• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189656
+
-

سلطان نیمه‌نهایی‌ها

رئال مادرید طبق معمول به فینال لیگ قهرمانان اروپا نزدیک شد

سلطان نیمه‌نهایی‌ها

رئال مادرید با تکرار پیروزی 2 بر صفر دیدار رفت در استمفوردبریج توانست برای یازدهمین بار در 13فصل اخیر به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یابد؛ تورنمنتی که همیشه در‌آن پادشاهی کرده است. این در مجموع سی‌ودومین حضور رئال‌مادرید در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان (یا جام باشگاه‌های اروپای سابق) محسوب می‌شود؛ دقیقا به اندازه تعداد حضور بارسلونا در کل این رقابت‌ها! رئال از سال2011 به این‌سو تنها در 2‌فصل (2019 و 2020) که کرونا آغاز شده بود نتوانست به نیمه‌نهایی برسد. بیشترین حضور در نیمه‌نهایی چمپیونزلیگ؛ رئال مادرید 32‌بار، بایرن‌مونیخ 20‌بار و بارسلونا 17‌بار. فراموش نکنیم رئال 5بار در 13سال اخیر قهرمان شده و امسال دنبال پانزدهمین قهرمانی خود در این رقابت‌هاست. آنچلوتی جام شماره دهم، موسوم به دسیما را برای آنها آورده و طلسمش را شکسته بود. حالا نوبت پانزدهمی است. رئال‌مادرید در تاریخش در 53‌جام باشگاه‌های اروپا حاضر شده که 32‌بار یعنی در 60‌درصد دفعات به فینال رسیده است. در کل 68‌دوره تاریخ نیز رئال‌مادرید در حدود نیمی از نیمه نهایی‌ها حاضر بوده، یعنی به‌طور متوسط در هر 2 سال، یک‌بار رئال به نیمه نهایی رسیده؛ 17فینال، 14قهرمانی و 3‌نایب‌قهرمانی. رئال‌مادرید در نیمه نهایی‌ها در 54.38‌درصد دفعات برنده شده. کل تیم‌های اسپانیایی در تاریخشان 28‌بار به نیمه نهایی رسیده‌اند: بارسلونا 16‌بار، اتلتیکو 6‌بار، والنسیا و ویارئال 2‌بار و دپورتیوو و سوسیه‌داد یک‌بار.
    حالا رئال با برنده بازی دیشب بایرن‌مونیخ و منچسترسیتی در 19 یا 20اردیبهشت روبه‌رو می‌شود و فینال کوپا‌دل‌ری مقابل اوساسونا روز 16اردیبهشت خواهد بود. شاید رئالی‌ها از رسیدن به فینال جام حذفی اسپانیا پشیمان باشند چون فرصت بازیابی برای بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان وجود نخواهد داشت.
    کارلو آنچلوتی پس از قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی به پائولو مالدینی زنگ زده و به او گفته بود رئال و میلان به فینال استانبول خواهند رسید. حالا هم رئال و هم میلان تا نیمه‌نهایی پیش آمده‌اند. کارلتو که زمانی در چلسی مربیگری می‌کرد، مورد استقبال هواداران و پیشکسوتان این باشگاه قرار گرفت. تیاگو سیلوا آرزو کرد این مربی به‌زودی هدایت تیم ملی برزیل را در دست بگیرد و دروگبا از او پرسید آیا فصل بعد می‌تواند سرمربی چلسی باشد یا خیر.
    آنچلوتی در 2‌مقطع و در هر دوره برای 2‌فصل در رئال بوده که هر 4‌سال موفق شده این تیم را به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها برساند؛ 4‌فصل، 4‌نیمه‌نهایی و 2‌قهرمانی تاکنون. درواقع او از ۴۸مسابقه‌ای که سرمربی رئال در این مسابقات بوده، فقط یک‌بار حذف شده!
    فرانک لمپارد در ۴‌بازی نخست خود پس از بازگشت به چلسی، ۴شکست را تجربه کرده؛ ۸‌گل خورده و تنها یک گل زده. او در ۱۸‌بازی آخر خود به‌عنوان سرمربی تیم‌های اورتون و چلسی در این فصل تنها یک‌بار به پیروزی رسیده و در ۱۵‌بازی شکست خورده است. لمپارد در سال۲۰۲۳ (اورتون و چلسی)؛ 8بازی، 8باخت و نخستین سرمربی در تاریخ ۱۱۸‌ساله چلسی که در 4بازی نخست شکست می‌خورد. چلسی آخرین‌بار در سال1993 در 6بازی پیاپی شکست خورده بود و این دومین رکورد منفی این تیم در دهه‌های اخیر است.
    کریم بنزما با حضور در این مسابقه به رکورد 150بازی در لیگ قهرمانان رسید.
    وینیسیوس یک‌پاس گل دیگر هم به آمار فوق‌العاده‌اش در این فصل اضافه کرد و از لحاظ تأثیرگذاری از کریم بنزما سبقت گرفت. بیشترین گل و پاس‌گل در بین بازیکنان رئال‌مادرید در این فصل؛ وینیسیوس (39)، بنزما (32)، ‌رودریگو (23)، والورده (18) و آسنسیو (16).
    از 12گل اخیر مادریدی‌ها در لیگ قهرمانان 7تا یا توسط وینیسیوس زده شده یا پاس‌گل را او داده. روی 6‌گل آخر، 4تأثیرگذاری او دیده می‌شود و یکی هم شوتی بود که او به طرف دروازه زد و در برگشت بنزما توپ را به تور دروازه چسباند. ستاره برزیلی در 21بازی اخیر چمپیونزلیگ 10گل و 11پاس‌گل ثبت کرده؛ یعنی 21تأثیرگذاری در 21بازی و میانگین یک‌تأثیر روی گل در هر بازی. از زمان شروع فصل گذشته، وینیسیوس تنها بازیکنی است که تعداد گل‌ها و پاس‌گل‌هایش در چمپیونزلیگ دو رقمی شده است.
    ژائو فلیکس حالا در ترکیب تیم‌های اتلتیکو‌مادرید و چلسی، 10‌بار روبه‌روی رئال‌مادرید قرار گرفته که حاصل کارش صفر برد، صفر گل و صفر پاس‌گل بوده است.
    درحالی‌که ابتدا رودریگو به‌خاطر زدن 2‌گل به‌عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شده بود، یوفا نظرش را تغییر داد و این جایزه را به والورده تقدیم کرد. حالا والورده تنها یک‌جایزه دیگر تا رسیدن به رکورد بیشترین تعداد انتخاب به‌عنوان بازیکن برتر زمین در این فصل بین بازیکنان رئال فاصله دارد؛ کریم (7)، وینیسیوس (7)، والورده (6)، ‌رودریگو (5)، میلیتائو (3) و کروس (2).
    رودریگو با ثبت 13گل و 10پاس‌گل در این فصل بهترین عملکردش را پشت‌سر گذاشته است. او عاشق لیگ قهرمانان است و از مجموع 31گل زده‌اش با پیراهن رئال، تقریبا نیمی از آنها یعنی 15گل در این رقابت‌ها به ثمر رسیده است.
    کورتوا به نخستین دروازه‌بان پس از کاسیاس تبدیل شد که بدون حتی یک‌گل خورده از یک چهارم نهایی یا نیمه نهایی چمپیونزلیگ عبور می‌کند، درحالی‌که حداقل 9‌شوت به‌سمت دروازه‌اش زده شده است. ایکر در سال2014 با حذف بایرن همین کار را کرده بود.
    تیبو کورتوا در 21‌بازی چمپیونزلیگ در 2‌فصل اخیر 88توپ‌گیری داشته. آلیسون با 30‌توپ‌گیری در 21‌بازی در میان تیم‌های بزرگ اروپا نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده است.
    رئال تنها تیمی است که در اروپا 2‌بازی متوالی را در استمفوردبریج از چلسی برده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید