• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 15 آبان 1401
کد مطلب : 176116
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BggKJ
+
-

5پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در یازدهمین شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری رسید

مهار گلوگاه‌های سیل‌خیز شهر

زاکانی: نگذاشتیم آشوبگری‌ها مانع پیشرفت شهر شود

گزارش
مهار گلوگاه‌های سیل‌خیز شهر

در یازدهمین شنبه امید و افتخار، با عنوان «بهره‌برداری از ۵ پروژه‌ توسعه و نگهداشت شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی در حوضه‌های آبریز» پروژه‌های شرکت خاکریزآب در محدوده مرکز و غرب تهران افتتاح شد. محل برگزاری این برنامه، تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد و خیابان آریافر در منطقه 2شهرداری تهران بود. این پروژه‌ها نه‌تنها سبب می‌شوند تا سیلاب‌های احتمالی به کنترل درآیند، بلکه کانال‌هایی دارند که آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و برای استفاده مجدد به تصفیه‌خانه‌ها می‌فرستند.
به گزارش همشهری، در ابتدای برنامه، علیرضا زاکانی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران از کانال سیل‌برگردان و حوضچه غرب در محدوده بزرگراه جلال آل‌احمد و پل آریافر بازدید کردند و از نزدیک در جریان جزئیات این پروژه قرار گرفتند. در پایان این مراسم، پروژه افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل‌برگردان غرب در محدوده پل آریافر و رسوبگیر محدوده تقاطع بزرگراه جلال آل‌احمد، افزایش ظرفیت و ساماندهی کانال سیل‌برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر، دال بتنی درجا روی کانال ضلع شرق خیابان فدائیان اسلام، مرمت کانال قلقلی و پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه مخصوص کرج (حدفاصل بزرگراه آزادگان تا رودخانه کن) به‌طور رسمی وارد مدار بهره‌برداری شدند.

سیلاب دومین خطر جدی تهران
شهردار پایتخت دیروز، با تسلیت وفات حضرت معصومه(س)، گفت: «بحث حوادث غیرمترقبه و تهدیدات آن در تهران همیشه مدنظر بوده؛ به‌طوری که ۱۲هزار هکتار از ۷۰هزار بافت محیط شهر تهران، ناپایدار است و در کنار آن‌ 3گسل فعال در تهران عملا تهدیدی است که باید مرتفع شود. در حوزه این تهدید، نوسازی شهری بر مدار حمل‌ونقل عمومی باید انجام شود تا هم موضوعات ترافیک و آلودگی هوا رفع شود و هم ایمنی را برای تهران ایجاد کند. تهدید بعدی سیلاب تهران است که با همتی که در شرکت خاکریز آب صورت گرفته از ۷۰۰کیلومتر شبکه مدیریت آب‌های سطحی که در طرح جامع درنظر گرفته شده بالغ بر ۵۳۰کیلومتر آن اجرا و مابقی نیز در دستور کار است. بازه زمانی که در این طرح درنظر گرفته شده تا سال ۱۴۲۰است، اما با تمهیدات اتخاذ شده سعی می‌کنیم آن را در مدت زمان کمتر از ۱۴۱۰ انجام دهیم.» زاکانی با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که امروز (شنبه) به بهره‌برداری می‌رسد، درواقع تثبیت و بازسازی بخشی از شبکه‌های ایجاد شده قبلی ازجمله فرسودگی‌های کانال‌های موجود، به‌حساب می‌آید، گفت: «البته بخشی از کار نیز جدید است.»  

افزایش ۲۰برابری آبیاری فضای سبز از طریق بازچرخانی آب
زاکانی با بیان اینکه بحث بحران آب را با مدیریت مشارکتی دنبال می‌کنیم، گفت: «در کارهایی که دیگران متولی هستند نیز خود را مسئول می‌دانیم. بر همین اساس تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو تنظیم شده که به‌زودی امضا می‌شود و در آن متعهد می‌شویم تمامی آبیاری فضای سبز شهر را از طریق بازچرخانی آب انجام دهیم.» اینطور که شهردار تهران اعلام کرد، هم‌اکنون تنها ۱۰میلیون مترمکعب آبیاری از این طریق انجام می‌شود و درصدد هستند ۲۰۰ میلیون مترمکعب، به آن اضافه‌ کنند. او همچنین گفت که سال گذشته ۱۴۵۰ هکتار فضای سبز را پیرامون شهر تهران افتتاح کردند و امسال بنای افزودن دست‌کم ۱۵۰۰ هکتار را دارند که البته سعی بر این است، فضای سبز، به سمت درختان مثمر سوق داده شود. زاکانی با اشاره به اینکه تهران ۵ سد آب دارد که شرایط ناپایداری دارند، گفت: «در شبکه‌های موجود آبرسانی از ۲۳درصد تا بالغ بر ۳۰درصد آب هدر می‌رود؛ شبکه‌های فرسوده‌ای که بیش از ۵۵سال قدمت دارند. انتقال با ثبات آب، ایجاد فرهنگ درست مصرف، ایجاد زمینه‌های جلوگیری از مصرف بی‌رویه، تناسب استفاده از آب شرب و جلوگیری از استفاده آن در مصارف دیگر از موضوعاتی است که مدیریت شهری دنبال می‌کند.»

در این فتنه بزرگ، مدیریت شهری وظایف خود را دنبال می‌کند
شهردار تهران با اشاره به فتنه بزرگی که این روزها در کشور جریان دارد و دست‌های پیدا و پنهان آن حکایت از 3نوع خواسته دشمن یعنی خواسته حداکثری، میانی و حداقلی دارد، گفت: «خواسته حداکثری آنها تجزیه ایران عزیز ماست که مانع آن را انقلاب و انسجام و ایمان مردم می‌دانند؛ به همین دلیل هجمه‌ها را آغاز کرده‌اند.خواسته میانی آنها این است که سرعت و شتاب پیشرفت کشور را کم کنند.»  زاکانی اضافه کرد: «خواسته حداقلی دشمن   ایجاد آشوب برای کاهش ظرفیت خدمت در کشور است  و تلاش می‌کنند جنگ ترکیبی به ما تحمیل شود. هنوز این فتنه‌ها شروع نشده بود که ما شنبه‌های امید و افتخار را آغاز کردیم. مدیریت شهری در این فتنه بزرگ، وظایف خود را دنبال می‌کند که یکی از این وظیفه‌ها ذاتی است؛ به‌طوری که در صحنه برای حل مشکلاتی مانند آتش‌سوزی و سد معبر اغتشاشگران آماده باشد تا چهره شهر را به حالت اصلی آن برگرداند که در این مدت هر شب این فعالیت‌ها دنبال شده است. ما از این آشوب‌ها ناراحتیم، اما افتخار می‌کنیم که نگذاشته‌ایم تهران به‌عنوان شهر آشوب‌زده شناخته شود. اینکه در این آشوب‌ها به پاکبان و آتش‌نشان حمله می‌شود، نشان می‌دهد که این مسئله نیاز به تمهیدات ویژه‌ای دارد. به هیچ‌وجه نگذاشته‌ایم این آشوبگری‌ها مانع پیشرفت شهر شود.» شهردار تهران با اشاره به اینکه 13آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی بود، خاطرنشان کرد: « ابزار دشمن ایجاد تفرقه، شکاف و تضعیف هویت ملی و مذهبی ماست. همچنین از مردم کشور که همه امیدهای دشمن را نقش بر آب کردند، تشکر می‌کنم. امیدواریم دین خود را به مردم، امام(ره) و رهبری ادا کنیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید