• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188288
+
-

مروری بر مهم‌ترین حوادث نوروز در تهران و سایر شهرهای کشور

از قتل پدر و پسر تا مرگ دردناک عروس و داماد

گزارش
از قتل پدر و پسر تا مرگ دردناک عروس و داماد

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

سال‌1402 در شرایطی آغاز شد که از همان لحظات اولیه سال نو، حوادث و اتفاقات گوناگونی شروع شده و همچنان ادامه دارد؛ از دستگیری نخستین کلاهبردار سال1402، درست هنگام تحویل سال تا غرق‌شدن دست‌کم 27نفر و صدور حکم اعدام برای 5متجاوز و... در این گزارش به مهم‌ترین حوادث نوروز‌1402 می‌پردازیم.

دستگیری نخستین کلاهبردار، موقع تحویل سال
در نخستین دقایق اول فروردین‌ماه، در شرایطی که همه پای سفره‌های هفت‌سین در انتظار لحظه تحویل سال بودند، مأموران پلیس فتا همچنان مشغول کار بودند تا کلاهبردار میلیاردی را به دام بیندازند.
به پلیس فتای تهران گزارش شده بود که فرد یا افراد ناشناسی به بهانه برنده‌شدن در برنامه ویژه سال تحویل دست به کلاهبرداری میلیاردی زده‌اند. یکی از شاکیان به پلیس گفت که شخصی با او تماس گرفته و ضمن معرفی خود به‌عنوان مجری تلویزیون با ایجاد محیطی شبیه به صدای استودیو و انجام کار‌های هیجانی اعلام کرده که شما برنده خوش‌شانس قرعه‌کشی شده‌اید. فرد ناشناس با استفاده از ترفندهای زیرکانه، مالباخته را متقاعد کرده بود که برای دریافت جایزه خود کدهایی را که از طریق پیامک برای وی ارسال می‌شود، برای او بخواند و به این ترتیب موجودی حساب بانکی او را خالی کرده بود. در این شرایط بود که مأموران تحقیقات خود را در این‌باره ‌آغاز کردند.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران در این‌باره گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده شاکیان به بیش از 24نفر افزایش پیدا کردند تا اینکه سرانجام با انجام تحقیقات سایبری، متهم شناسایی و درحالی‌که با همکاری همدستان خود با سناریویی جدید در حال کلاهبرداری از شهروندان در پوشش ویژه‌برنامه سال تحویل بود، در یکی از مناطق جنوبی تهران بزرگ دستگیر شد. او ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهم بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.

حکم اعدام برای 5متجاوز
31اردیبهشت‌ماه سال‌1401، 5جوان در شهرستان مرند واقع در استان آذربایجان شرقی به اتهام ربودن و آزار و اذیت زنی جوان دستگیر شدند. آنها در یکی از تفرجگاه‌ها دختری دانشجو را که با نامزدش درحال صحبت بود، ربوده و او را مورد آزار و اذیت قرار داده بودند. کمتر از 24ساعت از وقوع این حادثه تلخ می‌گذشت که مأموران پلیس موفق شدند هر 5متهم را دستگیر کنند. رسیدگی به این پرونده از آن زمان ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل دادستان مرند از صدور حکم اعدام برای 5متجاوز خبر داد. یوسف ضیامهر در این‌باره گفت: دادگاه کیفری استان پس از رسیدگی و تشکیل جلسات متعدد محاکمه و بررسی اسناد و مدارک موجود، هر ۵متهم پرونده را به اعدام محکوم و درخصوص سایر اتهامات، 4نفر از آنها به 10سال حبس محکوم شدند که طبق قانون، اشد مجازات قابل اجرا خواهد بود.

ریزش مرگبار کوه در جاده چالوس

یکی از حوادث تلخ تعطیلات نوروزی، ریزش کوه در جاده چالوس بود؛ حادثه‌ای که چندین مرتبه اتفاق افتاد اما در یک مورد ریزش سنگ‌ها از کوه جان 3عضو یک خانواده را گرفت. در این حادثه که شامگاه اول فروردین رخ داد، بر اثر ریزش سنگ روی یک دستگاه پژو پارس 3نفر به‌شدت مصدوم شدند. هرچند حادثه‌دیدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیمارستانی در چالوس انتقال یافتند، اما در نهایت هر 3نفر بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند. براساس این گزارش یکی از قربانیان کودکی 3ساله و دیگری نوجوانی 16ساله بودند.

اولین قتل سال، در چابهار
اولین پرونده قتل سال‌1402 در چابهار، واقع در استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد. مردی که با یکی از دوستانش از مدتی قبل دچار اختلاف مالی شده بود، در نخستین ساعات سال جدید برای تسویه‌حساب سراغ او رفت اما به‌دلیل اینکه نتوانست طلبش را وصول کند، با اسلحه به‌سوی او تیراندازی کرد تا نخستین قتل سال رقم بخورد. سردار دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: همزمان با اعلام وقوع این قتل، بلافاصله اقدامات تامینی پلیس آغاز شد. کارآگاهان پلیس در ردزنی‌های اطلاعاتی و نامحسوس خود ردپای عامل اصلی این جنایت را در سطح یکی از روستاهای چابهار کشف کردند و قاتل در کمتر از 72ساعت دستگیر شد. به‌گفته وی، هم‌اکنون متهم در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات تکمیلی در این‌باره ادامه دارد.

اولین بخشش در میاندوآب
همزمان شدن عید نوروز با ‌ماه مبارک رمضان برکات زیادی به همراه داشته و موجب انجام کارهای خیر زیادی شده است. درست مثل پرونده قتلی که از چندی قبل در شهرستان میاندوآب گشوده شده بود اما به یمن این ایام با بخشش قاتل بسته شد تا نخستین بخشش سال در این شهر ثبت شود. ناصر عتباتی، رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی در این خصوص گفت: در بازپرسی دادسرای شهرستان میاندوآب یک فقره قتل عمدی تحت بررسی و تحقیقات مقدماتی بازپرسی قرار داشت و اولیای دم شکایت قتل عمدی فرزند خود را از متهم مطرح کرده و درخواست‌شان قصاص بود.
او ادامه داد: علت این اتفاق ناگوار اختلاف حساب مالی مقتول و متهم بود که با ورود اعضای شورای حل اختلاف، بازپرس رسیدگی‌کننده و رئیس دادگستری و دادستان میاندوآب اولیای دم از شکایت خود صرف‌نظر و رضایت خود را اعلام کردند تا به یمن ایام ‌ماه مبارک رمضان و با شعار به عشق علی(ع) می‌بخشم، نخستین سازش قتل در حوزه قضایی میاندوآب حاصل شد.

تخریب ۱۲ خانه در انفجار گاز
بعد از روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال که مدام خبرهایی درخصوص انفجار و آتش‌سوزی به گوش می‌رسید، حادثه مهمی در این‌باره رخ نداده بود تا اینکه روز گذشته (13فروردین) انفجار گاز شهری در اصفهان موجب تخریب 12خانه شد.
فرهاد کاوه‌آهنگران، سخنگوی آتش‌نشانی اصفهان در این‌باره گفت: این حادثه در خیابان ابوریحان بیرونی اتفاق افتاد و اکیپ‌های امداد و نجات از ایستگاه‌های شماره ۶ و ۱۹ به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد انفجار بر اثر نشت گاز شهری اتفاق افتاده که ۱۲‌خانه دچار خسارت شدند و مردی 34ساله دچار سوختگی شده بود که به مرکز درمانی منتقل شد.

آتش‌سوزی اتوبوسی در پایتخت
امسال تهران، تعطیلات نوروزی توأم با آرامشی را تجربه کرد تا آتش‌سوزی یک دستگاه اتوبوس به مهم‌ترین حادثه شهر در ایام نوروز تبدیل شود. این حادثه ساعت 10:59‌ دهم فروردین در خیابان ولیعصر اتفاق افتاد. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: آتش‌سوزی در یک دستگاه اتوبوس در مسیر جنوب به شمال خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ملت رخ داد و بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه ۸۸ به محل حادثه اعزام شدند.
او درباره وضعیت اتوبوس و سرنشینانش گفت: به‌گفته راننده، حریق از قسمت موتور آغاز شده و به قسمت‌های دیگر سرایت کرده بود و راننده قبل از رسیدن آتش‌نشانان با خاموش‌کننده تلاش کرده بود تا آتش را خاموش کند. او همچنین مسافران را نیز تخلیه کرده بود ‌که آتش‌سوزی مهار شد و این حادثه هیچ مصدومی به همراه نداشت.

سقوط مرگبار کودک 7ساله به چاه فاضلاب

یکی از تلخ‌ترین حوادث نوروزی در اهواز اتفاق افتاد؛ جایی که پسری 7ساله به چاه فاضلاب سقوط کرد و جانش را از دست داد. این کودک که میثم نام داشت و از اهالی کوی مدرس اهواز بود، روز پنجشنبه ۱۰فروردین بعد از خروج از خانه در حوضچه‌های آب با عمق 4- 3متر که حاصل حفاری‌های آبفا در پارک بازی این منطقه بود، سقوط کرد و غرق شد.
این حوضچه‌ها اخیرا به‌علت اعتراض اهالی منطقه به استانداری و دادستان، با شکایت شهرداری پلمب شده بودند که طبق ادعای مدیر منطقه‌۸ شهرداری اهواز، با تعهد شرکت و پیمانکار برای بازسازی پارک، فک پلمب شدند اما بازسازی انجام نشد تا سرانجام منجر به مرگ یک کودک شد. به‌دنبال وقوع این حادثه تلخ صادق جعفری چگنی، دادستان خوزستان از برخورد با مقصران حادثه خبر داد.

واژگونی خودروی سوخت‌برها در سیلاب
یکی دیگر از حوادث نوروزی روز ۸‌فروردین ‌ماه در مرز پیرکور شهرستان راسک اتفاق افتاد؛ جایی که ده‌ها دستگاه خودروی افراد محلی که از آنها برای سوخت‌بری استفاده می‌شود، به‌دلیل بارش باران و جاری‌شدن سیلاب واژگون شد. گفته می‌شود خودروی سوخت‌بران در این منطقه گرفتار بارندگی شدید و سیل شده که بر اثر آن و با بالاآمدن آب رودخانه، ده‌ها خودرو واژگون شد. گزارش‌های رسیده از محل حادثه حاکی است که بسیاری از خودروها حامل سوخت و برخی از آنها نیز خالی بودند. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی به همراه نداشت.
 
مرگ دردناک عروس و داماد
آخرین حادثه دردناک تعطیلات نوروز، روز گذشته در روستای یانوق هشترود در استان آذربایجان شرقی رخ داد. حوالی صبح بود که به امدادگران اورژانس خبر رسید، زوجی در خانه‌ای روستایی دچار گازگرفتگی شده‌اند و وقتی نیروهای اورژانس به محل حادثه رسیدند، متأسفانه هر دو نفر آنها  که30 و 28ساله بودند، جان باخته بودند. یکی از بستگان قربانیان به همشهری گفت: زوج جوان منصور و زهرا نام داشتند که حدود 2هفته از ازدواجشان می‌گذشت. آنها به‌دلیل سرمای هوا از بخاری گازی استفاده کرده بودند که متأسفانه هر دویشان بر اثرگازگرفتگی جانشان را از دست دادند. وی ادامه داد: منصور نانوا بود و صبح روز حادثه، مادرش به خانه آنها رفت که برای رفتن به نانوایی بیدارش کند اما هر چه در زد، کسی جوابش را نداد. او که نگران شده بود با کمک همسایه‌ها در را شکستند و وارد خانه شدند و وقتی با اجساد منصور و زهرا روبه‌رو شدند، مادر منصور حالش بد شد و روی زمین افتاد. بر اساس این گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت گازگرفتگی زوج جوان، نشت گاز از بخاری گازی بوده است.

مکث
  7پرونده قتل روی میز کارآگاهان جنایی پایتخت


در آخرین روزهای سال گذشته و تعطیلات نوروز، 7حادثه مرگبار در پایتخت رخ داد که موجب تشکیل 7پرونده در دادسرای جنایی و اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت شد.
 به گزارش همشهری، ساعت 4صبح 27اسفند پارسال مردی جوان در یکی از خیابان‌های جنوب تهران روی زمین افتاد و از شدت درد و خونریزی ناله می‌کرد. شاهدان اورژانس را خبر کردند و این مرد به بیمارستان منتقل شد اما ساعتی بعد جان باخت.  بررسی‌ها نشان می‌داد که متوفی حدود 22سال سن داشته و یک ضربه چاقو به ران پایش وارد شده بود. در بازرسی بدنی از مقتول، مدارکی که هویت او را برملا کند به‌دست نیامد و هم‌اکنون تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت تحقیقات برای کشف اسرار این جنایت را آغاز کرده‌اند.

جنایت در چهارشنبه سوری
دومین پرونده‌ای که در دادسرای جنایی در حال رسیدگی است در شب سه‌شنبه آخر سال به جریان افتاد. ماجرا از این قرار بود که مردی جوان در شب چهارشنبه سوری با ضربات چاقو به قتل رسید. بررسی‌ها نشان داد که مقتول در جریان یک درگیری چاقو خورده و علاوه بر او 4نفر دیگر که در دعوا شرکت داشتند به‌شدت زخمی شده بودند. یکی از دوستان مقتول در تحقیقات گفت: من و مقتول از مدت‌ها قبل با چند نفر دچار اختلاف شده بودیم. برای هم کری می‌خواندیم و کل‌کل می‌کردیم تا اینکه شب چهارشنبه‌سوری با هم در پارکی قرار گذاشتیم. آن شب دعوا میان گروه ما و گروه دوم بالا گرفت و چند نفر از هر دو طرف زخمی شدند و دوستم به‌دلیل شدت جراحت به قتل رسید. در ادامه تحقیقات،  عامل جنایت شناسایی و  دستگیر شد. او وقتی شواهد را علیه خود دید به قتل اعتراف کرد و گفت که با مقتول اختلاف داشته و در جریان درگیری ناخواسته مرتکب قتل شده است. وی بازداشت شده و تحقیقات تکمیلی از او ادامه دارد.

مرگ در محاصره
نخستین پرونده‌ای که در سال1402 در دادسرای جنایی تهران تشکیل و تحقیقات برای کشف ابعاد بیشتر آن شروع شد مرگ یک متهم تحت تعقیب بود.گزارش این حادثه پنجم فروردین به قاضی محمدمهدی براعه، بازپرس جنایی تهران اعلام شد. روز حادثه مأموران گشت پلیس به مرد جوانی که به‌صورت پیاده در حال عبور از خیابان نواب بود، مشکوک شدند و به او دستور ایست دادند. مرد مرموز به محض دیدن ماموران، با کلت کمری به سمت آنها شلیک کرد. در این حادثه تیری به شانه یکی از مأموران اصابت کرد و سایر مأموران به سرعت دست به اسلحه شدند. آنها ابتدا چندین بار به مرد مسلح هشدار دادند که اسلحه‌اش را روی زمین بگذارد و زمانی که مرد جوان بدون توجه به اخطار آنها به تیراندازی‌اش ادامه داد، مأموران اقدام به شلیک هوایی کردند. دقایقی بعد مرد تیرانداز، ناگهان اسلحه را روی شقیقه‌اش قرار داد و با شلیک یک گلوله به زندگی خود پایان داد.در بازرسی بدنی از مرد جوان، مدارک شناسایی او به‌دست آمد و مشخص شد که او به اتهام قاچاق مواد‌مخدر و مظنون در قتل از سوی مقامات قضایی تحت تعقیب بوده است که تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

اولین قتل سال
نخستین قتلی که امسال به کشیک جنایی پایتخت گزارش شد، در اطراف تهران رخ داد. شامگاه هشتم فروردین‌ماه مأموران در جریان قتل مسلحانه پدر و پسری در اسلامشهر قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌داد که عامل جنایت همسایه آنها بوده که پس از قتل، فراری شده است. درحالی‌که تحقیقات برای بازداشت متهم فراری ادامه داشت حدود 2ساعت بعد مأموران پلیس به مردی که ظاهری به‌هم‌ریخته داشت مشکوک شدند. لباس‌های او پاره و آثار خون روی آن وجود داشت. مأموران پس از بازرسی بدنی مرد مشکوک، یک سلاح کلت کمری کشف کردند و مشخص شد وی همان قاتل تحت تعقیب است که ساعتی قبل پدر و پسری را به قتل رساند. متهم پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران به قتل پدر 53ساله و پسر 25ساله اعتراف کرد. وی گفت: اختلاف و درگیری من با پدر و پسر از یک سال قبل شروع شده بود. علت اختلاف ما جای پارک ماشین در کوچه بود. من می‌گفتم آنجا نزدیک خانه ماست و جای پارک من است اما مقتولان می‌گفتند که آنجا جای پارک آنهاست. این درگیری ادامه داشت تا اینکه روز حادثه دیدم که ماشین‌شان را در جای پارک من پارک کرده‌اند. بر سر این موضوع درگیر شدیم و چون تنها بودم مرا کتک زدند. من هم از آنها کینه به دل گرفتم، به خانه‌ام رفتم و سلاح کلتی که 20سال قبل خریده بودم را برداشتم و پدر و پسر را به ضرب گلوله به قتل رساندم. پس از این تیراندازی راهی تهران شده و در حال عبور از یافت آباد بودم که پلیس به من مشکوک شد و دستگیرم کرد.

همسرکشی
دومین قتل روز چهارشنبه نهم فروردین در یکی از محله‌های تهران اتفاق افتاد. مقتول زنی جوان بود که هدف ضربات چاقو قرار گرفته و به قتل رسیده بود. با انجام تحقیقات میدانی مشخص شد که احتمالا قتل از سوی همسر وی صورت گرفته است؛ چرا که همسایه‌ها می‌گفتند روز حادثه صدای درگیری زن جوان با همسرش را شنیده بودند و ساعتی بعد شوهر مقتول را درحالی‌که هراسان و پریشان بود در حال خروج از ساختمان دیده بودند. با توجه به فرار همسر مقتول، تحقیقات برای بازداشت او به دستور قاضی وحید ناصری؛ بازپرس جنایی تهران آغاز شده تا اسرار این قتل رازگشایی شود.

زورگیران قاتل
حادثه جنایی دیگری که در ایام عید اتفاق افتاد، قتل مردی به‌دست زورگیران بود. این قتل بامداد نهم‌فروردین‌ماه رخ داد. آن روز مقتول به همراه یکی از اقوامش در حال عبور از روی پل عابر پیاده در یکی از محله‌های پایتخت بود که چند مرد سد راهشان شدند. آنها با تهدید چاقو قصد سرقت گوشی موبایل طعمه‌هایشان را داشتند اما یکی از آنهامقاومت کرده و زورگیران با چاقو او را به قتل رساندند. آنها سپس فراری شدند که به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران تحقیقات برای دستگیری‌شان ادامه دارد.

قتل در پاتوق معتادان
آخرین قتل در تعطیلات نوروز، دهم فروردین‌ماه در جنوب تهران رخ داد. مقتول مردی 35ساله بود که با ضربات چاقو به قتل رسیده و عامل جنایت نیز با انجام تحقیقات پلیسی 24ساعت بعد از قتل دستگیر شد. وی در بازجویی‌ها گفت: اختلاف میان من و مقتول از یک‌ماه قبل آغاز شد. دعوای ما بر سر پاتوقمان بود. من برای مصرف مواد به آنجا می‌رفتم اما مقتول می‌خواست مرا بیرون کند. درگیری ما بر سر این موضوع ادامه داشت تا اینکه شنیدم پشت سرم بدگویی کرده، پس روز حادثه به سراغش رفتم و در درگیری جانش را گرفتم. متهم که اعتیاد به شیشه دارد به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران بازداشت شده و تحقیقات تکمیلی از او توسط مأموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :