• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188976
+
-

برای زمین، برای زمینی‌ها

زندگی پدیا
برای زمین، برای زمینی‌ها

مهتاب خسروشاهی

این جمله را بارها شنیده‌ایم که «ما یک زمین بیشتر نداریم» و در نتیجه برای امکان زندگی در این زمین و حفظ حیات موجودات مختلف ساکن آن باید رفتار خود را با محیط‌زیست تغییر دهیم؛ بنابراین کشورها در تلاش هستند تا با روش‌های مختلف به حفظ حیات کره زمین کمک کنند. در همین راستا، کشور انگلیس، برنامه‌ جدیدی با نام «مکان بازیابی طبیعت» در هر یک از شهرها و شهرستان‌های انگلیس به اجرا خواهد گذاشت که بانی این طرح یک مؤسسه خیریه است.
در طول دوران قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا، مؤسسه خیریه‌ای با نام «خیریه طبیعت هیل» راه‌اندازی شد. این خیریه اکنون زمین‌های تخریب‌شده را خریداری کرده و از آنها برای راه‌اندازی مشاغل روستایی استفاده می‌کند. این طرح با 2هدف اشتغال‌زایی در روستاها و دیگری حفظ حیات زمین، به اجرا درمی‌آید.
خیریه هیل اساس کار خود را بر 3اصل جمع‌آوری پول، خرید زمین و احیای آن تعریف و طی 3سال قرنطینه کرونا، 5میلیون‌و25هزار پوند جمع‌آوری کرده و نخستین گام خود را در راستای اهدافش با خرید زمینی به مساحت 460هکتار در نزدیکی شهر برتون در سامرست، برداشته است.
مؤسسه هیل، نخستین مؤسسه‌ خیریه ثبت‌شده در بریتانیاست که هدف آن خرید زمین و احیای آن تعریف شده است. بانیان این مؤسسه قصد دارند تا سال2050 میلادی، یک سایت بزرگ و اصلی بازیابی طبیعت در تمام 48شهرستان انگلیس ایجاد کنند که وسعت مجموع آنها، 25هزار هکتار تخمین زده شده است.
نخستین سایت این مؤسسه با نام Heal Somerset به منظور مقابله با بحران‌های طبیعی و آب‌ و هوا، ایجاد اشتغال و همکاری با مشاغل محلی راه‌اندازی شده و درحال فعالیت است. این سایت نخستین گام این مؤسسه برای کمک به برنامه‌های گسترده زیست‌محیطی است.
یان استنارد، یکی از بنیانگذاران این مؤسسه می‌گوید: «طی 2سال پرچالش، شبانه‌روز کار کردیم تا بودجه خرید نخستین زمین خود را تأمین کنیم. این مکان زیبا برای حفظ حیات‌وحش آماده خواهد شد. تلاش کردیم تا به همه ثابت کنیم که با اقدام‌های سریع و عملی می‌توان ضمن بهره‌مندی از طبیعت، به حفظ آن نیز کمک کرد.» فعالیت استنارد در کمپین حیات‌وحش به یک دهه پیش و در شهر زادگاهش، میدنهد بازمی‌‌گردد. او در شهر خود گروه حفاظت محلی Wild Maidenhead را تاسیس کرد.
نخستین زمینی که مؤسسه هیل برای بازیابی خریداری کرده است، درواقع مزرعه‌ای قدیمی است. این مزرعه توسط 3شاخه رودخانه فروم تقسیم‌بندی شده و دارای پرچین‌، درختان بلوط بالغ، ساختمان و مزرعه است. این مؤسسه امیدوار است که بتواند مجموعه موردنظر را بازیابی کند. علاوه بر این، مؤسسه قصد دارد با نگهداری گاوهای نژادهای کمیاب، خوک‌ها و اسب‌های پونی، گونه این حیوانات را حفظ کرده و درکنار آن موزاییک زیستگاهی‌ از درختان، بوته‌ها و علفزار ایجاد کند. پس از راه‌اندازی این سایت، نیمی از آن برای بازدید عموم آزاد خواهد بود.استنارد می‌گوید: «طبیعت فقط درصورتی بهبود می‌یابد که فضای بیشتری برای رشد و ترمیم داشته باشد. در این راستا ما به زمین‌داران بریتانیا می‌پیوندیم. روند بازگرداندن حیات به طبیعت درحال حاضر توسط مؤسسه ما آغاز شده و امیدواریم طی سال‌های آینده شاهد تغییرات مثبتی باشیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید