• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187762
+
-

آغاز بستری رایگان بیماران در ۳ استان

از این پس در استان‌های بوشهر، خراسان‌جنوبی و کردستان، بیماران از طریق نظام ارجاع، خدمات بستری رایگان دریافت می‌کنند

مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

سند ملی «سلامت‌بخش» به‌عنوان مرحله نخست طرح بستری رایگان بیمارانی که از طریق نظام ارجاع مراجعه کنند، رونمایی شد و در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و روستاهای 3 استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرا می‌شود.
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این سند، با تأکید بر اینکه به‌دنبال سیستم سلامت خانواده در کشور هستیم، گفت: «برنامه این وزارتخانه، اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است، اما با توجه به منابع، شاید این امکان نباشد که آن را در همه شهرها انجام دهیم؛ بنابراین اولویت با مناطق محروم است. منابع مورد نیاز این برنامه را به مجلس اعلام کردیم و امیدواریم تأمین شود.» به‌گفته وی، اگر افرادی در جامعه ترجیح دهند که از طریق کانال پزشک خانواده خدمت بگیرند، می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند و اگر کسی هم وارد آن نشود، می‌تواند همان روال سابق را پیش بگیرد و مشوقی برایش اعمال نمی‌شود: «از جمله مشوق‌هایی این طرح این است که بتوانیم درمان را در نظام ارجاع به نازل‌ترین قیمت انجام داده و برای مجموعه تخصصی و پزشکی هم که وارد این کانال می‌شود، مزایای برخورداری بیشتر از حق‌الزحمه را درنظر بگیریم. بر این اساس، قبلاً در حوزه بستری 5درصد از هزینه خدمات بستری را بیمار و ۹۵درصد را بیمه پرداخت می‌کرد، اما اکنون در3 استان اگر بیماری از طریق پزشک خانواده از سطح یک به سطح بستری ارجاع شود، وزارت بهداشت 5درصد فرانشیز را پرداخت می‌کند.»‌
همچنین به‌گفته حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، اجرای مرحله نخست طرح رایگان شدن بستری بیماران ارجاعی در شهرهای زیر 20هزار نفر و روستاهای 3استان و گسترش آن به سایر مناطق شهری، انقلابی در حوزه سلامت در سطح کشور و منطقه ایجاد خواهد کرد: «سال‌ها همه می‌گفتیم پزشک خانواده راهی است برای رسیدن به هدف عدالت در سلامت برای مردم. این حرکت را در دولت سیزدهم آغاز کردیم و مجلس همراهی کرد. سند سلامت‌بخش هم در ادامه اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر است که از ابتدای دی امسال با هدف ارتقای وضعیت ارائه خدمت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر آغاز شده و این امیدواری وجود دارد که خدماتش به همه شهرها منتقل شود.» او تأکید کرد: «خدماتی که در سطح دوم این طرح شاهد خواهیم بود، مشوقی خواهد بود برای کسانی که از نظام ارجاع استفاده کنند. امیدوارم این طرح شروع موفقی داشته باشد و بتوانیم آن را به سایر شهرها هم گسترش دهیم.»‌ سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت هم در حاشیه رونمایی از سند ملی سلامت‌بخش گفت: «در راستای دستور رئیس‌جمهور در زمینه کاهش پرداخت از جیب مردم، امروز از این سند برای اجرای آزمایشی مشوق‌های درمانی نظام ارجاع رونمایی کردیم. بر این اساس، خدماتی که از مسیر ارجاع آمده و بیمه‌ای و ضروری باشند، در زمره مشوق‌ها قرار گرفته و به‌صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شوند. البته خدمات زیبایی و غیرضروری در زمره این خدمات نیست، بلکه خدمات ضروری را که هزینه‌هایش می‌تواند برای مردم کمرشکن باشد، تحت پوشش این طرح بوده و به‌صورت رایگان در این 3استان و با شرط مسیر ارجاع ارائه می‌شوند. امیدواریم این طرح تشویقی باشد که مردم از طریق نظام ارجاع مراجعه کنند، زیرا بسیاری از مشکلات حوزه سلامت را رفع کرده و پرداخت از جیب را هم کاهش می‌دهد.»

امیدوارم بودجه پزشک خانواده تأمین شود
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در مراسم رونمایی از طرح ملی سلامت‌بخش، رایگان‌شدن بستری و درمان بیماران را از آرزوهای دیرینه تمام نظام و دست‌اندرکاران نظام سلامت عنوان کرد و گفت: «بدیهی است این طرح که دغدغه مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و نظام سلامت را در زمینه بهره‌مندی افراد به‌ویژه قشر محروم در دسترسی عادلانه به خدمات سلامت برطرف می‌کند، به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود تا هم به‌طور کامل در سراسر کشور اجرایی شود و هم در آینده اجرای آن با مشکل تأمین اعتبار مواجه نشود.»
او با تأکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که منابع طرح پیش‌بینی شده است، ادامه داد: «امیدواریم همانگونه که شاهد تدبیر دولت در رفع مشکلات و گره‌های سیاسی و اقتصادی با اقدامات اخیر هستیم، شاهد رفع مشکلات نظام سلامت ازجمله تأمین بودجه برنامه پزشک خانواده نیز باشیم. مجلس به مشکلات نظام سلامت توجه ویژه دارد؛ به‌نحوی که در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۲ سقف تخصیص مالیات ارزش افزوده به نظام سلامت از سوی مجلس برداشته شد. به امید خدا سال آینده بودجه خوبی برای اجرای برنامه‌های حوزه سلامت و پزشک خانواده و نظام ارجاع اختصاص خواهد یافت.» شهریاری ادامه داد: «امیدواریم با اجرای طرح سلامت‌بخش، اقشار آسیب‌پذیر استان‌های کردستان، خراسان جنوبی و بوشهر از مزایای آن برخوردار شوند و این طرح بتواند در تمام کشور اجرا شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید