• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183893
+
-

51 هزار هکتار زمین کشاورزی سیراب می شوند

سامانه آب رسانی گرمسیری در کرمانشاه و ایلام، به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید

گزارش
51 هزار هکتار زمین کشاورزی سیراب می شوند

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

سامانه بزرگ گرمسیری غرب کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح توسعه منابع آب و خاک برای مدیریت آب‌های سطحی و تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت است که در استان‌های کرمانشاه و ایلام با هدف توسعه پایدار در حال اجراست؛ پروژه‌ای که اشتغال‌زایی و رونق بخش تولید، افزایش سرانه درآمد، کمک به معیشت مرزنشینان و همچنین مهار آب‌های مرزی و آبیاری زمین‌های کشاورزی را به‌دنبال دارد. بخشی از سامانه بزرگ گرمسیری در ایلام و کرمانشاه در سال 1398 به بهره‌برداری رسید و به‌گفته فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی تا 2‌ماه دیگر آب سامانه گرمسیری به سد کنجانچم در شهرستان مهران می‌رسد. این طرح از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه آغاز می‌شود و تا موسیان دهلران در استان ایلام و مرز دشت عباس در استان خوزستان ادامه پیدا می‌کند. طرح سامانه گرمسیری در خوزستان نیز در دست مطالعه است و در نهایت  این سامانه 51 هزار هکتار را پوشش می دهد.

   کشاورزی و توسعه پایدار
بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کرمانشاه وجود دارد که به کمک سامانه گرمسیری می‌توان از این ظرفیت برای افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد. مدیر آب و خاک وزارت جهادکشاورزی کرمانشاه به همشهری می‌گوید: سامانه گرمسیری در کرمانشاه 23هزار هکتار از اراضی کشاورزی را دربرمی‌گیرد که حدود 17هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده‌است. به‌گفته علی‌میرحسنی، پیشرفت فیزیکی شبکه‌های آبرسانی اصلی و فرعی با پیشرفت 90درصدی همراه است و با تامین اعتبار و تامین آب از جانب وزارت نیرو، پروژه تکمیل خواهد شد.‌

  بهبود معیشت کشاورزان  
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام نیز بهبود وضعیت کشاورزی و معیشت مردم شهرستان‌های ایلام، مهران و دهلران را نتیجه تکمیل این طرح می‌داند و می‌گوید: افزایش بهره‌وری در مصرف آب و کاهش تهدیدات سیاسی و امنیتی به‌دلیل افزایش جمعیت حاشیه مرزها از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه است. بیش از یک سوم جمعیت استان ایلام در بخش‌های مختلف کشاورزی اشتغال دارند و بار اصلی اقتصاد و معیشت استان را بر دوش می‌کشند. هرچند در ۲ سال زراعی اخیر کاهش محسوس نزولات جوی باعث کاهش تولید و برداشت محصولات کشاورزی شد، اما با وجود این، اقتصاد بر پایه کشاورزی همچنان حرف اول را در استان ایلام می‌زند.‌

  خوزستان، در دست مطالعه  
معاون آب و خاک جهادکشاورزی تکمیل سامانه گرمسیری را نیازمند اعتبار ۲۶۰ هزار میلیارد ریالی عنوان و تأکید می‌کند که سامانه گرمسیری باید از بالادست تکمیل شود.
به گفته فریبرز عباسی، مطالعات پروژه در سطح ۲۵۵ هزار هکتار در دشت‌های خوزستان و ایلام در حال انجام است و با تامین اعتبار فاز دوم آن عملیاتی می‌شود.
خوزستان با تولید سالانه 17.5میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در رتبه نخست تولیدات کشاورزی در کشور قرار دارد و قطب تولید محصولات کشاورزی و کانون تامین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید