• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188424
+
-

دهکده بهار ایران میزبان روزه‌داران

مدیریت شهری پایتخت برنامه‌های متنوعی را برای نوروز و ‌ماه مبارک رمضان در بسیاری از بوستان‌های پایتخت برگزار کرده است

گزارش
دهکده بهار ایران میزبان روزه‌داران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

آغاز سال جدید و همزمانی آن با شروع ‌ماه مبارک رمضان باعث شده مدیریت شهری پایتخت تمامی برنامه‌هایی را که هرساله به‌صورت مجزا برای بهار و‌ ماه رمضان درنظر می‌گرفت، تجمیع کرده و برنامه‌های ویژه‌ای در نقاط مختلف اعم از شرق و غرب، شمال و جنوب پایتخت برگزار کند.
برنامه‌های مدیریت شهری برای استقبال از بهار در سال ‌جاری، علاوه بر اینکه شاد و سرگرم‌کننده بود، به‌دلیل احترام به ‌ماه رمضان رنگ ‌و بوی معنوی به‌ خود گرفته است. جای جای شهر به استقبال از بهار 1402و ضیافت ‌ماه مبارک رمضان رفته و فضای بهار طبیعت و بهار قرآن حال و هوای خاصی را به شهر تزریق کرده است.
به گزارش همشهری، بر همین اساس شهرداری تهران در قالب دهکده بهار ایران برنامه‌های مختلفی را در 22بوستان پایتخت تدارک دید و این برنامه‌ها از اواخر اسفند 1401آغاز و همچنان برقرار است و به‌ گفته مدیران شهری تا روز جمعه 18فروردین ‌ماه نیز ادامه خواهد داشت. در همین رابطه مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: « قبل از عید نوروز و از 26اسفندماه برنامه‌های استقبال از بهار شروع شد و کاروان‌های استقبال از بهار از پارک لاله حرکت کرد و در میدان ولیعصر(عج) مستقر شد. این کاروان‌ها به‌منظور استقبال از بهار و افتتاح‌ برنامه‌های نوروزی حرکت کرده و بعد از آن در بسیاری از پارک‌ها و بوستان‌های پایتخت مشغول به اجرای برنامه‌های خود شدند.»
او ادامه داد: «این کاروان‌ها تا دوم فروردین برنامه‌های نوروزی خود را اجرا کردند که برنامه‌هایشان شامل کاروان‌های عروسکی، موسیقی و ... بود. از سوم فروردین‌ماه دهکده‌های بهار ایران در 22بوستان تهران راه‌اندازی شد و علاوه بر این 8پهنه مشخص کردیم تا برنامه‌ها به‌صورت ویژه‌تر برگزار شود. در این پهنه‌ها که شامل پهنه اصلی که متولی آن خود معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است، پهنه شمال در پارک ملت، پهنه شمال شرق در پارک پلیس، پهنه جنوب شرقی در بوستان آزادگان، پهنه جنوب در بوستان ولیعصر(عج)، پهنه جنوب غربی در بوستان ولایت، پهنه غرب در برج آزادی، پهنه شمال‌شرقی در بوستان نهج‌البلاغه و پهنه مرکز در پارک لاله، برنامه‌ها برگزار شد.»
زیبایی‌نژاد گفت: «هر یک از این پهنه‌ها حداقل روزانه 3هزار نفر مخاطب داشته و در پارک ملت نیز شاهد استقبال 15هزار نفری مخاطبان بودیم که البته در روز 13فروردین‌ماه این آمار به 20هزار نفر نیز رسیده است. همچنین برنامه‌ها با یک روز تمدید تا 18 فروردین‌ماه در این بوستان‌ها ادامه دارد.»
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به جزئیات برنامه‌های دهکده بهار ایران تصریح کرد: «برنامه‌ها شامل استیج هنری، برنامه‌های معنوی و قرآنی، گروه‌های تواشیح، پخش افطاری ساده، نماز جماعت، برنامه‌های فرهنگی هنری، جنگ، گروه‌های موسیقی اقوام، سخنرانی‌ها، نورافشانی و ... برگزار می‌شود.» او افزود: «برنامه‌ها یک ساعت قبل از اذان مغرب آغاز و تا بامداد ادامه دارد. علاوه بر این در کنار برنامه‌های فرهنگی هنری، امکانات و تجهیزات تفریحی و سرگرمی تدارک دیده شده است که شامل، زیپ لاین، صخره‌نوردی، جزیره شنی، بازی‌های کامپیوتری، اسب‌سواری، کالسکه و ... است که به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

بلوغ شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های فرهنگی - اجتماعی
 سیداحمد علوی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران در قالب دهکده بهار ایران گفت: «ما در شهر تهران متولی شهروندان هستیم که بسیاری از مسائلشان به ما در مدیریت شهری مربوط است؛ شهروندی که حال خوبی داشته باشد طبیعتا شهر ما نیز حال خوبی خواهد داشت.»
او افزود: «برای اینکه حال شهروندان خوب باشد باید برنامه‌ریزی کنیم. یکی از زمان‌هایی که شهروندان از ما انتظار برنامه‌های خوبی دارند ایام عید نوروز و ‌ماه مبارک رمضان است. هرچه مدیریت شهری بتواند در این ایام برنامه‌های شادتری را طراحی کند، طبیعتا حال شهروندان بهتر خواهد بود و شهر بهتر و خوشحال‌تری خواهیم داشت.»
این عضو شورای شهر تهران گفت: «ویژگی برنامه‌های نوروزی امسال این بود که با‌ ماه مبارک رمضان تقارن پیدا کرده بود و برنامه‌های خاصی درنظر گرفته شد. موضوعات و برنامه‌های خوبی برای خانواده‌ها، روزه‌اولی‌ها، جوانان و ... طراحی شده است.»
علوی ادامه داد: «اینکه توانستیم به‌صورتی برنامه‌ریزی کنیم که شاهد استقبال مردمی خوبی باشیم نشان از آن دارد که در حوزه فرهنگی اجتماعی به بلوغ رسیده‌ایم. امیدواریم همکاران ما در معاونت فرهنگی اجتماعی علاوه بر اینکه در ایام عید نوروز و ‌ماه رمضان برنامه‌های خوبی را طراحی کردند در طول سال نیز شاهد این برنامه‌های خوب باشیم.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید