• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189453
+
-

احیای قنوات خراسان‌جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان سال ۱۴۰۱ برای طرح احیا، مرمت و بازسازی قنوات استان مصوب شد که منجر به انعقاد قرارداد عاملیت با صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی شده است.
به گزارش ایرنا اکبر محمدی اظهار کرد: تاکنون از این اعتبار مبلغ ۳۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده که منجر به مرمت و بازسازی ۸۹ رشته از قنوات استان شده و این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در حال انجام است.
وی افزود: طول قنوات استان در مجموع 4 هزار کیلومتر است که ۳۰ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است. وی ادامه داد: تاکنون بیش از 3 هزار و ۶۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی حداقل یک مرتبه مرمت شده و درصورت مشارکت بهره‌برداران اجرای عملیات اساسی و زیربنایی شامل کول‌گذاری، طوقه‌چینی، بغل‌بری و از این قبیل ازجمله تعهدات دولت و لایروبی قنوات برعهده مالکین قنات است.
وی با اشاره به تشکیل ستاد احیای قنوات در استان که از مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی است، افزود: 3 کارگروه ازجمله «آموزش، فرهنگسازی و مشارکت» با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، کارگروه «بررسی حوادث و بررسی بلایای طبیعی» با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه «مدیریت قنوات» با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در این ستاد مصوب شده که دبیران این کارگروه‌ها شیوه‌نامه اجرای برنامه خود در حوزه قنوات را تنظیم و به دبیرخانه ارائه کرده‌اند. وی ادامه داد: به‌طور میانگین مرمت قنوات حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در افزایش دبی آب تأثیر دارد و در برخی قنوات استان مرمت و بازسازی باعث افزایش چند برابری آب قنات شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید