• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189346
+
-

ماجرای پرداختی‌های معلمان چه شد؟

قصه پرغصه پرداخت معوقات حقوق معلمان از ابتدای امسال تاکنون یکی از بحث‌های داغ جامعه بوده و هست. موضوعی که کسی فکرش را هم نمی‌کرد با نهایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌های سال و بالیدن وزارت آموزش و پرورش به این مهم به‌عنوان یکی از افتخارات خود، درست در آخرین ساعات سال گذشته معلمان چشم‌انتظار پرداخت حقوق بمانند و انجام این کار حتی به ایام عید کشیده شود.
در همان روزها اخباری که در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌شد حکایت از این داشت که واریز نشدن حقوق فرهنگیان تا پایان سال1401 و ادامه بلاتکلیفی آنها برای دریافت حقوق و مزایشان تا سال جدید به‌خاطر اختلاف نظر میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش است. سازمان برنامه و بودجه در ابتدای شروع بحران تلاش کرد علت را وجود اشکال در فایل‌های پرداخت حقوق توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام کند، اما در مقابل آموزش و پرورش که در ابتدا سکوت کرده بود و مسئولانش با عذرخواهی‌های پی در پی از معلمان تلاش می‌کردند فضا را آرام کنند، بدون اینکه پرده از حقیقت موضوع بردارد و از کسری بودجه خبر دهد، سازمان برنامه و بودجه را متهم به عدم‌همکاری کرد. بعد از این موضع‌گیری آموزش و پرورش، میانه سازمان برنامه و این وزارتخانه حسابی شکراب شد.
اعتراضات شدید معلمان در پی واریز نشدن حقوق اسفندماه در نهایت هم سازمان برنامه و بودجه را مجبور به واکنش کرد، هم وزارت آموزش و پرورش را. به‌طوری که وزیر وقت آموزش و پروش چند ساعت به تحویل سال مانده در برنامه خبری ساعت21 صدا و سیما حاضر و اعلام کرد تأخیر در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان به‌دلیل اختلاف در محاسبه رتبه‌بندی بود؛ زیرا در مبنای محاسبه اختلاف به‌وجود آمد که بخشی از آن به قانون و بخشی به کمبود اعتبار مربوط بود. درحالی‌که آقای وزیر ساعت 23شامگاه 29اسفند در مسیر بانک مرکزی بود، رئیس‌جمهور به محمد مخبر مأموریت داد ضمن بررسی علل بروز مشکل،  برای رفع این مشکل در چارچوب قانون و همچنین برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی تصمیم‌گیری و نتیجه آن گزارش شود.
در روز ۹فروردین و تنها ۱۰روز پس از دستور رئیس‌جمهور، نتیجه بررسی‌ها از این واقعه در نامه‌ای به رئیسی اعلام  و مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است. بعد از نامه مخبر اخبار ضد‌و نقیضی از عزل دو معاون وزیر منتشر شد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که مدیرکل دفتر وزارتی (حجت‌الله الماسی)، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع (صادق ستاری‌فرد) و چند تن‌ دیگر از مسئولان حوزه مالی توسط وزیر آموزش و پرورش از مقام خود عزل شدند. یک روز بعد، خبر رسید  وزیر آموزش و پرورش هم استعفای خود را به رئیس‌جمهور ارائه کرده که از قضا رئیسی هم خیلی سریع با این درخواست موافقت کرد. خلاصه اینکه پرداخت حقوق معلمان از اول فروردین تا نیمه‌های فروردین انجام شد، اما معلمان قراردادی تا پانزدهم فروردین همچنان چشم به راه واریز حقوق‌هایشان بودند؛ کسانی که از شهریور1401 تا اسفند هیچ‌گونه حق‌التدریسی دریافت نکرده بودند. اما در سایه دستور فوری سرپرست وزارت آموزش و پرورش معوقات این بخش هم پرداخت شد تا معلمان با خیالی آسوده و دلی قرص سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید