• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186404
+
-

آخرین نغمه‌های فجر 38 نواخته شد

معرفی برگزیدگان بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی کشور در تالار وحدت

جشنواره
آخرین نغمه‌های فجر 38 نواخته شد

زنگ پایانی سی‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی فجر با نوای «ایران» و «صلح» در تالار وحدت نواخته شد و با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، این رویداد موسیقایی به‌کار خود پایان داد.

   در ابتدای آیین ‌پایانی جشنواره، گروه سرود «فرزندان ایران» با رهبری مهرداد سعیدا، قطعات «صلح» و «ایران» را اجرا کرد‌. همچنین گروه شبدیز از بوشهر برای دقایقی به اجرای برنامه پرداخت‌ که فضای متفاوتی را با اجرای موسیقی جنوب به جشنواره بخشید. جشنواره موسیقی فجر برای سرعت بخشیدن به برگزاری مراسم اختتامیه، با سخنرانی زنده برخی از متولیان همراه نبود و صحبت‌های پایانی محمود سالاری (معاون هنری)، محمد اللهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و بهزاد عبدی (دبیر جشنواره سی‌وهشتم) در قالب کلیپ برای حاضران در تالار وحدت پخش شد.
   مسلم نادعلی‌زاده به‌عنوان دبیر بخش «جایزه ترانه»، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و سپس با حضور علی‌محمد مؤدب، محمود اکرامی‌فر، محمدامین فروغی، ناصر فیض و محمود حبیبی‌کسبی (داوران این دوره جایزه ترانه) از جمعی از ترانه‌سرایان کشور تقدیر شد. میلاد عرفان‌پور، محمدمهدی سیار، جواد اسلامی، سعید بیابانکی، قاسم ساجدی و نغمه مستشار نظامی، تقدیرشده‌های این بخش بودند.
   تجلیل از پیشکسوتان موسیقی بخش دیگر جشنواره بود که در جریان آن از «محسن نفر» (آهنگ‌ساز، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نوازنده تار و سه‌تار) و «خالو قنبر راستگو» (خواننده جنوبی و یکی از نوازندگان شناخته‌شده‌ ساز جفتی در ایران و جهان) تقدیر شد.
   ‌نشان درجه یک هنری به 3هنرمند کشورمان، غلام رسول صوفی (خواننده موسیقی نواحی اهل خراسان که یکی، دو بیت در مدح امام حسین(ع) خواند)، غلامحسین غفاری (خواننده اهل تربت جام) و وحید اسداللهی (نوازنده نقاره از تبریز) اهدا شد.
   اهدای جایزه هنری گوهرشاد به علیرضا افتخاری - خواننده - ادامه‌دهنده مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر بود که او بخش‌هایی از یک قطعه را زنده روی سن اجرا کرد و در انتها حلقه گل خود را به سمت تماشاگران حاضر در تالار وحدت پرتاب کرد.
    بخشی از صحبت‌های محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر به تقدیر از برگزارکنندگان و همچنین شرکت‌کنندگان گذشت. اسماعیلی گفت: در جشنواره اخیر همه نقش‌آفرینی کردند. انصافا دوستان من مجاهدت شبانه‌روزی برای برگزاری باشکوه این دوره از جشنواره داشتند. باید از مردم عزیز و هنردوستان عزیز هم تشکر کنم که با حضور خودشان گرمابخش این دوره  از جشنواره بودند.

برگزیدگان جشنواره 38

   برگزیده مردمی بخش سرود‌

گروه سرود «شمیم یاس» به‌سرپرستی فاطمه‌سادات قاضوی

   مسابقه ملی موسیقی ایران‌
   دیپلم افتخار: گروه «هور» به سرپرستی حسین روزبهانی( تهران) و گروه «کوبان شمس» به سرپرستی مهدی حبیب‌وند (همدان)

   کتاب موسیقی‌
  کتاب‌های تئوری: مجموعه آثار امیر انجیری
  کتاب آموزشی: هوتن شرف‌بیانی برای کتاب «ردیف موسیقی ایرانی و ضربی‌های یوسفی فروتن»
  کتاب‌های پژوهشی: محسن شریفیان برای کتاب «باب الهوا» با موضوع موسیقی و مردم‌شناسی کیش

  آهنگسازی موسیقی بی‌کلام‌
  دیپلم افتخار: محمدعلی نجف‌پور برای آلبوم «اوراد»

   خوانندگی موسیقی دستگاهی‌
  دیپلم افتخار: سیدمحمد حسینی برای آلبوم جز عشق ندارم هنری

   موسیقی نواحی‌‌
  دیپلم افتخار: احسان جوکار  برای آلبوم «حرا»
  جایزه باربد: محسن شریفیان  برای آلبوم «لوکا»

  پاپ‌
  دیپلم افتخار خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی: غلامرضا صنعتگر و عارف علیزاده  برای آلبوم «تهران جان»
  جایزه باربد: وهاب ابراهیمی برای آلبوم «باید ستاره شد» ‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید