• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183874
+
-

سفر به ایران؛ ارزان و با کیفیت

کشورمان این روزها به یک مقصد جذاب برای توریست‌های کشورهای دیگر تبدیل شده است

گردشگری
سفر به ایران؛ ارزان و با کیفیت

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

قیمت دلار در سال98 در بازار تهران 13هزار تومان بود و همان سال سازمان جهانی جهانگردی، ایران را ارزان‌ترین مقصد جهانی سفر در بین 140کشوراعلام کرد. کمی پیش از این اعلام، فعالان گردشگری اقامت در هتل‌های 3ستاره ایران را به اندازه قیمت یک همبرگر در اروپا اعلام کردند اکنون دلار در بازار آزاد بیش از 40 هزار تومان است و احتمالا ایران در گزارش سال سازمان جهانی جهانگردی بار دیگر رتبه نخست ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان را کسب کند. اکنون بالاترین قیمت برای اقامت در هتل‌های 4 و 5ستاره ایران بین 670هزار تومان تا 2میلیون‌و200هزار تومان است؛ یعنی یک گردشگر خارجی  می‌تواند با پرداخت 14 تا 49دلار در هتل 4 یا 5ستاره ایران اقامت کند. یک گردشگر خارجی همچنین می‌تواند با 100دلار ‌7وعده غذا در بهترین رستوران‌های ایران سفارش دهد. در ترکیه قیمت یک وعده غذا برای 2نفر در یک رستوران بسیار خوب 2میلیون‌و400هزار تومان معادل 53دلار با نرخ  فعلی است. اما آیا افزایش نرخ ارز در ایران به نفع گردشگری است؟ برخی معتقدند اینگونه است و برخی دیگر می‌گویند پکیج  سفر به ایران را گران‌تر می‌کند.

تورهای گروهی سفر به ایران، گران‌تر شده‌اند
علی صدرنیا، عضو هیأت‌مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری: تورهای ایران نسبت به تورهای دیگر کشورها گران است و اینکه می‌گویند سفر به ایران ارزان است، واقعیت ندارد. گردشگران گروهی، ایران ‌‌را یک مقصد خاص می‌بینند و می‌دانند که قیمت پکیج‌های سفر به ایران در مقایسه با دیگر نقاط جهان بالاتر از عرف است. الان در ترکیه و خیلی از کشورهای منطقه ارزش خدماتی که گردشگران خریداری می‌کنند، بسیار بالاتر از قیمت تور است، اما در ایران آژانس‌دار اگر یک تور به مقصد ایران ببندد تا موقعی که تور وارد شود، می‌بیند سودی برایش نداشته؛ چون قیمت غذا و هتل و حمل‌ونقل بالا رفته است. اتوبوسی که سال98 با یک‌میلیون‌و200هزار تومان اجاره می‌شد، حالا بیشتر از 4میلیون تومان هزینه دارد؛ بنابراین هر اندازه که قیمت دلار بالا برود، برای فعالان تورهای ورودی ‌به‌صرفه نیست. پیش از این هزینه صرف یک وعده غذا در رستوران برای یک تور گروهی 2میلیون‌تومان بود و الان باید برای هر نفر 800هزار تومان هزینه کنیم؛ بنابراین تور ایران الان گران‌تر شده است. آژانس‌ها هم با قیمت دلار آزاد نمی‌توانند پکیج سفر به ایران بفروشند و باید با نرخ نیمایی قیمت تور را محاسبه کنند. تا این پول هم به ایران برسد 20درصدش  بین راه می‌پرد و برخی اوقات هم تمام پول برگزار‌کننده تور را می‌خورند. از این منظر برگزاری تورهای ورودی پکیج‌های ایران حتی با بالا رفتن نرخ دلار نه‌تنها ارزان نشده است، بلکه به‌دلیل بالا رفتن سایر خدمات گران‌تر نیز شده است. البته در سفرهای انفرادی ممکن است هزینه سفر به ایران برای گردشگران ورودی بسیار ارزان‌تر تمام شود، ولی آن هم مشکلات خودش را دارد؛ چون بسیاری از هتل‌ها از گردشگران خارجی دلار نمی‌گیرند، اما در خرید سوغات یا رستوران و... قطعا هزینه گردشگر بسیار اندک است.


خارجی‌ها با 30دلار در ایران هتل 5ستاره می‌گیرند
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران: سفر به ایران نسبت به سال98 برای خارجی‌ها بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. اگر مسافران خارجی در سال98 با پول یک همبرگر یک شب در هتل‌های 3ستاره ایران اقامت می‌کردند، الان می‌توانند با 30دلار در هتل 5ستاره و با 10 تا 20دلار در هتل‌های 3 و 4 ستاره اقامت کنند. چون در این سال‌ها نرخ هتل‌ها متناسب با تورم بالا نرفته است؛ بنابراین سفر به ایران الان نسبت به سال‌97‌و‌98 بسیار ارزان‌تر شده است. قبلا عراقی‌ها که به ایران سفر می‌کردند با ارزش پولی که داشتند به زور به هتل یک‌ستاره می‌رفتند، اما الان با پرداخت همان پول هتل‌های 5ستاره می‌گیرند. یک هتل 4ستاره را به 10دلار برای یک شب به گردشگران عراقی می‌دهیم و آنها به ما می‌گویند با این پول در کشورشان یک ساندویچ هم نمی‌دهند. در این شرایط عملا برای سفر خارجی‌ها به ایران سوبسید می‌دهیم.به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران صنعت هتلداری جهان که هتل‌های زنجیره‌ای و بزرگ دنیا را اداره می‌کنند حاضر به سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در ایران نیستند؛ چون توجیه سرمایه‌گذاری برایشان ندارد. هتل‌های اروپا برای گردشگران از 300 تا 1500دلار برای یک شب قیمت دارند؛ این درحالی است که هتل‌های 5ستاره در ایران برای گردشگران خارجی تنها 30دلار قیمت دارند. اینکه بگوییم افزایش قیمت دلار در گردشگری ورودی ایران یک فرصت است باید گفت بله چنین است، اما فرصتی نابرابر است؛ چون گردشگری ورودی فقط به قیمت خدمات نیست و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. یکی از دلایل، نرخ پایین خدمات گردشگری است؛ بنابراین هر اندازه هم که این موضوع را فرصت در گردشگری ورودی تلقی کنیم با این حجم از تبلیغات منفی علیه ایران در خارج از کشور همه‌‌چیز خنثی می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید