• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175980
+
-

مسیر دوچرخه‌سواری پیش روی شماست

باشگاه نویسندگان
مسیر دوچرخه‌سواری پیش روی شماست

مهتاب خسروشاهی-روزنامه‌نگار

چند بار تصمیم گرفته‌اید مسیری را با دوچرخه اعم از دوچرخه شخصی یا دوچرخه‌های موسوم به «بیدود»، طی کنید؛ اما از تصادف ترسیده‌اید؟ اگرچه مسیرهای دوچرخه‌سواری مشخص هستند، اما در هر بار دور زدن میدان یا بعضی از جابه‌جایی‌ها در غیرمسیر مشخص دوچرخه‌سواری، امکان تصادف و مرگ وجود دارد. شهر «گلاسکو» در بریتانیا، نخستین شهری است که این هراس را با تدبیری کوچک امامهم از دل دوچرخه‌سواران و رانندگان از بین برده است. این طرح، یکی از طرح‌های در دست اجرای بریتانیا موسوم به « امنیت جاده‌ای» است.
با تصمیم شورای شهر گلاسکو، علائم الکترونیکی « دوچرخه» در مسیرهای جاده‌ای این شهر نصب خواهند شد. این تابلوها قرار است توسط دوچرخه‌سواران فعال شوند. این علائم هشدار، تابلوهای LED هستند که پس از فعال شدن، حضور دوچرخه‌سواران در مسیرها را به رانندگان هشدار می‌دهد. این فناوری دومین تجربه شهر گلاسکو در راستای استفاده از حسگرهای هوشمند برای هشدار به رانندگان است. یکی از نکته‌های جالب درباره این تابلوها، نصب آنها در مسیرهای کم‌دید است. به این دلیل که در این مسیرها خطر خروج یا چرخش در مسیر خودروها وجود داشته و ممکن است رانندگان با دوچرخه‌سواران برخورد کنند. اضافه کردن عبارت «مسیر دوچرخه‌سواری پیش ِ روی شماست» از دیگر ابتکارات این تابلوهاست. درواقع علاوه بر تصویر دوچرخه، این عبارت نیز در پایین تابلوها روشن شده و به این ترتیب این نخستین بار خواهد بود که این عبارت نیز به‌صورت زیرنویس، در تابلوی راهنمایی رانندگی آورده می‌شود.
آزمایش این طرح در یک نقطه پربرخورد یعنی تقاطع خیابان «برکلی» و «‌کلرمونت» حاکی از آن است که درصد برخورد دوچرخه‌سواران با خودروها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.
«آنگوس میلار»، مشاور این طرح و مشاور حمل‌ونقل و آب‌ و هوا می‌گوید:« این طرح در تلاش است تا با ایجاد ایمنی راه‌های شهری و بین‌شهری، دوچرخه‌سواری را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل امن و سالم در دسترس شهروندان قرار دهد. درواقع در تلاش هستیم تا دوچرخه‌سواری را از وسیله حمل‌ونقل تفریحی به وسیله حمل‌ونقل روزمره تبدیل کنیم» او اضافه می‌کند:«ایجاد شهری ایمن برای دوچرخه‌سواران هدف بلندمدت شورای شهر گلاسکو است.»
به‌گفته میلار، این تابلوها که دارای حسگرهای هوشمند بوده و نور آنها از انرژی خورشیدی تامین می‌شود، طرحی کاملا نوآورانه و سازگار به محیط‌زیست است. در این طرح از منابع مالی و سیستم حمل‌ونقل اسکاتلند نیز کمک گرفته شده ‌است.‌




 

این خبر را به اشتراک بگذارید