یک فرانسه در سال 2023شکست خورد، در مقایسه با 18‌بازی در سال 2022(15برد، 3تساوی).
    حالا گالتیه بیش از هر مربی دیگری در پاریس باخته است. درصد باخت 5‌مربی آخر پاری‌سن ژرمن؛ گالتیه (20درصد)، پوچتینو (18درصد)، توخل (16درصد)، اونای امری (10.5درصد) و لورن بلان (9.2درصد).
    یک اتفاق مهم دیگر هم در لیگ یک افتاد. سقوط نخستین تیم این فصل 5‌لیگ بزرگ اروپایی مشخص شد. تیم آنژه به‌دنبال شکست 4بر 2مقابل رن، در فاصله ۵‌بازی تا پایان فصل لیگ یک فرانسه به دسته پایین‌تر سقوط کرد. آنژه، نخستین تیم ۵‌لیگ معتبر اروپایی در فصل جاری است که سقوط می‌کند. این تیم که تنها ۱۴‌امتیاز از ۳۳‌بازی اندوخته، سریع‌ترین سقوط از لیگ‌یک فرانسه طی ۷‌فصل اخیر را به نام خود ثبت کرده است.

همان همیشگی
بایرن‌مونیخ بار دیگر به صدر برگشت. زنبورها امتیاز دادند و بایرن هرتابرلین را برد و این تیم را در آستانه سقوط قرار داد. انگار قسمت نیست بعد از 11سال یک تیم دیگر قهرمان بوندس‌لیگا شود.دورتموند در هفته‌های اخیر ۶‌امتیاز مهم و سرنوشت‌ساز مقابل ۴‌تیم قعر جدولی از دست داده؛ ۳‌تساوی مقابل شالکه، اشتوتگارت و بوخوم. زنبورها تیم خارج از خانه نیستند، 6بازی آخر خارج از خانه دورتموند؛ 3‌شکست و 3تساوی. سرژ گنبری تنها بازیکنی است که در 7‌فصل اخیر بوندس‌لیگا حداقل 10گل به‌ثمر رسانده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید