• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175962
+
-

رؤیای ایستگاه فضایی چین محقق شد

فضا
رؤیای ایستگاه فضایی چین محقق شد

سومین و آخرین ماژول به ایستگاه فضایی چین رسید تا این تیانگونگ که رؤیای چینی‌ها بود، تکمیل شود. به گزارش اسپیس، براساس گزارش‌های رسیده، ماژول منگتیان 31اکتبراز ونچانگ در جنوب چین، از طریق یک موشک سنگین باربری به نام Long March 5B به مدار زمین پرتاب شد. به‌گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، منگتیان طبق برنامه حدود 13ساعت پس از بلند شدن به تیانگونگ رسید. این پرتاب نهمین ماموریت مرتبط با ایستگاه فضایی چین از زمان ارسال ماژول هسته تیانه به مدار زمین در آوریل سال گذشته بود.
منگتیان که به‌معنای رؤیای بهشت است، یک فضاپیمای 17.9متری و تقریبا 22تنی است که عمدتا برای میزبانی مجموعه‌ای از پروژه‌های علمی و آزمایش‌ها طراحی شده است. تجهیزات نصب شده روی این ماژول برای آزمایش‌‌های مربوط به ریزگرانش، فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق، فیزیک بنیادی و موارد دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. مقامات فضایی چین گفته‌اند که اتصال منگتیان به ایستگاه فضایی تیانگونگ پایان مرحله مونتاژ ایستگاه فضایی و آغاز عملیات کامل است. ورود منگتیان به ایستگاه فضایی به چین اجازه می‌دهد تا چشم‌اندازی را برای یک ایستگاه فضایی که در سال1992 ترسیم کرده بود، تحقق یابد. ایستگاه فضایی تیانگونگ از سه ماژول با نام‌های تیانه، منگتیان و یک ماژول به نام ونتیان تشکیل شده است.
تیانگونگ که به شکل T است میزبان سه فضانورد به‌مدت 6ماه در یک زمان یا 6خدمه برای مدت کوتاهی حین تحویل خدمه خواهد بود. انتظار می‌رود نخستین پرتاب خدمه به این ایستگاه فضایی قبل از پایان سال، زمانی که فضانوردان ماموریت شنژو14 از خدمه جدید شنژو15 استقبال می‌کنند، انجام شود. پیش از این پرتاب، چین ماموریت باری Tianzhou5 را در ماه نوامبر به سمت تیانگونگ پرتاب خواهد کرد تا تدارکاتی را برای پشتیبانی از ورود خدمه به این ایستگاه، تحویل دهد. تیانگونگ تاکنون میزبان سه ماموریت خدمه بوده است که با ماموریت سه ماهه شنژو12 از ژوئن تا سپتامبر2021 شروع شده است. خدمه ماموریت شنژو13 در اکتبر همان سال پرتاب شدند و در 16آوریل به زمین بازگشتند. فضانوردان شنژو 14نیز از 5ژوئن در مدار بوده‌اند و برای دریافت هر دو ماژول ونتیان و منگتیان آماده بودند. برنامه‌های بیشتری برای تیانگونگ در کنار میزبانی برنامه‌های علمی و فضانوردان رسمی وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید