• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182666
+
-

ساماندهی بازار سیاه اجاره کاتالیست

خودرو متهم ردیف اول آلودگی هوا به‌ویژه در کلانشهرهاست، حدود ۲۵میلیون خودرو در کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۶.۵میلیون به سن فرسودگی رسیده‌اند. دولت برای مقابله و کاهش این وضعیت، صاحبان خودروها را موظف کرده که حتما معاینه فنی خودروی خود را انجام دهند، البته هر خودرویی که وارد چرخه مصرف می‌شود در 4سال اول از معاینه فنی معاف است اما بعد از آن هر سال باید معاینه انجام شود که گذراندن این مرحله شرایط مخصوص به‌خود را دارد، یکی از آنها سالم بودن قطعات آلایندگی مانند کنیستر، کاتالیست و فیلتر جاذب دوده است که اگر نقصی داشته باشند معاینه فنی مورد تأیید قرار نخواهد گرفت اما از آنجا که خرید و نصب این قطعات تا حدودی برای صاحبان خودرو گران تمام می‌شود از این‌رو درصدد دور زدن آن بر می‌آیند که این مسئله موجب شده تا بازار سیاهی برای اجاره این قطعات ایجاد شود.
افرادی که کاتالیست خودرویشان فرسوده شده برای گذراندن معاینه فنی این قطعه را اجاره و روی خودرو نصب و بعد از گذراندن مراحل، آن‌را از روی خودرو باز و به اجاره‌دهنده بر می‌گردانند. حالا سازمان حفاظت محیط‌زیست با کدگذاری روی این قطعات درصدد ساماندهی آن است.
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره به ایرنا گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه خودروهای در حال تردد در سطح شهرها وجود دارد فرسوده‌شدن تجهیزات آلایندگی آنها مانند کنیستر، کاتالیست و فیلتر جاذب دوده است، این قطعات موجب ارتقای کیفیت استاندارد خودرو می‌شوند اما زمانی که کارایی خود را از دست بدهند و به موقع تعویض نشوند عملا خودرو از حالت استاندارد یورو۴، یورو۵ و یورو۶ خارج و به‌خودروی معمولی تبدیل می‌شود و میزان انتشار آلاینده‌های آن نیز افزایش می‌یابد.
وی گفت: قیمت کاتالیست در بازار گران است از این‌رو مردم آن‌را به قیمت۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اجاره و روی خودروی خود نصب می‌کنند و بعد از اینکه معاینه فنی را گذراندند و مجوز تأیید را گرفتند آن قطعه را باز و به اجاره‌دهنده برمی‌گردانند.
گل‌علیزاده گفت: برای حل این مسئله به‌دنبال کددار کردن قطعات آلایندگی خودروها هستیم تا در مشخصات خودرو درج شود، دراین صورت اگر آن قطعه تعویض شود مرکز معاینه فنی متوجه آن می‌شود که با فرد خاطی برخورد می‌شود. البته اجرای آن سازوکار مخصوص به‌خود را دارد که باید تمام ابعاد آن دیده شود و در حال انجام آن هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید