• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184366
+
-

سبد خالی آبی!

استقلال در بازار زمستانی نقل و انتقالات به‌دلیل خالی نشدن فهرست و ماندن همه مطالبه‌های قبلی خریدی نکرد

امیرمحمد یعقوب‌پور- روزنامه‌نگار

با پیوستن سیاوش یزدانی به باشگاه سپاهان، اتفاق جالبی رخ داد. حالا از بین 16تیم حاضر در لیگ برتر، 15تیم حداقل «یک خرید» در بازار زمستانی نقل و انتقالات انجام داده‌اند و استقلال تنها تیمی است که در این پنجره با هیچ بازیکنی به توافق نرسیده و با هیچ‌بازیکنی قرارداد امضا نکرده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت آبی‌ها نیم فصل شلوغی داشته باشند. اما نه‌تنها آنها تا این لحظه بازیکنی به تیم اضافه نکرده‌اند که یکی از مهره‌های نیم فصل اول این تیم هم با تصمیم سرمربی، به اجبار از تیم جدا شد.

  او که رفت، آنها که نمی‌روند
ریکاردو ساپینتو خواهان جدایی چند بازیکن در زمستان بود اما داستان سیاوش یزدانی برایش تفاوت داشت. او به هیچ قیمتی این بازیکن را در اطراف تیم‌ نمی‌خواست و این اواخر حتی به او اجازه تمرین کردن با تیم را هم نمی‌داد. سیاوش چاره‌ای جز ترک استقلال نداشت اما نفرات دیگری که در نیم فصل اول تأثیر چندانی روی تیم نگذاشتند، به هیچ قیمتی راضی به ترک استقلال نبودند. یکی از این بازیکنان، آمانوف بود که دیگر عملا به بخشی از نیمکت استقلال بدل شد اما تصمیم گرفت در این تیم بماند و رقم قراردادش را تا پایان فصل دریافت کند. سجاد شهباززاده نیز بازیکن دیگری بود که با وجود نیمکت‌نشینی مداوم در استقلال، علاقه‌ای به ترک این تیم نشان نداد. خالی نشدن فهرست و ماندن همه مطالبه‌های قبلی، یکی از دلایل مهم فعالیت‌های کم استقلال در بازار نقل و انتقالات بود. در حقیقت استقلال نتوانست دستمزدها را برای ادامه فصل کاهش بدهد و این دلیل مهمی بود که باشگاه با دست و دل‌بازی به سراغ خریدهای تازه نرفت. جدا نشدن چند بازیکن در این پنجره، ضربه بزرگی به تیم شلوغ اما بی‌تعادل استقلال زد.

  معضل یک پنجره نیمه‌باز
دلیل مهم دیگری که برای سکون نقل و انتقالات استقلال مطرح است، بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه بود. در پی شکایت میلیچ، استقلال تا همین چند روز قبل به لحاظ قانونی نمی‌توانست بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد. البته با پرداخت مطالبه‌های این بازیکن، پنجره نقل و انتقالات استقلال باز شد اما این اتفاق آنقدر دیر افتاد که فعلا اسمی از این پنجره به درون باشگاه ورود نکرده است. از اینجا به بعد، بازیکنانی که در زمان بسته شدن پنجره نقل و انتقالات فوتبال ایران تحت قرارداد با تیمی بوده‌اند، دیگر نمی‌توانند به استقلال ملحق شوند. در حقیقت فتح‌الله‌زاده در روزهای پیش رو فقط می‌تواند برای تیمش بازیکن آزاد بخرد. اتفاقی که احتمالا با جذب یک مهره خارجی برای تیم میسر خواهد شد.

  کاوه رضایی و یک داستان پیچیده
ماجرای کاوه رضایی و باشگاه استقلال نیز به جاهای عجیبی رسیده است. از مدت‌‎ها قبل گفته می‌شد که این بازیکن در نیم فصل دوم برای استقلال بازی می‌کند. او حتی قبل از بسته شدن پنجره، قراردادش را با تراکتور فسخ کرد. اتفاقی که از دید باشگاه تبریزی غیرقانونی بود. با این حال ظاهرا استقلالی‌ها با توجه به ماندن همه مهاجمان‌شان، دیگر علاقه‌ای به جذب کاوه ندارند. انگار این قرارداد از همان شروع فصل با یک طلسم بسیار بزرگ روبه‌رو شده بود. به هر حال کاوه دیگر بخشی از برنامه‌های استقلال نیست. بازیکنی که فعلا بازیکن آزاد است و همچنان می‌تواند مقصد تازه‌ای در فصل نقل و انتقالات برای خودش درنظر بگیرد.

  هافبک طراح چه شد آقای مدیر؟
تعادل کلمه‌ای است که از مدتی قبل ساپینتو و فتح‌الله‌زاده مدام از آن حرف می‌زنند. در اینکه استقلال بالانس نیست شکی وجود ندارد و راه ایجاد این تعادل هم تقویت خط هافبک است. ریکاردو آلوز جدی‌ترین گزینه استقلال برای این بخش از زمین بود که با تراکتور 3ساله تمدید کرد. در لیگ برتر ایران نیز دیگر بازیکنی با این مشخصات برای ملحق شدن به آبی‌ها در این زمستان باقی نمانده است. استقلالی‌ها باید برای این بخش از زمین به سراغ یک خرید خارجی بروند. این آخرین راه برای برگرداندن تعادل به باشگاه خواهد بود.

  زمان بازسازی؟ تقریبا هیچ!
از همین حالا، فقط 13هفته به پایان لیگ باقی مانده است. تا خرید جدید به استقلال بیاید و با این تیم هماهنگ شود، این زمان کمتر خواهد شد. این باشگاه همین حالا نیز فرصت‌های مطلوب زیادی را به سادگی از دست داده است. مشکلات بزرگ مالی و حساب‌های خالی، کاری کرده‌اند تا استقلال فعلا نقل و انتقالات مشخصی نداشته باشد. موضوعی که بدون شک سرمربی تیم را خشمگین خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید