• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187783
+
-

نمایش نسخه‌های اصلی شکسپیر

خبر
نمایش نسخه‌های اصلی شکسپیر

نسخه‌های اصلی «فولیوی یکم»‌ نوشته «شکسپیر» در ایرلند و بریتانیا به نمایش گذاشته خواهد شد. به گزارش گاردین، ۴۰۰سال پیش، گروه کوچکی از دوستان وفادار «ویلیام شکسپیر» و هم‌پیمانان نظریه‌پردازش، چالش پیچیده‌ای را برای گردآوری آثار کامل او در یک جلد صحافی آغاز کردند. مشخص نیست که آیا این یک کار از سر عشق و احترام بوده یا برای کسب درآمد انجام شده است. اما بدون «فولیوی یکم»‌ که در سال۱۶۲۳ میلادی، یعنی 7سال پس از درگذشت شکسپیر منتشر شد که نیمی از نمایشنامه‌های او گم می‌شد. اکنون، مؤسسات و مجموعه‌داران خصوصی که مالک نسخه‌های اصلی به جای مانده از «فولیوی یکم»‌ هستند، بازدید از این جلد مجموعه نمایشنامه‌ها را برای عموم مردم در ایرلند و بریتانیا امکان‌پذیر خواهند کرد.
براساس وب‌سایتی که به «شکسپیر» اختصاص پیدا کرده است، ۲۳۵نسخه از «فولیوی یکم»‌ همچنان وجود دارد. ۵مورد از این نسخه‌ها توسط «کتابخانه بریتانیا»‌ نگهداری می‌شود و فقط ۵۶مورد از این نسخه‌ها کامل هستند؛ چراکه در اغلب آنها برخی از صفحات اصلی گم شده است. به این ترتیب «کتابخانه بریتانیا» نمایشگاهی را در سال‌جاری میلادی برپا خواهد کرد. 2کتاب با عناوین «ساخت فولیوی یکم شکسپیر»‌ و «فولیوی یکم شکسپیر: کتاب ماندگاری به قدمت چهار قرن»‌ که هر دو نوشته «اما اسمیت»‌، استاد دانشگاه رشته مطالعات شکسپیر در دانشگاه آکسفورد هستند نیز ‌ماه آینده منتشر خواهند شد.
در دوران زندگی ‌«شکسپیر» نمایشنامه‌ها به این منظور نوشته می‌شدند که در تئاتر مورد استفاده قرار گیرند که به‌ندرت چاپ می‌شدند؛ در نتیجه بسیاری از نمایشنامه‌ها گم می‌شدند، اما در سال۱۶۱۶ میلادی، یعنی همان سالی که شکسپیر در ۵۲سالگی درگذشت، «بن جانسون» دوست و هم‌حرفه او، مجموعه‌ای از شعرها و نمایشنامه‌های خودش را در قالب فولیو منتشر کرد.
3همکار «شکسپیر»‌ در انجمن نمایشی «مردان پادشاه» گردآوری نمایشنامه‌های «شکسپیر»‌ را آغاز کردند. ۱۸نمایشنامه چاپ شده بود، اما ۱۸مورد دیگر فقط در قالب نسخه‌های دست‌نویس یا کتاب‌های پیش‌نویس وجود داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید