بیش از یکچهارم جمعیت روزانه تهران از شهرها و شهرکهای اقماری میآیند و با هزینههایی که به شهر و شهروندان تحمیل میشود، جمعیت روز و شب تهران اختلاف چند میلیون نفری دارد. بهعبارت دیگر هر روز میلیونها نفر از شهرها و شهرکهای اقماری اطراف پایتخت با هدف کسبوکار، تحصیل و... از ورودیهای شرقی و غربی و همچنین جنوبی وارد محدوده جغرافیایی و مناطق 22گانه شهر تهران میشوند و اغلب با پایان یافتن ساعت کار رسمی و اداری، دوباره همان راه آمده را برمیگردند و رهسپار محل سکونت خودشان میشوند. ترافیک سنگین عصرگاهی در مسیرهای منتهی به جادهها و بزرگراههای خروجی شهر و تراکم و صف طولانی مسافران مترو و اتوبوس و دیگر وسایل حملونقل عمومی به مقصد شهرهای اطراف و شهرکهای اقماری تهران حاصل همین آمدنهای روزانه و بازگشتهای شبانه شهروندان حاشیهنشین است. با توجه به گسترش حاشیهنشینی، توسعه حملونقل عمومی شهر تهران بهویژه در بحث مترو هم مبتنی بر پوشش دادن شهرهای اطراف و شهرکهای اقماری است. خط 5مترو سالهاست که مسافران ورودی به شهر تهران از سمت غرب تا کرج و گلشهر را پوشش میدهد و امسال هم قرار است متروی تهران ـ پرند در محدوده جغرافیایی جنوب شرقی به بهرهبرداری برسد. بحث اتصال متروی اسلامشهر به تهران هم در دستور کار است. ناوگان اتوبوسرانی هم به ساکنان شهرکهایی چون شهریار و شهر قدس و... سرویس میدهد و خدمات ارائه میکند. بهعبارت دیگر بخش قابل توجهی از یارانه شهر تهران در حملونقل عمومی به این شکل هزینه میشود. توجه داشته باشید که شهرداری فقط برای هر سفر با مترو یارانه 75درصدی ارائه میکند!
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب :
189426
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/P1MOz
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved