• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188458
+
-

نکته‌های ناب از حاج‌اسماعیل دولابی

وقتی دیدی یک روز صبح فرزندت خودش بیدار شد و بدون اینکه کسی به او بگوید وضو گرفت و در گوشه خلوتی نماز خواند، بدان که نماز، فرزندت را گرفت. سجده شکر به‌جا بیاور. مبادا از آن پس او را برای نماز‌خواندن تحریک‌کنی.

هر وقت کسی شما را اذیت کرد و یا از کسی ناراحت شدید، نمی‌خواهد به کسی بگویید بلکه استغفار کنید، هم برای خودتان هم برای کسی که شما را اذیت کرده است. بگو بیچاره کار بدی کرده است اگر فهم داشت نمی‌کرد. وقتی استغفار می‌کنی خداوند دوست دارد و خیلی تلافی می‌کند. اگر قلبت حاضر نیست استغفار کند با زبان استغفار کن آن وقت یک‌دفعه دلت نرم می‌شود. اگر 3-2مرتبه این کار را کردی دیگر غم نمی‌تواند شما را بگیرد چون راهش را بلد هستی. استغفار امانگاه انسان است؛ یعنی پناهگاه، وقتی گفتی استغفرالله در پناه خدا هستی.

پدر و مادر را از خود خشنود کنید. مادرتان را ببوسید، به پای او بوسه بزنید. وقتی دل آنها از شما راضی و شاد شود، از ته دل دعایتان می‌کنند. این در سیر شما بسیار مؤثر است. مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا به گریه بیفتد، وقتی گریه افتاد خودت هم به گریه می‌افتی. آن وقت کارت روی غلتک می‌افتد و خدا همه درهایی که روی خودت بسته‌ای را باز می‌کند. اینکه فرمود: بهشت زیر پای مادر است، یعنی تواضع کن.

فرزند تا 7سال سلطان است و باید از او فرمان برد، 7سال دوم وزیر است و باید او را مشاور قرار داد و از او نظر خواست، بعد از آن عبد می‌شود و فرمان خدا و خوبان را می‌برد. دختر رحمت و پسر نعمت است. رحمت شما را حفظ می‌کند، نعمت را شما باید حفظ کنید. نعمت را باید مواظبت کرد، ولی رحمت صاحبش را مراقبت و حفظ می‌کند. رحمه‌للعالمینی پیامبر‌اکرم‌ص هم در حضرت زهرا‌س تبلور یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید