• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 16 آبان 1401
کد مطلب : 176228
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Rgo6L
+
-

سیاهه تخلیه کالاهای اساسی در بنادر

طی7ماهه امسال، نزدیک به 14میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور تخلیه شده که 28درصد بیش از میزان تخلیه در 7ماهه پارسال است.
به ‌گزارش همشهری، از سال1397 و بعد از شیطنت آمریکا در خروج از برجام که منجر به اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی و تجاری علیه کشورمان شد، دولت بر تأمین کالاهای اساسی وارداتی کشور متمرکز شد و بنا بر شرایط تنش ارزی، این واردات با ارز ترجیحی به قیمت دلار 4200تومانی انجام می‌شد. امسال اما، ارز ترجیحی از سپهر اقتصادی کشور حذف شده و تأمین و واردات کالاهای اساسی نیز با نرخ ارز نیمایی و با رانت بسیار کمتر نسبت به ارز ترجیحی وارد می‌شود.

افزایش تخلیه گندم و کاهش تخلیه جو
آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از این است که میزان تخلیه کالاهای اساسی تا پایان مهرماه۱۴۰۱ معادل ۱۳میلیون ‌و۹۹۷هزار و ۶۴۰تن بوده و در این بین واردات شکر رشد ۳۴درصدی و واردات گندم رشد ۲۸درصدی داشته است. براساس این آمارها، میزان تخلیه گندم طی 7ماهه امسال معادل 3میلیون‌ و۶۹۸ هزار و ۵۴۶ تن بوده که نسبت به تخلیه 2میلیون و ۸۸۱هزار و۳۰۴ تنی در مدت مشابه سال۱۴۰۰، رشد ۲۸درصدی داشته است؛ همچنین میزان تخلیه جو تا ابتدای آبان سال‌جاری نیز معادل ‌یک ‌میلیون ‌و۱۹۳هزار و ۳۵۴ تن بوده که نسبت به تخلیه 2میلیون‌ و۲۰۲ هزار و ۳۸۲ تن در مدت مشابه سال گذشته، از کاهش 45.8درصدی حکایت دارد.

جهش واردات شکر، عقب‌نشینی روغن
میزان تخلیه ذرت تا پایان مهر امسال معادل 4میلیون ‌و۸۷۷هزار و ۴۸۸تن بوده که نسبت به سال قبل 3درصد بیشتر بوده است؛ اما در همین بازه زمانی، میزان تخلیه سویا معادل 2میلیون‌ و۲۰۲هزار و ۴۷۹تن برآورد شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از کاهش 32.5درصدی حکایت دارد. در آن‌سوی ماجرا، میزان تخلیه برنج در 7ماهه امسال معادل ۱۶۷هزار و۴۶۹ تن بوده که 2درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است و تخلیه شکر در بنادر کشور نیز در  این بازه زمانی به یک ‌میلیون ‌و ۳۶هزار و ۳۳۷ تن رسیده که نشان‌دهنده جهش 33.6درصدی است. همزمان میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی 7ماهه سال۱۴۰۱ معادل ۸۲۱هزار و۹۳۱ تن اعلام شده، در مقایسه با میزان تخلیه در مدت مشابه سال قبل 34.7درصد کاهش نشان می‌دهد. طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، تعداد کامیون و واگن اختصاص یافته جهت خروج کالاهای اساسی طی 7ماهه امسال از بنادر کشور شامل ۴۵۹هزار و۹۳۸ دستگاه کامیون و ۱۴هزار و۹۹۵ واگن بوده که از تعداد کامیون‌های اختصاص یافته ۷۲هزار و۱۵ دستگاه به‌صورت حمل یکسره فعالیت کرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید